Houtlijm van de action klemtijd

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Er is al heel veel gezegd zoals hoe hoger de temperatuur hoe korter de droogtijd.
Voor je camera's en dergelijke hoeft het niet zo lang.
Er komt ook weinig kracht op te staan.
Ik zou zeggen; kijk ook naar het gebruik.
Als je bijv een hijskraan zou maken dus met een lange hefboom en weinig oppervlak dan moet je langer verlijmen en ook als je bijv een trapauto zou maken.
Ik zelf hou voor andere zaken zoals een tafelblad, kast of stoel toch echt minimaal 12 uur en eerder nog 24 uur aan aangezien het dan om konstruktiewerk gaat.
Ik weet trouwens niet beter dan dat gewone houtlijm pas na een dag z'n eindsterkte bereikt.
 
Laatst bewerkt:

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Er is al heel veel gezegd zoals hoe hoger de temperatuur hoe korter de droogtijd.
Voor je camera's en dergelijke hoeft het niet zo lang.
Er komt ook weinig kracht op te staan.
Ik zelf hou voor andere zaken zoals een tafelblad, kast of stoel toch echt minimaal 12 uur aan aangezien het dan om konstruktiewerk gaat.
Ik weet trouwens niet beter dan dat gewone houtlijm pas na een dag z'n eindsterkte bereikt.

Oke dankjewel allemaal!
Hou nu zo een 1 à 2 uur aan voor de lens en het knopje, tenzij het overnacht is.
Er komt inderdaad weinig kracht op te staan, maar de schrik die ik had was als de kinderen het speelgoed laten vallen :D.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In de gebruiksaanwijzing staat klemtijd bij 20 graden 20 minuten, spanningsvrij, dus waarom zou je dan langer klemmen.
Mijn houtlijm klem ik maar een kwartier bij 18 graden en is nog nooit los gekomen.

Daarna gaat uitharden vanzelf.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
die houtlijm van de action (pattex D4 waterbestendig) blijkt niet heel erg waterbestendig te zijn... aan het begin van het jaar had ik een regenmeter houder gemaakt voor een familielid, deze verlijmd de houtlijm van de action en daarna afgewerkt met een extra dikke laklaag, om het water zo veel mogelijk buiten te houden.
helaas bleek de lak net zo min waterbestendig te zijn als de lijm, afgelopen week is het geheel uit elkaar gevallen.

voor mij volgende keer toch maar weer of ivana of titebond...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Huh? 12u? 24u? Ik gebruik Rectavit en hanteer altijd 1 à 1,5 uur klemtijd en heb nog nooit problemen gehad.

Klopt - de klemtijd van PVAc lijm is in de orde van tientallen minuten tot hooguit 2 uur. En de verlijming is niet als gevolg van droging (dat zou ook niet fijn zijn, de lijm die zich binnen 'in' een vlak bevindt zou maanden nodig hebben om te drogen, als verdamping van water het relevante effect zou zijn). PVAc lijm werkt wel degelijk doordat er chemische reacties plaatsvinden tussen hout en lijm - en daarnaast door diffusie van het water het hout in, waar de lijm, door de veel grotere molecuulgrootte in de lijm'naad' achterblijft.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zelf hou voor andere zaken zoals een tafelblad, kast of stoel toch echt minimaal 12 uur en eerder nog 24 uur aan aangezien het dan om konstruktiewerk gaat.

Zelfs voor mijn netframes (met stoom rondgebogen strips hout, maar ook na stoombuigen komt er nog behoorlijk wat spanning op de strips tijdens het lijmen) gebruik ik een klemtijd van 1 tot hooguit 2 uur (D3 lijm). Gaat (tot nog toe) helemaal goed...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt Henk om even te bevestigen. Persoonlijk zou ik nooit houtlijm kopen in de Action. Je weet niet precies waar het verschil zit in formulering, en zelfs al lijkt hij goed te lijmen op eerste gezicht, dan nog weet je niet hoe goed hij houdt op lange termijn (zie verhaal van lhoornweg). Het mooist is toch dat je meubels meer dan 1 generatie meegaan? Als een soort nalatenschap. En wat bespaar je er uiteindelijk mee? Houtlijm kost nu ook niet de wereld.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bossyrangs, er zijn mensen die wel op het geld moeten letten! Daarnaast, lijm die wordt verkocht als D3 en waterbestendig (verschil met watervast!) moet gewoon aan die kwalificaties voldoen. Of deze nu €1,- of €100,- kost!

