welke machines?

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
Hoi ik ben nieuw op het forum, en zou graag wat tips willen.

ik heb bij mijn ouders een complete werkplaats, maar woon nu al 5 jaar in schijndel en ik heb mijn gezinnetje gesticht.
Nu heb ik in schijndel een schuur van 5 x 6,5 meter, hier wil ik nu wat voor de hobby doen. Echter de machines bij mijn ouders passen hier nooit in. dus wil wat anders. Zelf dacht ik eerst aan de Robland combinatie machine de nx 310pro of de Nx 410 pro. Maar heb wat eisen,
een voorritser, loopwagen van max 250cm en een tersa as. als ik heb nieuw moet kopen ben ik tussen de 800,- en de 10.00 euro kwijt.
dat is niet voor me weggelegd . ik zit zo rond de 6000,- Gebruikt mag ook, maar met mijn eisen kom je hem zelden tegen. En ik dacht ik heb liever het schaaf gedeelte apart. Dus kwam ik bij Robbland uit op de NX TZ pro met loopwagen 250cm komt hij op. 600,- inc.
Liever gebruikt maar ben hem nog niet tegen gekomen. En dan nog de schaafbank ook hier een nieuwe is geen optie. een gebruikte liever met tersa as, of iets dergelijks systeem. en min 310 schaven. Hoewel de bladen dan wat kleiner zijn. bijv De Robland 310 is 140cm de 410 180 cm. ik schaaf niet langer dan 220 cm. en ik ben handig genoeg om misschien een extra steun te maken aan het einde.
Mijn oog viel op dit moment op een Hammer A3 310 op marktplaats 1350,- en heeft volgens mij z,n dergelijk systeem dat je met 4 bouten het beitel blok los hebt, en de messen kun omdraaien, en het beitelblok kunt terug zetten. Is dit een goedde machine? ervaringen?

Heeft verder iemand tips over machines die voor mij in aanmerking komen? Ik ga zaterdag even bij de groot kijken, of ze daar een Robland NX TZ hebben staan, om te kijken hoe hij er echt uitziet.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Welkom op het forum.

Je noemt een hele rij met machines met bijbehorende prijzen, maar je schrijft niet wat je ermee wil gaan doen.

Bovendien is het handig om te weten of je krachtstroom hebt. Zo ja, dan kun je gebruikt zeker slagen.
Wellicht handig om te vermelden waar je bij je ouders mee hebt gewerkt, dan krijg je beter advies op maat.

Je noemt ook veel semiprof machines, is het hobby of werk?
En de belangrijkste machine ben je vergeten, dat is degene die er voor zorgt dat je je pensioen haalt, en dat is de afzuiging.
 

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
Hoi ik heb bij mijn ouders een vlakbank 41cm breed
van diktebank 51cm breed.
wandzaag zoals bij de karwei.
althendorf 1980. 320 slee en voorrits.
frees met aanvoer.
langeband schuurmachine.
afzuiging.
langgatboor.

ik deed eerst tafels maken.,maar heb veel meer vraag naar mdf met (zonder) fineer.
ik heb besloten om voor de robland nx tz pro te gaan. Omdat ik het schaven los wil houden.
Ben bij de groot geweest, maar hebben alleen nieuw. Over 2 weken ga ik naar balen, in belgie.
naar een robland dealer,deze was al bijna 1000,- goedkoper dan topmachines. Hier zat nog een zaag en frees bij. Inc plaatsen en BTW. KwM de nx tz pro op 5500,- dat is mijn max. Dus moet nog sparen en nog wat onderdelen van mijn andere hobby verkopen. Voor de vlak vandiktebank. Bijv. De robland 310 met tersa voor 2600,- inc. Kan ik toch nog tafels schaven. 410 word mij nieuw te zot. Of ik moet een gebruikte kopen met tersa.

gr Tom
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
voor Robland moet je zijn in Nederland bij WIMAC in Rijssen Deze man wordt zelfs door Robland ingehuurd om hun beursstand te bemannen Goede prijzen en een zeer goede service Sleutelt zelf als er iets mis is en bij spoed geeft hij zelfs telefonische ondersteuning!
 

