Gemodificeerd hout voor bootbouw

A

Athanor

Guest
Ik open voor de overzichtelijkheid maar een nieuw topic over dit onderwerp.

In bijgaand artikel uit WoodenBoat nr. 215 van juli 2008 schrijft prof. Jagels over de toepassingsmogelijkheden van gemodificeerd hout in de jachtbouw. Hij ziet in verschillende soorten nogal wat nadelen vanwege sterkteverliezen die optreden bij de behandeling die het hout ondergaat. De soort die hem nog het meest geschikt lijkt is accoya, dat onlangs ook is gebruikt voor het bouwen van een houten brug in de rondweg van Sneek.


In bijgaande PDF kun je het artikel uit WoodenBoat lezen:

Groet van Fons

Attached files modified wood.pdf (1.4 MB)
 

tuoh

Oud hout
Fons,

bedankt om het artikel te posten, zo te lezen kan er aan gemodificeerd hout nog wel wat verbeterd worden. (zeker voor toepassing in de houtscheepsbouw)
Wat duidelijk naar voor komt is dat dit type hout bij botenbouw (nog) niet voor alles kan gebruikt worden.
We zullen dus nog steeds terdege moeten afwegen uit welke houtsoort we de verschillende onderdelen gaan bouwen, enkel het lijstje met potentiële houtsoorten vergroot, de keuze word dus moeilijker.
Rekening houdend met het artikel gaat de keuze voor de luiken gaan tussen Accoya en Platohout.
Maar zoals met alle nieuwe producten kan enkel de ervaring ons wijzer maken.
Platohout uit Eik heb ik reeds verwerkt, het hout is zwaarder,harder en donkerder dan Eik, maar ik kan niet zeggen dat het brosser is, wat wel duidelijk werd bij dit product is dat stomen of branden niet gaat lukken. Maar voor luiken, opbouw en dekken zou ik het wel durven gebruiken.

Ik ga ook eens aan de gang met wat stukken Thermowood om te ondervinden wat er mogelijk is met dit materiaal.



Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb vijf jaar geleden de eerste constructie uit thermowood gemaakt (den). Vorig jaar is er nog een carport aan toe gevoegd.

Thermowood is rotzooi om mee te werken: veel fijn stof dat na een tijdje gaat stinken, bros, veel spinters (handschoenen zijn een must!), de kern van balken is niet compact (van harsinsluitingen).
Ik heb er zowel een dragende constructie, een gevelbekleding en ramen en deuren van gemaakt. De ramen en deuren zijn wel behandeld.
Er wordt gezegd dat thermowood net als andere houtsoorten vergrijsd. Dit is zo maar het hout gaat na enkele jaren schilferen, waardoor er lichtere strepen op verschijnen.
Mijn conclusie voor dit hout is: het zal zijn tijd waarschijnlijk wel meegaan, maar door de (voornaamelijk estische) gebreken die ik nu opmerk zou ik het enkel gebruiken voor constructies zoals een tuinhuisje, kippenhok, afdak enzovoort. Constructies die onderhoudsvriendelijk en goedkoop moeten zijn, maar waar het uitzicht niet de belangrijkste vereiste is.
Bijgevoegd nog enkele foto's, de carport (laatste foto) is pas vorig jaar gemaakt.
 

tuoh

Oud hout
Dat klinkt niet hoopgevend, zal het plan om met Thermowood aan de slag te gaan maar laten varen.
In een labo kunnen ze nog zoveel testen, het is toch pas in de realiteit dat de ware aard van het beestje boven komt.

Hoe houden de ramen en deuren zich? blijft de lak erop zitten of zijn hier ook problemen te melden.

Bedankt voor de nuttige info, dit bespaart ons alvast een teleurstelling.

Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De afwerklaag (lazuur van Leinos), houdt zich redelijk, maar er hebben zich verkleuringen (zwarte plekken) van het hout voorgedaan. En de toplaag vaan het hout heeft tevens de neiging om zacht te worden, vooral gedeelten die veel regen krijgen.
Ben er in geslaagd om de foto's te verkleinen, heb ze dus toegevoegd.

Mathieu

Attached files
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
waarom geen teak hout voor de boot dat is toch veel beter en mooier?
 
A

Athanor

Guest
Dat zou dan het eerste klassieke vrachtschip worden met "luxe" luiken. Kan natuurlijk niet omdat voor het museum authenticiteit wordt gevraagd...... Overigens ben ik van mening........ dat we met teakhout zuinig moeten omspringen en zo mogelijk naar Europese alternatieven moeten zoeken.

Fons
 

tuoh

Oud hout
mathieu,

bij het zien van de foto's viel het me op dat ik dat type beschadiging nog gezien heb, namelijk bij Western red Cedar gevelbeplanking, die men ook laten vergrijzen had.

