Houtlijm van de action klemtijd

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De ballpoints die ze verkopen zijn geen Parker kwaliteit en de potloden geen Bruynzeel net zo als Caran D'ache potloden een stuk beter zijn als die van de Action.
Maar ja, een doos van Caran D'ache kost ook 10 keer zoveel dus daar zit een stuk meer pigment in en dat merk je.
Maar als je gewoon een verlengsnoertje nodig hebt voor in de huiskamer dan lukt het prima alleen ik zou voor in de bouw of een garage voor elke dag toch echt een professioneel verlengsnoer gebruiken.
Het is hetzelfde als je een boormachine van Praxis koopt, leuk voor af en toe een gaatje thuis maar als je elke dag in het beton moet boren op je werk koop dan een Hilti of een ander professioneel merk.
Maar als je het een beetje uitzoekt dan scheelt het in je portemonnee.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik gebruik al jaren de houtlijm van A.C. Tion naar alle tevredenheid. Ze hebben ook een tijdlang de lijm van Frencken verkocht. Een aangetrouwd familielid werkt daar en het is de gewone receptuur die ook als Frencken wordt verkocht. Dat zal bij Pattex niet anders zijn. Fabrikanten zijn er maar wat tuk op om aan Action te mogen leveren. Daar hebben ze meer omzet mee dan via de voor hun 'gewone' kanalen.
De cyanoacrylaatlijm is ook prima en kost verdomd weinig. Prima spul voor te lijmen maar ook om pennen mee af te werken.
De winkelketen is destijds door 2 jonge mannen hier uit Enkhuizen opgericht en inmiddels een paar jaar geleden voor 'heul veul' geld verkocht. Inderdaad komt het merendeel van de producten uit China, maar daar komen de Hilti machines ook vandaan.
Heel veel producten en dan zeker de tijdelijke komen uit faillissementen, overvoorraden of net-niet-over-de-datum partijen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik gebruik al jaren de houtlijm van A.C. Tion naar alle tevredenheid. Ze hebben ook een tijdlang de lijm van Frencken verkocht. Een aangetrouwd familielid werkt daar en het is de gewone receptuur die ook als Frencken wordt verkocht. Dat zal bij Pattex niet anders zijn. Fabrikanten zijn er maar wat tuk op om aan Action te mogen leveren. Daar hebben ze meer omzet mee dan via de voor hun 'gewone' kanalen.
De cyanoacrylaatlijm is ook prima en kost verdomd weinig. Prima spul voor te lijmen maar ook om pennen mee af te werken.
De winkelketen is destijds door 2 jonge mannen hier uit Enkhuizen opgericht en inmiddels een paar jaar geleden voor 'heul veul' geld verkocht. Inderdaad komt het merendeel van de producten uit China, maar daar komen de Hilti machines ook vandaan.
Heel veel producten en dan zeker de tijdelijke komen uit faillissementen, overvoorraden of net-niet-over-de-datum partijen.

Pieter, ik dacht dat Hilti Japans was.
Ik keek even op het net en het is Amerikaans maar heeft verschillende fabrieken zie hier; https://www.hilti.com/Company/corporate-information/production
Het kan dat het in China gemaakt wordt, weet je dat zeker?
Mijn ervaring is dat een Hilti boorhamer wel iets anders is dan een boormachine van Action of Praxis of wou jij dat wel in hetzelfde segment plaatsen?
Kan me niet voorstellen.
Voor Hilti betaal je wel een hele andere prijs dan een Praxis boormachine en d.a's logisch
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Pieter, ik dacht dat Hilti Japans was.
Ik keek even op het net en het is Amerikaans.
Het kan dat het in China gemaakt wordt, weet je dat zeker?
Mijn ervaring is dat een Hilti boorhamer wel iets anders is dan een boormachine van Action of Praxis of wou jij dat wel in hetzelfde segment plaatsen?
Kan me niet voorstellen.
Voor Hilti betaal je wel een hele andere prijs dan een Praxis boormachine en d.a's logisch
Ik ben jarenlang diverse malen per jaar in China geweest om producten te laten ontwikkelen/maken. Een van mijn vaste contactpersonen daar die vaak voor me sourcete en kwaliteitscontroles deed was jarenlang kwaliteitscontroleur voor Hilti geweest.
Hilti is zo'n voorbeeld van een firma die hoge kwaliteitsnormen hanteert. De moederfirma heeft dan alle fases van het productieproces onder controle en vaak ook ter plekke Amerikaanse (of Nederlandse/Duitse managers en technici in dienst. Dat geldt trouwens voor alle grote merken.
De huismerken van de dhz-ketens en merken als Ferm, Kinzo, Einhell, Güde, HBM, PowerPlus, etc. kopen 'gewoon' in bij de goedkope producenten en onderhandelen alleen over de prijs. Producten worden uitgekleed en gedowngrade om maar goedkoop te zijn. Voor elektrische apparaten is er dan nog een keuringseis als KEMA of VDE van belang. Dan komt er nog een eigen kleur en naam op je hebt weer een accuboormachine voor € 19,95 die ingekocht wordt voor € 5,00.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hehe, wie anti- of pro-action is, ik ga dadelijk haha :D. Maar niet voor de houtlijm, maar voor paracord voor mijn camera's!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hehe, wie anti- of pro-action is, ik ga dadelijk haha :D. Maar niet voor de houtlijm, maar voor paracord voor mijn camera's!

