Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 48
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015

Houtlijm van de action klemtijd

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      2015-11-29 19.50.34 (Small).jpg
Bekeken:   602
Grootte:   61,9 KB
ID:        46637 De tweede houtlijm op deze foto heb ik gekocht in de action. (foto is van hier op het forum van iemand anders).
    Nu is mijn vraag hoelang moet deze geklemd zitten voor de optimale hechting? Dit staat namelijk niet op de busjes. Dan weet ik wanneer ik mijn klemmen kan lossen van mijn camera's .

Danku!
    Jolien
    Set a goal that makes you want to jump out of bed in the morning.
    Youtube: https://www.youtube.com/user/Jolien2501

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Het is gewoon PVA(C) lijm net als de andere potjes.
    De benodigde klemtijd is vaak een uur of 2 voor niet onder spanning staande verbindingen zoals jou camera's. De eindsterkte wordt bereikt na ongeveer een etmaal.

Omdat dit type lijm op waterbasis is en de binding door droging tot stand komt is de vochtigheid en temperatuur van hout en omgeving van invloed op de klem- en droogtijd.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Jolien,voor witte houtlijm kun je 12 uur aanhouden, als er veel kracht op komt kun je beter 24 uur aanhouden. Als ik moet lijmen plan ik het zo dat ik meestal na de middag lijmen ga, de andere dag gaan de klemmen eraf.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Laatst gewijzigd door Piet Groeneweg; 08-04-16 om 16:33.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Huh? 12u? 24u? Ik gebruik Rectavit en hanteer altijd 1 à 1,5 uur klemtijd en heb nog nooit problemen gehad.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BossyRangs Bekijk Berichten
    Huh? 12u? 24u? Ik gebruik Rectavit en hanteer altijd 1 à 1,5 uur klemtijd en heb nog nooit problemen gehad.
    Natuurlijk er is houtlijm die nog veel sneller droogt, maar dat vroeg Jolien niet, omdat er geen droogtijd op de verpakking stond vroeg ze hoelang de klemtijd zou zijn? Dan is 12 uur voor de zekerheid helemaal niet te lang, en 24 uur als er krachten op komen lijkt mij ook niet verkeert. Maar misschien is het wel een snelle lijm dat zou ze dan zelf uit moeten proberen.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Niet moeilijk over doen, klemtijd op een uur houden en daarn geen grote krachten op het gelijmde werkstuk zetten, na 24 uur kun je te keer gaan op het werkstuk

Fons

Ik heb zelf ook die houtlijm van de action, ligt er een beetje aan wat ik er mee lijm maar meestal haal ik het uit de klemmen na ongeveer een 1 uur. 100% droog is het dan niet maar goed genoeg om er daarna mee verder te gaan Als je er veel in moet zagen of boren wat veel kracht kost zal ik iets langer wachten misschien een uur of 2/3
    12 of 24 uur is namelijk wel heel lang
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Van de site van Pattex. Punt 6 ???

1. Zorg dat de oppervlakken schoon, droog en vetvrij zijn. Aangezien er gelijkmatige druk op de delen moet worden uitgeoefend, kunt u de houtlijm het beste gebruiken voor platte vlakken.

2. Breng lijm op een van de oppervlakken aan, of op beide oppervlakken als u hardhout gebruikt. Gebruik niet teveel lijm; een dun laagje is voldoende. Gebruik een spatel om de lijm gelijkmatig over het oppervlak te verdelen.

3. Vermijd langdurige blootstelling aan de lucht. De lijm moet nog nat zijn als u de oppervlakken tegen elkaar drukt.

4. Druk de beide oppervlakken tegen elkaar. Blijf druk uitoefenen. Daarvoor kunt u klemmen, zware boeken of andere zware voorwerpen gebruiken.

5. Wacht ongeveer 20 minuten terwijl de delen tegen elkaar worden gedrukt.

6. Laat het werk rusten tot de lijm hard is. Klaar bent u!

Jeroentje

Wat is de temperatuur van de ruimte waar je aan het lijmen bent? Bij 18 graden hard de lijm sneller uit dan bij 7 graden. Moet het snel, dan "vlugge" houtlijm gebruiken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Forum Rechten