Houtlijm van de action klemtijd

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
2015-11-29 19.50.34 (Small).jpg De tweede houtlijm op deze foto heb ik gekocht in de action. (foto is van hier op het forum van iemand anders).
Nu is mijn vraag hoelang moet deze geklemd zitten voor de optimale hechting? Dit staat namelijk niet op de busjes. Dan weet ik wanneer ik mijn klemmen kan lossen van mijn camera's :D.

Danku!
Jolien
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is gewoon PVA(C) lijm net als de andere potjes.
De benodigde klemtijd is vaak een uur of 2 voor niet onder spanning staande verbindingen zoals jou camera's. De eindsterkte wordt bereikt na ongeveer een etmaal.

Omdat dit type lijm op waterbasis is en de binding door droging tot stand komt is de vochtigheid en temperatuur van hout en omgeving van invloed op de klem- en droogtijd.
 
P

Pel

Guest
Jolien,voor witte houtlijm kun je 12 uur aanhouden, als er veel kracht op komt kun je beter 24 uur aanhouden. Als ik moet lijmen plan ik het zo dat ik meestal na de middag lijmen ga, de andere dag gaan de klemmen eraf.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Huh? 12u? 24u? Ik gebruik Rectavit en hanteer altijd 1 à 1,5 uur klemtijd en heb nog nooit problemen gehad.

Natuurlijk er is houtlijm die nog veel sneller droogt, maar dat vroeg Jolien niet, omdat er geen droogtijd op de verpakking stond vroeg ze hoelang de klemtijd zou zijn? Dan is 12 uur voor de zekerheid helemaal niet te lang, en 24 uur als er krachten op komen lijkt mij ook niet verkeert. Maar misschien is het wel een snelle lijm dat zou ze dan zelf uit moeten proberen.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Niet moeilijk over doen, klemtijd op een uur houden en daarn geen grote krachten op het gelijmde werkstuk zetten, na 24 uur kun je te keer gaan op het werkstuk:cool:


Fons
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb zelf ook die houtlijm van de action, ligt er een beetje aan wat ik er mee lijm maar meestal haal ik het uit de klemmen na ongeveer een 1 uur. 100% droog is het dan niet maar goed genoeg om er daarna mee verder te gaan:) Als je er veel in moet zagen of boren wat veel kracht kost zal ik iets langer wachten misschien een uur of 2/3
12 of 24 uur is namelijk wel heel lang:p
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Van de site van Pattex. Punt 6 ???

1. Zorg dat de oppervlakken schoon, droog en vetvrij zijn. Aangezien er gelijkmatige druk op de delen moet worden uitgeoefend, kunt u de houtlijm het beste gebruiken voor platte vlakken.



2. Breng lijm op een van de oppervlakken aan, of op beide oppervlakken als u hardhout gebruikt. Gebruik niet teveel lijm; een dun laagje is voldoende. Gebruik een spatel om de lijm gelijkmatig over het oppervlak te verdelen.


3. Vermijd langdurige blootstelling aan de lucht. De lijm moet nog nat zijn als u de oppervlakken tegen elkaar drukt.


4. Druk de beide oppervlakken tegen elkaar. Blijf druk uitoefenen. Daarvoor kunt u klemmen, zware boeken of andere zware voorwerpen gebruiken.


5. Wacht ongeveer 20 minuten terwijl de delen tegen elkaar worden gedrukt.


6. Laat het werk rusten tot de lijm hard is. Klaar bent u!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat is de temperatuur van de ruimte waar je aan het lijmen bent? Bij 18 graden hard de lijm sneller uit dan bij 7 graden. Moet het snel, dan "vlugge" houtlijm gebruiken.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Ik heb zelf ook die houtlijm van de action, ligt er een beetje aan wat ik er mee lijm maar meestal haal ik het uit de klemmen na ongeveer een 1 uur. 100% droog is het dan niet maar goed genoeg om er daarna mee verder te gaan:) Als je er veel in moet zagen of boren wat veel kracht kost zal ik iets langer wachten misschien een uur of 2/3
12 of 24 uur is namelijk wel heel lang:p

Oke! Ja de situatie is zo: Eerst lijm ik het buitenste van de lens van mijn camera, en die klem ik dus vast. En daarna wil ik het binnenste erin lijmen (wat hoger uitsteekt) dus moet de klem er vanaf. En nu vroeg ik me dus af hoelang ik daarvoor moest wachten :p. Voor de rest wordt er niets gezaagd of dergelijke aan de camera. Dus misschien na 1 uur dat het er inderdaad wel af mag dan?
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Wat is de temperatuur van de ruimte waar je aan het lijmen bent? Bij 18 graden hard de lijm sneller uit dan bij 7 graden. Moet het snel, dan "vlugge" houtlijm gebruiken.

Goh de temperatuur weet ik niet juist. De buitenmuren zijn geïsoleerd in de garage, maar de ramen zijn maar enkel glas. Door de dag als ik bezig ben heb ik de stoof aan, en dan is het zo een 20 à 22 graden. Stop ik ermee, dan heb ik er geen idee van hoeveel het snachts is haha. 15 à 17 ofzo?