Ook bij onbehandeld tuinmeubilair vervaardigd uit Teak heb ik deze afschilfering al gezien.

Het lijkt mij dan ook niet specifiek voor de houtsoort te zijn, maar de oorzaak zal vermoedelijk bij de omgevingsfactoren te zoeken zijn.
Heb je in de buurt waar je woont soms veel voorbijzoevend vrachtverkeer? of een busdienst? dat type beschadiging tref je nog al eens aan bij gebouwen die langs drukke wegen of industrieterreinen gelegen zijn.( dieselwalmen etc....)

De beschadigingen zijn enkel te verwijderen door schuren, bleekwater, ontweringswater, etc ... helpen niet :(

Ps: het is wel een mooie constructie die je in elkaar getimmerd hebt.


@ Jesse, Teak is geen optie, zoals Fons al opmerkte is de houtsoort niet authentiek voor dit type van schepen, om van de kostprijs en de beschikbaarheid nog maar te zwijgen.

Het is enkel omdat de kwaliteit van de naaldhoutsoorten de laatste decennia serieus achteruit aan het gaan is dat we naar een alternatief aan het zoeken zijn dat niet teveel afbreuk doet aan de authenticiteit van het geheel.


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat het afschilferen betreft: ik woon in het midden van een een dorp. Er passeren wel bussen, maar deze constructie staat toch 25 meter van de straat. Of het zou het roet moeten zijn van de verwarmingsketel van de buurman. Maar dit lijkt me weinig waarschijnlijk. Ik heb eerder de indruk dat zonlicht de boosdoener is. Op één van voorgaande foto's is duidelijk te zien dat één vlak schilfert en het andere niet. Het vlak dat niet schilfert wordt weinig beschenen door de zon, het andere wel. Op bijgevoegde foto (constructie net één jaar oud), is ook te zien dat het gedeelte dat direct aan het weer is blootgesteld (zuidwesten met veel zon), al afschilfert. De tweede foto is van de nog (voorlopige) poort die gemaakt is van geïmprimeerde tuinschermen (3 of 4 jaar oud). Hier is nog geen enkel spoor van slijtage zichtbaar...

Attached files
 

wiro

Nieuw lid
1 mei 2010
3
0
Het raadsel van het afschilferen:
Dit wordt veroorzaakt door wespen die de vezels van het verweerde oppervlak schrapen.
Hiervan maken ze een soort papier waarmee ze hun nesten bouwen.
Op alle niet afgewerkte houtsoorten die verweren kun je dit vinden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb die betimmering nog eens goed bekeken, en die wespen lijken me een heel goede verklaring.
Temeer daar er nergens schilfers of afkrullend hout te zien is. Eén gedeelte lijkt zelfs bijna volledig afgeschraapt. Dat die wespen aan niet behandeld hout zitten (al heeft het duurzaamheidsklasse I), kan ik nog aannemen. Maar de fabrikanten van gemodificieerd hout maken zich sterk dat vraat door insecten uitgesloten is, omdat deze het door die thermische behandeling niet meer als dusdanig herkennen. Met andere woorden: voor de natuur is dit geen hout meer. Ik ga toch een mailtje naar de invoerder sturen om uitleg te vragen. En een gedeelte misschien insmeren met boorzoutoplossing. Kijken of dit helpt aantasting te voorkomen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb deze middag mailtje gestuurd (met foto's) naar de leverancier/invoerder. Ben benieuwd of ik antwoord krijg.
 

Janb

Nieuw lid
26 sep 2010
1
0
wiro zei:
Het raadsel van het afschilferen:
Dit wordt veroorzaakt door wespen die de vezels van het verweerde oppervlak schrapen.
Hiervan maken ze een soort papier waarmee ze hun nesten bouwen.
Op alle niet afgewerkte houtsoorten die verweren kun je dit vinden.

Als bioloog kan ik bevestigen dat dit schraapsporen zijn van wespen. Het zijn de bekende vervelende wespen die in de zomer en najaar nodige BBQ verstoren. Bij vraatsporen denken we vooral aan larven die gangen vreten door het het houdt. Dat zal bij verduurzaamd hout denk ik niet zo snel
gebeuren. Alle eiwitten en koolhydraten zijn door de warmtebehandeling niet meer bruikbaar voor de larven.
Door de warmtebehandeling wordt het hout een stuk brosser. Dat maakt het voor de wespen tot een ideaal constructiemateriaal zoals in het citaat hierboven staat aangegeven.
Het blijven oppervlakkige beschadigingen die ook weer grijs verkleuren.
;) Tot er weer nieuwe wespen komen.

Een behandeling tegen schraapsporen is mij niet bekend.

Groet,
Jan Barten

p.s. Leuk forum hoor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.