Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 51 tot 55 van de 55
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Het potje Pattex lijm van de Action wat ik ooit gekocht heb was duidelijk van inferieure kwaliteit. Klemtijd was zeker 24 uur, soms zat het dan nog niet vast. Ik koop het niet meer.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Voor wat het waard is,
    Met de Action Pattex witte lijm houtlijm heb ik jaren geleden mijn hele MFTC Mobiele werkbank in elkaar gelijmd.
    Moest goed plannen met lijmen i.v.m. drogen, en het zit nog allemaal zo vast als een huis in elkaar.
    Er wordt elke dag mee gereden om te verplaatsen en er wordt dikwijls op gewerkt.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Het potje Pattex lijm van de Action wat ik ooit gekocht heb was duidelijk van inferieure kwaliteit. Klemtijd was zeker 24 uur, soms zat het dan nog niet vast. Ik koop het niet meer.
    Ik heb de zelfde ervaring. De ene keer is de lijm dik, dan weer dun. Maar ze is ideaal om kops hout mee in te smeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beqwaam Bekijk Berichten
    Je kan de verbinding al na een paar minuten ietsje belasten als je de lijmdelen een paar tellen krachtig tegen elkaar in wrijft. Dat is vooral handig toe te passen als de temperatuur in de ruimte richting de 10gr is. Door het wrijven breng je de lijm moleculen sterk in beweging en zal de temperatuur vd lijm oplopen en zeer snel verharden. Na een paar tellen is het hout al niet meer te schuiven. Ik gebruik deze truuck als de cursisten iets sneller vast moeten hebben dan normaal (os als ik geen seconden lijm voorhanden heb haha).
    Sorry hoor maar je onderbouwing is nogal bizar..... je kan toch zelf ook wel bedenken dat een paar keer heen en weer bewegen van het hout geen substantiële opwarming van je lijm gaat betekenen.

De techniek werkt op basis van het bewegen van de delen waardoor de lijm in de houtvezels van beide delen wordt geperst en de overtollige lijm wordt weggehaald en er nog slecht een hele dunne lijmverbinding overblijft die daardoor snel zijn eerste hechting bereikt. Daarna gelden dan de gewone regels zoals niet belasten voor een optimale verbinding.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    Sorry hoor maar je onderbouwing is nogal bizar..... je kan toch zelf ook wel bedenken dat een paar keer heen en weer bewegen van het hout geen substantiële opwarming van je lijm gaat betekenen.

De techniek werkt op basis van het bewegen van de delen waardoor de lijm in de houtvezels van beide delen wordt geperst en de overtollige lijm wordt weggehaald en er nog slecht een hele dunne lijmverbinding overblijft die daardoor snel zijn eerste hechting bereikt. Daarna gelden dan de gewone regels zoals niet belasten voor een optimale verbinding.
    Ik vind de onderbouwing niet zo slecht bedacht. Ook een korte wrijving levert al snel veel warmte op. Weliswaar op microscopisch niveau, maar genoeg om een reactie tot stand te brengen.
    Samen met jouw onderbouwing dat je de lijmlaag in de vezels wrijft en dunner maakt, is het resultaat een snelle bevestiging.
    Groeten, Raymond

Forum Rechten