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
Rijsen is voor mij geen optie! Ik woon in schijndel. En ga ga niet helemaal daar naar toe rijden.
ik zie op marktplaats de Hammer A3 310 staan, voor 1350,- deze hebben ook dat snel beitel systeem. Zijn dit goedde
machines?

gr Tom
 

tuoh

Oud hout
Als je een stap terug moet doen qua machines ga je nu wel heel ver terug in vergelijking met je lijstje machines bovenaan. Een Altendorf of een Robland, dat verschil is quasi onmeetbaar:p Dan zou ik toch eerder gaan zoeken naar een tweedehandse Felder of een SCM. Hammer is vergelijkbaar met Robland, waarbij de eerste wel nauwkeuriger is afgewerkt en wat vlotter werken toelaat.

Ps: als het een Robland moet wezen zou ik eerder kijken naar de NLX310 of de 410. Hier krijg je beduidend meer body bijgeleverd;)
 
Laatst bewerkt:

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
Hoi ik moet zeker een stapje terug. Maar lees hier wel vaker naar een felder of scm, maar op marktplaats kom ik ze niet tegen. Waar kijken jullie dan? En ga niet allemaal naar duitsland rijden. Een combi is voor mijn niet echt een optie omdat ik geen zin heb iedere keer de schafgeleider, erop eraf te halen.

P.s ik heb een vinkhe staan bij als er een bericht is geplaatst, ik een melding op mail krijg.
maar doet hij niet. Terwijl bij een ander forum (zundapp) wel lukt.
wat doe ik verkeerd?
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Schijndel / rijssen +- 135 km lijkt met toch wel te doen en is zeker de moeite waard als je een machine moet aanschaffen waar je jaren mee vooruit moet en je brood mee moet verdienen.Maar er zijn toch ook wel machine handelaren(opkopers door bv bedrijfsbeeindiging) in de buurt waar je een goede 2e hands topkwaliteit kunt halen.
Beter nu een werkdag hier aan besteden en wat goeds kopen dan jaren lang ergernis en spijt wat veeeeel meer kost.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Wat betreft WIMAC dat was maar een advies en ik ben het er ook mee eens dat 1 keer 270 km een goede investering is om de werkplaats ingericht te krijgen
Dit bedrijf heeft ook diverse andere merken als 2e hands staan.
Mijn ervaring met Hammer is dat ik een nieuwe K3 perform binnen 2 jaar weer heb ingeruild omdat de machine niet stabiel genoeg was.
Ik ben dus zeer zeker niet tevreden over Hammer
Gebruik nu al een jaar of 8 ROBLAND en ok het kan nauwkeuriger maarik vind het perfecte machines
Rijssen is voor mij ook zon 60 km terwijl Hammer (Barneveld) ongeveer 15 km is
Succes met je keuze
 

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
Ik ga daar idd eens kijken. Maar als ik een voorbeeld mag geven. In belgie in het plaatsje balen. Had ik snel prijs opgevragen van de nx tz pro. Bij topmachines 4800 exc 5800 inc.
In België 5500 inc plus gratis freeskop en zaagblad. Garantie. En komen plaatsen en installeren. De nlx tz kwam op 6500 met hetzelfde. Das zeker de moeite. Balen licht vlakbij Mol.
Maar ik hoef er mijn geld niet mee te verdienen. Het is echt voor de hobby op zaterdag.
 

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
[SUP]hoi ik heb het hier al eerder genoemd ik zag op marktplaats deze staan [/SUP]http://link.marktplaats.nl/m1033745019.
is dit wat? Ze vragen niet veel geld vind ik. Komt van 2850,- af wat hij nu nieuw kost. Alleen zie overal bij de hammer een gladde geleider, om te strijken. Maar bij deze ribbels. Enig idee of dit orgineel is? Verder spreekt hij me aan kwa prijs.
en wil hem graag kwa gemak van beitels wisselen. De goedkoopste 31 cm vlak van dikte bank met tersa as is 2800,- ex, gebruikt. Een nieuwe robland met tersa komt op 2600,- gebruikt ben ik ze nog niet tegen gekomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.