Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Bijenstal van hout, vrij ontwerp, advies gevraagd

Beste forummers,

sinds enige jaren was er de wens om bijen te houden. Twee jaar geleden heb ik een betonnen vloertje gestort, nu was het tijd voor stap twee. De afwerking volgt in de volgende video :-) : Tips en advies zijn zeer welkom!
    Laatst gewijzigd door Victor; 09-04-16 om 07:38.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Gaaf, mooi project om de bijenpopulatie een beetje te helpen! En het ziet er goed uit. Heb je de kolonie zelf vanaf koningin opgekweekt of is het van een bevriende imker?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Victor, ik neem aan dat je er nog een achterwand in maakt, toch? Op mijn ipad was de video wel te zien.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 08-04-16 om 22:06.
    Hout wirktj.

Hé leuk; ik ben ook imker.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Video is niet te zien.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Dag Victor,

Uitstekend idee om bijen te gaan houden. Aan je woonomgeving te zien is er genoeg ruimte en wellicht ook genoeg voedsel in de vorm van stuifmeel en nectar.
    Je vroeg om tips. Misschien is het volgende van nut.

Ik vind dat de kast niet ideaal staat, zo dicht bij de grond. Nadeel is namelijk dat muizen en dergelijke te gemakkelijk toegang hebben. Ik zou de kast daarom op een of ander onderstel plaatsen. Hierbij glad materiaal gebruiken, zodat muizen er niet langs omhoog kunnen. Een hogere positie is ook beter voor je rug bij het inspecteren van de kast.

Verder zou ik, als het nog kan, zorgen voor een flinke oversteek aan het dak. Dat is beter voor de duurzaamheid van de constructie en ik denk dat de kast bij regen dan ook niet zo makkelijk in de drup staat. Bijen worden daar namelijk niet vrolijk van. Als het niet anders is, dan zou ik een simpel gootje aan het dak maken. En uiteraard de pannen vastleggen tegen het weg waaien.

Laatste punt: Heel leuk om de honden daar zo te zien lopen, maar als de bijen een keer kromme zin hebben, dan kan een hond die te kort bij de kast komt wel eens zijn ergste uur beleven. Ik zou dat in elk geval niet zo durven laten en daarom op een meter of drie (minimaal) een hekje er omheen maken. Is ook handig voor als er eens leine kinderen in de buurt zijn.

Veel succes met je mooie hobby!

Met het maken van bijenkasten is ooit mijn belangstelling voor houtbewerken aangewakkerd. Ben nog steeds bijenhouder; imkeren lukt nog niet zo goed:-))

En zeker geen achterwand er in maken. Als je in de kast aan het werk bent sta je achter de kast.
    Bij mij staan de kasten gewoon open en bloot in weer en wind zonder overkapping. Nog nooit problemen (dode volken na de winter) mee gehad.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    @Pieter, ik heb helaas geen verstand van bijen, ik dacht dat de bijen in de winterdag een beetje beschut moesten zitten vandaar mijn opmerking over de achterwand. En ik meen bij bijenhouders toch ooit een achterwand erin te hebben gezien, maar nogmaals ik ben een leek op dit gebied, vind het wel wonderbaarlijke beestjes.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

In zo'n klein stalletje kan je niet met een achterwand er in aan het werk.
    Op zich kan het wel maar dan heb je een diepe stal nodig met de nodige bewegingsruimte achter de kasten.
    Maar nogmaals, voor de bijen hoeft het niet. Voor de imker is het een luxe om uit de regen en uit de wind te staan.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Forum Rechten