Bolkommetje met punt op deksel

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, vandaag mijn nieuwe creatie afgewerkt, een bolletje in mirabellehout van diameter 170 mm met voet in merantie 50 mm dikte, voorzien van deksel in merantie en een punt evenzo in mirabellehout. Totale hoogte 370 mm.
De bol is uitgedraaid tot op een diepte van 140 mm gewoon met de guts en even nageschraapt.
Afgewerkt met shellawax. Helaas mijn vrouw vind dit niet mooi, is voor haar te oosters en ze houd daar niet van.
Dus ik zal nog een gewoon simpel dekseltje met knopje moeten draaien om haar te plezieren.
Het bolleke is dwarsgedraaid, maw je kan de kern en dus de jaarringen zien op 2 zijkanten van de bol.
Is moeilijk te zien op de foto, met vergroting misschien wel, dit geeft een extra mooie blik aan twee kanten van de bol.
Ach ja, ge moet het graag zien he, maar dat is met alles zo, ieder zijn goesting he. Gr Stefke.

20160406_214711.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, bij deze foto zie je wel duidelijk het kopse gedeelte van het hout, gelukkig slechts enkele heel kleine barstjes die ik opgevuld heb met wax van dezelfde kleur, nauwelijks zichtbaar. Graag reacties zowel positief en negatief ???? Gr Stefke
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo, bij deze foto zie je wel duidelijk het kopse gedeelte van het hout, gelukkig slechts enkele heel kleine barstjes die ik opgevuld heb met wax van dezelfde kleur, nauwelijks zichtbaar. Graag reacties zowel positief en negatief ???? Gr Stefke

De finial is veel te grof IMO Stefke, de bol is best mooi, de voet te druk en hoger dan mooi, deksel te groot en ook te druk en grof, allemaal IMO (In MY Opinion)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het bolletje, het deksel met greepje en onderstukje zijn goed qua vorm, maar ik zou ook het dekseltje wat lichter/kleiner gaan maken.
Zo trek je de aandacht niet rechtstreeks naar het dekseltje met greepje toe.
Met daar een verandering in te steken denk ik dat je het ganse geheel tot zijn recht zal brengen.
De afwerking is heel mooi Stefke. Moet je zeker meebrengen naar de volgende bijeenkomst.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik deel de mening van Leo. Voet en deksel passen niet bij deze bol. Te weinig elegant. Mijn pot staat al twee weken te wachten op deksel. Ik zie pas als het af is of ik het mooi vind of niet. Het is niet voor iedereen makkelijk om een passende vorm te bedenken. Ook al is je werk technisch gezien goed.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, dank voor de opmerkingen, als ik het zo bekijk dan valt inderdaad de bol wat "klein" uit ten opzichte van de andere delen.
Het is natuurlijk allemaal nog aan te passen, ik kan dit weer op de draaibank zetten en hier en daar wat minderen.
Mijn vrouw vind de "punt" op het deksel ook niet mooi, ofwel aanpassen ofwel een nieuw deksel maken.
Het geheel zie je pas als het op elkaar staat, wanneer de bol klaar is en het deksel op de draaibank dan is dit alles moeilijk in te schatten
tenzij natuurlijk je vooraf een op maat gemaakte tekening construeert. Gr Stefke
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.