Steigerhouten tafel, advies

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mijn broer heeft me gevraagd om een steigerhouten tafel te maken (althans deze look).
Zelf ga ik waarschijnlijk nieuw steigerhout of douglas gebruiken, moet ik nog eens bekijken.

Het gaat om volgend ontwerp:
http://www.jorg-steigerhout.nl/a-27452271/tafels-van-steigerhout/tafel-oude-dikke-steigerplanken-white-wash-onderstel-11120131203/

Ik heb helemaal geen ervaring met steigerhouten meubels, dus vraag ik me dus af hoe ik het onderstel best kan maken.
De poten lijken me gewoon 2 kaders van 4 balken elk, maar hoe maak ik het geheel + de schuine balken best vast aan elkaar?
Tafel zelf zal 180 cm worden.
Het lijken me ook dikkere planken dan de standaard planken (30x200).
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Het onderstel is waarschijnlijk gelijmd en sowieso geschroefd. De poten zijn 'koud' geschroefd, maar deze kun je natuurlijk ook inlaten, ofwel met een dado. De onderbalk kun je met een halfhoutverbinding of met een pen/gat verbinding monteren, maar deze in het voorbeeld is waarschijnlijk ook alleen geschroefd (al dan niet met lijm). Je ziet het niet op de foto, maar onder het blad loopt ook nog een regel, hier monteer je de schoren aan. Dit kan met een halfhoutverbinding oid, of wederom, schroeven :)

Het is allemaal niet zo moeilijk, alleen moet je er even op letten dat de hoek van beide schoren hetzelfde is, omdat dit nogal opvalt wanneer dat niet zo is:)

Succes! En vergeet de foto's niet :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Als ik al even uitreken dan scheelt de prijs niet zoveel tussen het zelf maken en deze tafel gewoon te bestellen.
Morgen eens een mail sturen naar mijn houthandelaar.

De onderste balk zou ik dmv een halfhout verbinding maken, moest ik er toch zelf aan beginnen :)
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
De onderste balk kun je ook verbinden door een halfhout cerbinding met een zwevende gewigde pen. Geen idee of ik de verbinding goed omschrijf, of dat ie uberhaupt bestaat, maar in mjn hoofd werkt het :)

Misschien te luxe, maar het gaat er wel leuk uitzien denk ik.
Even snel een plaatje gemaakt met paint:

0002.png

Hier zie je in bovenaanzicht een halfhout, er loopt een losse pen door de tussenbalk en de ligger van het onderstel. Deze pen steekt (naar verhouding) een cm ofzo uit en wordt gewigd, ook wordt deze pen aan de zichtzijde afgewerkt met een facet rondom.

Is dit een beetje duidelijk wat ik bedoel? Anders moet ik even met sketchup aan de slag :)

Succes!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik kan me er iets bij voorstellen, maar voor een beginneling in houtbewerking lijkt me dit al een mooie klus :)
Alleen weet ik niet dat ik er voldoende tijd voor heb.
Heb in mei een weekje verlof, dan zou er enkele dagen aan kunnen spenderen :)

Heb ook een offerte gevraagd bij mijn houthandelaar voor vurenhout, nieuw steigerhout en douglas (steigerplanken). Heb ook voor douglas balken gevraagd (45x160 en 58x140).
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik,ga voor douglas steigerplanken gaan, prijs licht amper hoger dan voor vurenhout.
Iemand tips voor het behandelen van dit hout? Ik heb al goede ervaring met tuinolie, maar ben nu eens aan het rondkijken naar een grey wash.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als je vergrijst hout mooi vind kan je het ook onbehandeld laten, eventueel later pas behandelen. Douglas rot ook niet zo snel weg dus dat kan prima.
 
P

Pel

Guest
Steigerplanken zijn van inferieure kwaliteit vurenhout.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.