festool domino

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, heeft hier iemand ervaring met het domino-systeem van festool? Graag jullie mening en de pro's en contra's.

Mvgr, Kris
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Typ eens in de zoekbalk 'domino lamello' in en je vindt een eindeloos topic met alle pro's en contra's van de domino en de lamello.
Wat mij betreft: perfect systeem, gelijk kopen !
Maar je zult kunnen lezen dat de meningen hierover nogal verschillen

Ed
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik vind het een prima systeem, wel prijzig natuurlijk, maar ik geloof graag dat het heel lang meegaat.

Erg handig om snel verbindingen te maken, zonder veel machinerie of ruimte nodig te hebben. Afzuigen gaat ook zeer goed icm een festool stofzuiger.

Lamello kan je fijn groeven mee maken, dat vind ik wel handig. Ik heb nu geen lamello maar heb het idee dat deze iets stabieler is door de draaiende schijf t.o.v. de pendelende frees, dus met hanteren.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb met beide systemen gewerkt en geef duidelijk de voorkeur aan de Domino. Misschien kwam het omdat ik niet met de originele Lamello werkte (ik had een Elu), maar voor mij was hij bijlange niet zuiver en precies genoeg, terwijl dit bij de Domino wel het geval is. Het systeem met de vaste aanslag om het eerste gat te frezen vind ik heel handig, waarna je voor de volgende gaten iets breder kan gaan, en de aftekening iets minder precies hoeft te zijn.
Het enige nadeel is dat je bij de domino bijna verplicht bent om een stofzuiger op aan te sluiten, waardoor de voorbereiding iets meer tijd in beslag neemt. Mijn Elu had een gewone stofzak.
Kortom, de Domino is voor mij zeker zijn investering waard.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
ik ben ook erg tevreden met de Festool Domino. Erg makkelijk om bijvoorbeeld hoekverbindingen met Multiplex te maken. Verder heb ik er pas 2 grote paneeldeuren meegemaakt (100x250) met de 10x50 domino. Jammer dat ze niet iets langere domino's hebben voor de zwaardere verbindingen.
Wat heel erg belangrijk is dat je de domino's op een hele droge plaats bewaard, dus niet in de schuur. De beukendomino's nemen heel makkelijk vocht op uit de lucht, zwellen minimaal op en ze passen bijna niet. Let ook op met "droogpassen" van de verbinding bij de domino die zonder speling wordt ingefreesd.

De machine en bijbehorende systainer met domino's, alle geleiders en 4mm freesje zijn niet goedkoop, maar als je er netjes meewerkt (je kunt hem niet zo snel het hout induwen als een lamello) gaat hij lang mee. Stofafzuiging werkt niet hinderlijk, beperkt je niet.
 

WR1944

Oud hout
Voor mij is de Domino één van de meest innovatieve gereedschappen van de laatste tijd. Na wat oefening maakt zelfs een leek als ik stevige en goed aansluitende verbindingen.
Als je de domino's vlak voor gebruik even in de magnetron legt (tijd even uitproberen) krimpt hij een beetje.
Als je zelf bredere domino's maakt kan je zwaardere verbindingen maken door de gaten overlappend aan te brengen.
 

winny

Nieuw lid
29 mei 2010
2
0
ik gebruik de dominofrees en de lamellenfrees van lamello samen.
bij lange panelen voor en achter een domino en tussenin lamelletjes :)
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
In één woord een geweldig system, gewoon kopen, je krijgt er écht geen spijt van.
. . . . . . . . en zo wel dan kan je er ook noch andere leuke dingen mee doen. :)

Succes Schummie.


img_0295_edited-2.jpg
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
De domino staat bij mij ook op het verlanglijstje.
Veel goede reviews over gelezen, lijkt mij een super handige machine
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Handig zeker, maar zit hierbij meer te kijken naar de FMT van Leigh. Nu voor de verstek verbindingen is het weer wat anders.
Maar vind het al mooier dan het Enlock van CMT, daar is het spijtig dat het van plastik is.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Heb af en toe gewerkt met de domino van een vriend van me.
Werkt heef soepel, ik was ook bang dat het pendelen hem instabiel maakt, dat heb ik helemaal niet gevoeld. hele fijne machine waar heerlijk precies mee te werken is.
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, ik heb de dominofrees maandag ontvangen, en heb er al een aantal super strakke verbindingen mee gemaakt in zebrano en mdf (oefenstukjes) Ik ga beginnen met een roomdivider en wil toch eerst wat oefenen vooraleer ik aan het echte werk begin.

Mvgr, Kris
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Is het iemand wel eens opgevallen dat de domino naar beneden kan wijken bij het frezen in multiplex? In de 'kopse' kanten dus tussen de lagen door.

Ik kan alleen netjes frezen als ik heeeeeel zachtjes frees(niet dat ik hem normaal erin beuk).

Vind ik wel een minpuntje.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Dries Haneborst zei:
Is het iemand wel eens opgevallen dat de domino naar beneden kan wijken bij het frezen in multiplex? In de 'kopse' kanten dus tussen de lagen door. (5mm frees).

Ik kan alleen netjes frezen als ik heeeeeel zachtjes frees(niet dat ik hem normaal erin beuk).

Vind ik wel een minpuntje.

Ik moet dit toch even omhooghalen want het is me weer overkomen ondanks heel voorzichtig frezen.

Ben ik echt de enige die hier last van heeft? Er lijkt niks mis met de machine, heeft geen speling op de as of iets dergelijks. Ik begin te denken dat ik iets niet goed doe maar dan moet je wel behoorlijk onhandig zijn en ik heb genoeg met lamello machines etc. gewerkt.

Gruwelijk irritant en onacceptabel voor zo'n duur geval. Ik heb geen garantie. In massief hout heb ik er geen last van.
 
A

Athanor

Guest
Worden de werkstukken wel goed aangeklemd? M.a.w. Tilt de frees die niet omhoog?

Fons
 

WR1944

Oud hout
Eén mogelijkheid is dat je de steun met de knop niet goed aandrukt op het hout. De onderkant van de machine moet vrij zijn, d.w.z. niet op het werkblad steunen. Bij dunner materiaal kan je het beste iets overhangen over het werkblad. Een andere mogelijkheid is dat de vertikale verstelling slipt. Je kan kijken of je de hevel t.o.v. de schroef iets kan verstellen. Dan heb je meer slag bij het klemmen. Ook kan je de geleiding met wat schuurpapier wat opruwen. Deze klacht kwam een enkele keer voor op de Amerikaanse FOG-website.
De beste manier om te frezen is de voorkant goed op het hout te drukken, de machine aanzetten en het motorhuis achter bij de stekker vast te houden met de andere hand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.