Mijn ervaring met de A.C.tion pattex lijm is ook prima en in mijn potje niet zichtbaar dunner dan van het merk Bi..... alleen als deze oud is wordt deze wel dikker. Ook in reuk merk ik nauwelijks verschil (een weeig zurige lucht) anders zal het wel aan mijn neus liggen. (haha)
Jolien, gewoon halen die lijm dat scheelt weer wat centjes.
Mvg.:).
 

beqwaam

Nieuw lid
14 dec 2008
15
1
Baarn
www.beqwaam.nl
Je kan de verbinding al na een paar minuten ietsje belasten als je de lijmdelen een paar tellen krachtig tegen elkaar in wrijft. Dat is vooral handig toe te passen als de temperatuur in de ruimte richting de 10gr is. Door het wrijven breng je de lijm moleculen sterk in beweging en zal de temperatuur vd lijm oplopen en zeer snel verharden. Na een paar tellen is het hout al niet meer te schuiven. Ik gebruik deze truuck als de cursisten iets sneller vast moeten hebben dan normaal (os als ik geen seconden lijm voorhanden heb haha).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het potje Pattex lijm van de Action wat ik ooit gekocht heb was duidelijk van inferieure kwaliteit. Klemtijd was zeker 24 uur, soms zat het dan nog niet vast. Ik koop het niet meer.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Voor wat het waard is,
Met de Action Pattex witte lijm houtlijm heb ik jaren geleden mijn hele MFTC Mobiele werkbank in elkaar gelijmd.
Moest goed plannen met lijmen i.v.m. drogen, en het zit nog allemaal zo vast als een huis in elkaar.
Er wordt elke dag mee gereden om te verplaatsen en er wordt dikwijls op gewerkt.
Mvg, :).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je kan de verbinding al na een paar minuten ietsje belasten als je de lijmdelen een paar tellen krachtig tegen elkaar in wrijft. Dat is vooral handig toe te passen als de temperatuur in de ruimte richting de 10gr is. Door het wrijven breng je de lijm moleculen sterk in beweging en zal de temperatuur vd lijm oplopen en zeer snel verharden. Na een paar tellen is het hout al niet meer te schuiven. Ik gebruik deze truuck als de cursisten iets sneller vast moeten hebben dan normaal (os als ik geen seconden lijm voorhanden heb haha).

Sorry hoor maar je onderbouwing is nogal bizar..... je kan toch zelf ook wel bedenken dat een paar keer heen en weer bewegen van het hout geen substantiële opwarming van je lijm gaat betekenen.

De techniek werkt op basis van het bewegen van de delen waardoor de lijm in de houtvezels van beide delen wordt geperst en de overtollige lijm wordt weggehaald en er nog slecht een hele dunne lijmverbinding overblijft die daardoor snel zijn eerste hechting bereikt. Daarna gelden dan de gewone regels zoals niet belasten voor een optimale verbinding.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Sorry hoor maar je onderbouwing is nogal bizar..... je kan toch zelf ook wel bedenken dat een paar keer heen en weer bewegen van het hout geen substantiële opwarming van je lijm gaat betekenen.

De techniek werkt op basis van het bewegen van de delen waardoor de lijm in de houtvezels van beide delen wordt geperst en de overtollige lijm wordt weggehaald en er nog slecht een hele dunne lijmverbinding overblijft die daardoor snel zijn eerste hechting bereikt. Daarna gelden dan de gewone regels zoals niet belasten voor een optimale verbinding.

Ik vind de onderbouwing niet zo slecht bedacht. Ook een korte wrijving levert al snel veel warmte op. Weliswaar op microscopisch niveau, maar genoeg om een reactie tot stand te brengen.
Samen met jouw onderbouwing dat je de lijmlaag in de vezels wrijft en dunner maakt, is het resultaat een snelle bevestiging.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Even een oud lijm vraag naar boven halen,
Een hout lijm gebruiken voor een kunstof? Camera' lijkt mij zo geen goed idee,
Lijm daar voor gebruiken waar het voor bestemt is
Ben wel benieuwd of het goed gegaan is altijd jammer dat er geen vervolg is hoe het afgelopen is ,

Een goede houtlijm verbinding op hout gaat normaal niet kapot op de verbinding maar versplinterd er net naast,
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Ja inderdaad dit ging om een hout op hout verbinding :D ik gebruik nog steeds de houtlijm van de action en laat hem doorgaans 1uur klemmen voor ik er verder aan werk.
Sorry voor mijn late update :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.