Bijenstal van hout, vrij ontwerp, advies gevraagd

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Beste forummers,

sinds enige jaren was er de wens om bijen te houden. Twee jaar geleden heb ik een betonnen vloertje gestort, nu was het tijd voor stap twee. De afwerking volgt in de volgende video :) : Tips en advies zijn zeer welkom!
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gaaf, mooi project om de bijenpopulatie een beetje te helpen! En het ziet er goed uit. :) Heb je de kolonie zelf vanaf koningin opgekweekt of is het van een bevriende imker?
 
P

Pel

Guest
Victor, ik neem aan dat je er nog een achterwand in maakt, toch? Op mijn ipad was de video wel te zien.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Dag Victor,

Uitstekend idee om bijen te gaan houden. Aan je woonomgeving te zien is er genoeg ruimte en wellicht ook genoeg voedsel in de vorm van stuifmeel en nectar.
Je vroeg om tips. Misschien is het volgende van nut.

Ik vind dat de kast niet ideaal staat, zo dicht bij de grond. Nadeel is namelijk dat muizen en dergelijke te gemakkelijk toegang hebben. Ik zou de kast daarom op een of ander onderstel plaatsen. Hierbij glad materiaal gebruiken, zodat muizen er niet langs omhoog kunnen. Een hogere positie is ook beter voor je rug bij het inspecteren van de kast.

Verder zou ik, als het nog kan, zorgen voor een flinke oversteek aan het dak. Dat is beter voor de duurzaamheid van de constructie en ik denk dat de kast bij regen dan ook niet zo makkelijk in de drup staat. Bijen worden daar namelijk niet vrolijk van. Als het niet anders is, dan zou ik een simpel gootje aan het dak maken. En uiteraard de pannen vastleggen tegen het weg waaien.

Laatste punt: Heel leuk om de honden daar zo te zien lopen, maar als de bijen een keer kromme zin hebben, dan kan een hond die te kort bij de kast komt wel eens zijn ergste uur beleven. Ik zou dat in elk geval niet zo durven laten en daarom op een meter of drie (minimaal) een hekje er omheen maken. Is ook handig voor als er eens leine kinderen in de buurt zijn.

Veel succes met je mooie hobby!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
En zeker geen achterwand er in maken. Als je in de kast aan het werk bent sta je achter de kast.
Bij mij staan de kasten gewoon open en bloot in weer en wind zonder overkapping. Nog nooit problemen (dode volken na de winter) mee gehad.
 
P

Pel

Guest
@Pieter, ik heb helaas geen verstand van bijen, ik dacht dat de bijen in de winterdag een beetje beschut moesten zitten vandaar mijn opmerking over de achterwand. En ik meen bij bijenhouders toch ooit een achterwand erin te hebben gezien, maar nogmaals ik ben een leek op dit gebied, vind het wel wonderbaarlijke beestjes.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
In zo'n klein stalletje kan je niet met een achterwand er in aan het werk.
Op zich kan het wel maar dan heb je een diepe stal nodig met de nodige bewegingsruimte achter de kasten.
Maar nogmaals, voor de bijen hoeft het niet. Voor de imker is het een luxe om uit de regen en uit de wind te staan.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Waarom is de video verwijderd? Nu is het hele verband uit het topic weg.
Ik mocht de muziek niet gebruiken van youtube, dus even iets aangepast. De bijen kom van een bevriende imker, een achterwand wou ik eigenlijk wel plaatsen, meer ook voor stabiliteit ivm het zware dak. Een regengoot komt er nog, evenals wellicht een deurtje achterin. Dit alles idd meer om ietwat beschut te staan. De kast komt inderdaad nog hoger op twee houten balken. Er was echter wat tijdgebrek :) De honden zijn gewend en niet allergisch voor bijen en komen meestal niet achter in de weide. Een cortison spuit in huis heb ik wel just in case...bedankt voor alle leuke reacties :)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Zelf heb de kasten 30 cm van de grond staan volgens de theorie. Persoonlijk zou ik de staanders in het midden vervangen door schoren. Het wordt anders vervelend tillen, zeker als de kast(-en) vol zitten met honing en bijen. Tip, neem een lege kast en doe net of je een inspectie doet. Misschien is het niet zo'n slecht idee om de achterwant pas te plaatsen als je weet hoe je gaat werken.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik loop ook al een tijdje te denken om een paar bijenkasten neer te zetten
Ben erg benieuwd naar bouwtekeningen
Zijn die in omloop?
en te delen ?

Menno
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
tekeningen bijenkasten.

01 - Hohenheimer Einfachbeute nach Dr. Liebig.jpg02 - Hohenheimer Einfachbeute nach Dr. Liebig.jpg03 - Hohenheimer Einfachbeute nach Dr. Liebig.jpg04 - Hohenheimer Einfachbeute nach Dr. Liebig.jpg05 - Hohenheimer Einfachbeute nach Dr. Liebig.jpg06 - Hohenheimer Einfachbeute nach Dr. Liebig.jpg
geen idee of ze de PDF bestanden er ook bij staan.
 

Bijlagen

  • bauanleitunglangstrothdadant.pdf
    4,1 MB · Weergaven: 3
  • bijenkast1.pdf
    860,1 KB · Weergaven: 5
  • bijenkast.pdf
    59,4 KB · Weergaven: 3
  • Bijenkast2.pdf
    264,8 KB · Weergaven: 4
  • bijenkast3.pdf
    246,5 KB · Weergaven: 4
  • bijenkast5.pdf
    65,2 KB · Weergaven: 3
  • bijenkast6.pdf
    123,9 KB · Weergaven: 3
  • bijenkastbodem.pdf
    259 KB · Weergaven: 3
  • bijenkastdak.pdf
    113 KB · Weergaven: 3
  • Viererboden.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 3
  • 200211_070258_Warre_Tree_Hive.pdf
    3,8 MB · Weergaven: 3

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Ik loop ook al een tijdje te denken om een paar bijenkasten neer te zetten
Ben erg benieuwd naar bouwtekeningen
Zijn die in omloop?
en te delen ?

Menno
Kijk eens op Imkerpedia.nl of bijenhouden.nl, daar staan er veel inclusief veel informatie!
Mooie link trouwens
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Het 'uiteindelijke' :eek:resultaat waarbij de dakgoot nog moet komen en ik de betonblokken vervang door inderdaad twee houten schoren, waarop je de kist op kan zetten waarmee je werkt. Achter de kist past precies ruim 1 kist, klein maar redelijk werkbaar.
20160410_191952.jpg20160410_192008.jpg20160410_192025.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.