Uitschuifbare eiken eettafel

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Beste allen,

Nadat de eiken salontafels zijn goedgekeurd door m'n vriendin mag ik nu de eettafel maken. Het ontwerp in m'n hoofd is rechtoe rechtaan: een blad van ongeveer 90x150, plusminus 10cm. Rechte poten en regels om de boel stevigheid te geven.

Wat is volgens jullie de beste of handigste manier om de tafel verlengbaar te maken? Vlinderblad of twee uitschuifbare delen aan beide kanten?

Na een poosje googlen heb ik nog niet echt een ontwerp kunnen vinden, hebben jullie een idee waar te zoeken, of zelf een idee voor een uitschuifbare tafel?

Groeten
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Een uitschuifbaar blad van 10cm dik? Dat wordt best een zwaar ding om te verbouwen
. Wij hebben een eetkamertafel met een blad van 100*220*7cm, en dat ding is met 2 man nauwelijks te tillen.
Als je hem verlengbaar wilt hebben zou ik voor een wat dunner blad gaan, eventueel opgedikt aan de randen.

Wat betreft het ontwerp: Je kan er voor kiezen om een stuk blad onder het normale blad vandaan te trekken, en dit met twee balken tegen te laten houden door het normale blad, of het blad in tweeen te delen, waarbij je de twee delen uit elkaar kan trekken en er een deel tussen kunt plaatsen. Dit laatste kan zowel met meenemen van de poten (dus dubbele regels die in elkaar grijpen, als een lade) waarbij je een deel in het midden legt, of zoals bij de eerstgenoemde optie, alleen het blad uiteen schuiven, waarbij het door twee balken onder het blad (die dan onder een dwarsregel door moeten lopen) tegen kiepen ondersteund wordt.

Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt... Met deze zoekterm moet je wel wat ideeen kunnen opdoen.

Groetjes,

Tom
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dank al voor de suggesties, om verdere verwarring te voorkomen: blad van ongeveer [90 plusminus 10cm] x [150plusminus 10cm], dikte wordt ongeveer 4 cm, inderdaad om bovengenoemde redenen :)

De tafel van Bijtel is verreweg de mooiste om te hebben, vraag me af of je dat met massief gaat lukken ivm werken, als iets een mm opschuift...

Ik zal eens een foto plaatsen van de uitschuifbare tafel die we nu hebben staan (oude, van m'n ouders gekregen), hier kun je aan de uiteinden twee panelen uittrekken. Heb je ervaring met zo'n tafel Fons, waarbij de poten meebewegen met het uittrekken? Ik vind het persoonlijk de minst mooie oplossen qua techniek, maar wel het mooist lijkende eenmaal uitgeschoven (afgezien van Bijtel's suggestie...

@Tomtom, je uitleg is duidelijk, denk dat dat inderdaad de opties zijn, nu zoeken naar ervaringen en of adviezen met alle mogeljikheden :) En tekeningen :p


 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nee, (nog) geen ervaring mee:). Ik wist dat er op de site van FWW wel wat te vinden was en heb dat even snel voor je opgezocht!

Fons
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Een constructie waarbij de poten blijven staan kan ook. Dan heb je een schuiftafel (uitgetrokken deel schuift onder het basis blad) of een uittrektafel (het uitbreidingsdeel ligt opgeklapt onder het basisblad tussen het frame) met als variant daarop de "snapdishtafel".
Een en ander met dank aan de heer De Lathouder. ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dank voor de suggesties, een iets technischer ontwerp sprak mij wel aan, maar vriendin meer iets wat onzichtbaar is. Hierop het volgende bedacht: een massief blad uit een stuk: 160x100, tussen de regels een soort heavy duty "ladegeleiders" die het hele blad 70-80cm een kant op schuiven. Er onder in een "opbergvak" ligt dan een blad van 100x70-80, of twee kleinere die op de een of andere manier bevestigd kunnen worden.

De tafel (een kleiner stukje vanwege de rommel) die we nu hebben :
Van opzij, half uitgeschoven:
IMG_20160412_225240238.jpg
Van onderaf:
IMG_20160412_225332265.jpg

Zelfs met dit gefingeerde blad is het lastig de tafel zonder zere vingers in te schuiven. Hetzij doordat het blad lastig op te tillen is, of omdat je je vingers niet optijd terug trekt als je met je heupen het uitschuifbare stukje naar binnen knalt :)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Je hebt nu een schuiftafel, mij komt dat probleem van de vingers bekent voor, en je wilt een uittrektafel. De geleiding kun je, indien gewenst, ook in hout uitvoeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.