Groetjes Jolien
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De droogtijd is naar mijn ervaring zeer afhankelijk van de temperatuur. In de zomer als het 25° is een uurtje in de klemmen en dan nog een uur wachten voldoende. Met 15° laat ik er een nacht over gaan. Meestal kijk ik naar de lijmresten. Zijn die droog, dan is de verbinding ook 'droog'.
Met expresslijm heb ik slechte ervaringen (verbindingen die los komen).
Maar voor jou toepassing zijn er misschien oplossingen die meer geschikt zijn. Ik heb er geen ervaring mee maar misschien dat een lijmpistool met smeltlijm ook een stevige verbinding geeft. Kost in de Action blijkbaar ook maar 2,19 euro.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Natuurlijk er is houtlijm die nog veel sneller droogt, maar dat vroeg Jolien niet, omdat er geen droogtijd op de verpakking stond vroeg ze hoelang de klemtijd zou zijn? Dan is 12 uur voor de zekerheid helemaal niet te lang, en 24 uur als er krachten op komen lijkt mij ook niet verkeert. Maar misschien is het wel een snelle lijm dat zou ze dan zelf uit moeten proberen.

Groet Pel.

Die van Rectavit die ik gebruik is de classic, dus helemaal geen speciaal sneldrogende of zo. Ik neem aan dat die van Pattex ook gewoon witte houtlijm is. Als het zo uitkomt dat je op einde van werkdag klemt, en volgende dag verdergaat is daar zeker niks verkeerd mee. Maar om nu te zeggen dat je 12u moet klemmen om zeker te zijn is toch een brug te ver. Dan lijkt me 2u ook al ruim voldoende.

Maar zoals gezegd speelt omgevingstemperatuur een grote rol. Ik heb ooit eens deelgenomen aan workshop in onverwarmde ruimte (schat 8 à 10°), en het hout bleef niet aan elkaar kleven. De instructrice had met de temperatuur geen rekening gehouden, dus workshop mislukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: TUNE4IT

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Mijn ervaring is dat een uur vaak al genoeg is, maar als het wat kouder is, dan kan het veel langer duren. Voor het geval het er op aan komt zou ik zeggen: pak wat overeenkomstige stukjes afvalhout en probeer het.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
ff uit mijn hoofd, de pattex die ik uit de bouwmarkt heb geeft een klemtijd van 20min (volledig uitgehard 24u oid), pattex uit de bouwmarkt is echter wel een gele fles en de pattex van de action een witte. Men doet (hier?) alsof deze hetzelfde is, daar heb ik toch een beetje mijn twijfels over. Als deze klemtijd niet vermeld wordt op de verpakking, betekend dat ze die 20min niet altijd waar kunnen maken bij de action lijm en dat er verschillen per fles (productie batch) kunnen bestaan denk ik. Ook stond er informatie over volatile stoffen op de verpakking, bij de actionlijm ontbreekt deze ook op het etiket.

Het makkelijkste is uitproberen Jolien, evt. op een representatief proefstukje, helemaal als je "productie" gaat draaien met je camera's, of zorgen dat je alles overnacht in de klemmen hebt zitten:p
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien is handig om een malletje te maken, waarbij beide delen op gelijkte hoogte komen te liggen, zodat het in eeen keer te klemmen is. In dat malletje gelijk een centreerpunt die het middendeel op zijn plek houdt, zodat verschuiven is uitgesloten.

Volgens mij is dit de gebruiksaanwijzing. Klemtijd 20 minuten. http://deweb02.henkel.com/henkel%5Cadhesives%5Ctm_acd.nsf/webviewde/68B169C4685DF050C12572B300450782/$File/Ponal+D3+TM_DE+0608.pdf
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Die lijm gebruik ik ook heel af en toe nog. Wanneer ik spanningsvrij kan verlijmen dan laat ik alles meestal 1 a 2 uur in de klemmen zitten. Echter ga ik pas na 12 uur er dan weer mee verder. Dus eigenlijk "lijmen de ene dag, verder met bewerken de volgende dag". Er zijn projecten geweest waar ik deze ruime tijdsplanning niet had en toen moest ik echt dezelfde dag verder...is ook goed gegaan..
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Misschien is handig om een malletje te maken, waarbij beide delen op gelijkte hoogte komen te liggen, zodat het in eeen keer te klemmen is. In dat malletje gelijk een centreerpunt die het middendeel op zijn plek houdt, zodat verschuiven is uitgesloten.

Volgens mij is dit de gebruiksaanwijzing. Klemtijd 20 minuten. http://deweb02.henkel.com/henkel%5Cadhesives%5Ctm_acd.nsf/webviewde/68B169C4685DF050C12572B300450782/$File/Ponal+D3+TM_DE+0608.pdf

Dat is inderdaad wel een goed idee een malletje maken! Alleen ben ik daar niet zo goed in denk ik haha!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.