René

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
Hoi,

Mijn naam is René. Mijn gebruikersnaam was al bezet, maar dat is ook niet zo gek met 13000 leden dus heb ik er maar René+ van gemaakt. Mijn Amerikaanse vriend (Wim) WR1944 heeft mij op dit woodworking forum gewezen. In 1996 heb ik een ex-huurwoning gekocht en ondertussen het hele huis al drie keer verbouwd. Ik heb een heel handige vader, maar gezien zijn leeftijd (80) is het klussen hem ondertussen wel een beetje aan het vergaan. Voorheen als er wat te klussen viel, was hij altijd steevast van de partij, maar nu pa letterlijk en figuurlijk met pensioen is, moet ik (51) op eigen benen leren staan.

Mijn kennismaking met houtbewerking was in 1978 op de LTS in Harderwijk. Daar heb ik een paar basisvaardigheden geleerd en een paar werkstukken gemaakt. Eentje (een stoof) heb ik nog altijd bewaard. Tijdens het lezen van dit forum is me wel duidelijk geworden dat vele van jullie reeds jaren actief zijn in de houtbewerking en kennen hierdoor de terminologie en fijne kneepjes van het vak door en door. Wat ik weet, heb ik geleerd door proactief afkijken tijdens het klussen met mij vader.

Binnen mijn professie heb ik op gebruikersniveau met constructies en techniek te maken, maar helaas niet op vakinhoudelijk gebied. Mijn kennis probeer ik een beetje up-to-date te houden met klussen thuis. Op houtbewerkingsgebied heb ik nog wel een paar ambities, maar zonder hulp ga ik die zeker niet bereiken, vandaar mijn aanmelding hier.

Ik ben (nog) niet in bezit van zo een prachtige werkplaats zoals sommige van jullie, maar kom redelijk uit de voeten met het gereedschap wat ik bij elkaar heb geharkt. Ik heb van alles en nog wat aan gereedschap, maar er zit nog niet veel structuur in. Het meeste heb ik geërfd of gekregen als pa weer eens nieuwe beitels of schroevendraaiers kocht. Sinds een jaar of drie heb ik een afkortzaag en een cirkelzaag, maar stel je er niet veel bij voor. Tot op zekere hoogte voldoet het, maar ik mag graag een beetje wegdromen bij hoe mooi het allemaal had kunnen zijn.

Aankomende tijd staat nog een klus gepland, namelijk het dichtmaken van een open trap. Nog nooit gedaan, dus goede tips zijn welkom.

Groetjes,
René
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom! Voor het dichtmaken van de trap zou in een nieuwe topic starten. Krijg je vast goede adviezen om te voorkomen dat het gaat kraken (ik meen stootborden loshouden). Succes!

oh ja, mijn eerste werkstukken van de mts leven ook nog. Een mini kloostertafel die nu dienst doet als printertafel ;)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Welkom René! Welkom op het forum en veel plezier op het forum! En wat Hunto al zei, voor de trap kan je het beste een apart topic openen zodat mensen je hier gewoon welkom kunnen heten. ;)

En idd, stootborden kan je los houden wat Hunto ook zei, of er flink dikke tussen zetten en dusdanig vastschroeven dat het een geheel wordt met de trede. Anders gaat het kraken en doen omdat de trede wat doorzakt. :)
 

WR1944

Oud hout
Ook van mij een hartelijk welkom. Maar ik ben nog steeds een Nederlander en in Amerika slechts een permanent resident. Het animo om ook Amerikaans staatsburgerschap te begeren wordt steeds minder als het politieke circus beschouw. Maar dat beïnvloed gelukkig m'n houtbewerken niet.
 

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
@Wim,

Ik was in de veronderstelling dat je reeds genaturaliseerd was. Volgens mij kun je ook beter als Hollander te boek staan, dat heb je tenminste een alibi. :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.