Wat voor mij wel een reden is om de lijm van de action niet meer te kopen is de veiligheidswaarschuwing met betrekking tot kinderen en ogen! Dat heb ik ook al in een andere topic aangegeven. Zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?16025-Welke-houtlijm-gebruiken-jullie&p=190965#post190965
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ronald, zo in de aanval gaan zeg. Ik moet ook op mijn geld letten. Ik koop enkel het essentiële, en dan nog meestal tweedehands. Heb zojuist zelf een tafelzaag gemaakt met een cirkelzaag, dus denk nu maar niet dat ik een Festool machinepark heb. Ik vind alleen dat je op sommige dingen niet mag besparen en 1 daarvan is een goeie houtlijm, want daar staat of valt (soms letterlijk) je hele project mee.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als ik het allemaal zo lees begrijp ik de opmerking van een retaildeskundige die vanmorgen op Radio1 zei dat de Action in feite rotzooi verkoopt. Niet duurzaam en duidelijkheid over kinderarbeid en uitbuiting in lage lonen landen komt er maar niet. Word ik niet vrolijk van:mad::mad:

Fons
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik ben er een keer binnen geweest, want het zou er bijna gratis zijn werd mij verteld, inderdaad zeer lage prijzen, maar kwalitatief moet je geen hoge verwachtingen hebben. Het zijn allemaal dump producten, ze zullen heus wel producten van de grote merken in hun assortiment hebben voor een relatief lage prijs. Maar de meeste producten die ik er zag dat was compleet plastiek rommel wat al bijna uit elkaar valt als je er naar kijkt. Iedereen mag er gerust zijn lijm kopen, maar ik wil niet voor verrassingen komen te staan, als dat wat je maakt na een jaar van ellende uit elkaar valt. Ook hier gaat m.i. het gezegde op, goedkoop duurkoop.

PS. Wat de klemtijd van lijmen betreft, ik had gezegd 12 uur, maar inderdaad ik ben niet met de tijd mee gegaan, en hield uit gewoonte de klemtijd van vroeger aan, ± 45 jaar geleden. Maar goed dat jullie mij gecorrigeerd hebben, ben ik weer bij de tijd:eek:

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die houtlijm van de action (pattex D4 waterbestendig) blijkt niet heel erg waterbestendig te zijn... aan het begin van het jaar had ik een regenmeter houder gemaakt voor een familielid, deze verlijmd de houtlijm van de action en daarna afgewerkt met een extra dikke laklaag, om het water zo veel mogelijk buiten te houden.
helaas bleek de lak net zo min waterbestendig te zijn als de lijm, afgelopen week is het geheel uit elkaar gevallen.

voor mij volgende keer toch maar weer of ivana of titebond...

Ik gebruik het op pas gezaagde stammen (kopse kanten) wat daarbij opvalt is dat als de stam (stonden in den beginne nog onbedekt) in de eerste week nat wordt de lijm weer wit kleurt
Naarmate de tijd vordert verdwijnt dit en blijft de lijm zoals hij er droog ook uit ziet
 
P

Pel

Guest
Op het nieuws hoorde ik dat de Action twee miljard omzet heeft gemaakt, maar dat er wel heel veel klachten waren dat de spullen snel stuk gaan!

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Om even in te haken op Fons z'n opmerking; natuurlijk als je de prijzen ziet bij Action dan kan het niet anders dan dat de voorwaarden waaronder een aantal zaken geproduceerd worden in verre landen twijfelachtig zullen zijn.
Voor de rest moet je het een beetje uitzoeken en kijken waar je het voor gebruikt.
De Shell Helix motorolie die ze verkopen zal toch echt aan Shell z'n eisen voldoen anders zal hun etiket er niet opstaan.
Andere zaken zoals de handdoeken bijv zijn prima maar als je de prijs ziet dan weet je dat dit ook weer in een derderangs fabriek is geproduceerd.
Dat wil niet zeggen trouwens dat als je ze bij Blokker koopt of een andere winkel voor meer geld dat je zeker weet dat het dan wel zuivere koffie is, zo makkelijk ligt dat niet helaas.
Trouwens ook de 4 beitels van de lidl/aldi voor 8 euro is natuurlijk ook twijfelachtig waar en hoe dit geproduceerd wordt maar de kwaliteit/prijsverhouding is wel goed.
Wat ik wel vreemd vind is dat Pattex wat toch wel een zekere naam heeft op het gebied van lijm toch deze keer slecht beoordeeld wordt terwijl het ook door anderen wel weer als acceptabel genoemd wordt.
Nu één keer er een slechte ervaring is wil niet zeggen dat het waardeloos is.
Ik zie op het forum terwijl er een aantal mensen een slechte service van Felder hebben gehad dat men nog steeds graag Felder koopt terwijl men ook zou kunnen denken: "van felder moet ik niets meer hebben", maar zo snel gaat het toch niet schijnbaar?
Ben wel benieuwd wat de anderen van deze laatste opmerking vinden.
Misschien ook een kwestie van een keertje pech hebben misschien?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is natuurlijk een open deur, maar ik neem aan dat er naar de houdbaarheidsdatum wordt gekeken.
Houtlijm over de datum ga ik niet mee werken.
En zo zijn er meer chemische producten die na de houdbaarheidsdatum hun eigenschappen verliezen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ronald, zo in de aanval gaan zeg. Ik moet ook op mijn geld letten. Ik koop enkel het essentiële, en dan nog meestal tweedehands. Heb zojuist zelf een tafelzaag gemaakt met een cirkelzaag, dus denk nu maar niet dat ik een Festool machinepark heb. Ik vind alleen dat je op sommige dingen niet mag besparen en 1 daarvan is een goeie houtlijm, want daar staat of valt (soms letterlijk) je hele project mee.
Nee, hoor. Niet in de aanval. Wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat de lijm volgens het etiket voldoet aan bepaalde specificaties. Dus daar moet hij aan voldoen (D3 en waterbestendig). Als je op je uitgaven moet letten, en de specificaties zijn gelijk, waarom dan niet die van de Action kopen? Die is dan toch in de basis net zo goed als bijvoorbeeld de Pattex/Bison etc D3 in de gele fles?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je had het misschien beetje raar verwoord. Ik had het geïnterpreteerd als dat ik op geen euro kijk. Geen probleem hoor.
De lijm zou wettelijk gezien inderdaad moeten doen wat het etiket belooft, maar Action begeeft zich beetje in de grijze zone heb ik de indruk. Typ eens klacht + houtlijm in in google, en het eerste resultaat is klacht over de Action :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Op het nieuws hoorde ik dat de Action twee miljard omzet heeft gemaakt, maar dat er wel heel veel klachten waren dat de spullen snel stuk gaan!

Groet Pel.

Pel uit je reacties maak ik op dat je toch wel anti-action bent, dat mag natuurlijk maar de klachten zijn denk ik niet altijd op zijn plaats en napraten wat je zelf niet hebt ondervonden is dan ook wellicht niet de beste weg ?!

De motor olie van Action schijnt bijv. erg goed te zijn en gebruiken wij al jaren (inmiddels met gezamelijke auto's zo een twee ton) gepasseed op die olie
eerder aangehaald handoeken en dergelijke doen het ook erg goed, eerst wat sceptisch dus alleen voor de camping maar de theedoeken deden het zo goed dat ze nu ook thuis liggen (zegt een ex barkeeper met veel theedoeken ervaring (ja wij moesten dagelijks alle glazen poleren, dan weet je snel welke theedoek goed is en welke niet)
Kantoor artikelen voor school doen het bij de kids ook prima

Maar hey, zoals alles....waar naar geld, voor velen is de kwaliteit toereiken en accepteren het als dingen minder lang meegaan
 
P

Pel

Guest
@Toxiq, ik ben helemaal niet anti Action, ik zeg alleen maar wat ik op het nieuws had gehoord, en als je een omzet van twee miljard euro draaid, dan boer je niet slecht. Zelf heb ik inderdaad geen ervaring met de Action, maar ik vermelde slechts wat ik op het journaal hoorde niet meer en niets minder.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Klachten ontstaan ook vaak door te hoge verwachtingen. Je kunt prima slagen bij de Action, maar niet voor alles. Bovendien zijn de merkendeals vaak tijdelijk, als je denkt er nog wat te halen, blijkt het niet meer in het assortiment te zitten. Ze kopen grote partijen in 1 keer, waardoor de prijzen scherp zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.