Stammen in stukken zagen, ideale verhouding ?!

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb hier een aantal (stukken) stammen liggen die ik wil klaar maken voor opslag totdat ik de draaibank heb die ik graag wil en er mee aan de gang kan gaan
nu vroeg ik me af wat de ideale verhouding is lengte gelijk aan diameter leek met het meest logische (en dan natuurlijk wel halveren ivm de werking) m

Maar ik kan het ernstig mis hebben dus dacht ik, ik vraag het de pro's
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb hier een aantal (stukken) stammen liggen die ik wil klaar maken voor opslag totdat ik de draaibank heb die ik graag wil en er mee aan de gang kan gaan
nu vroeg ik me af wat de ideale verhouding is lengte gelijk aan diameter leek met het meest logische (en dan natuurlijk wel halveren ivm de werking) m

Maar ik kan het ernstig mis hebben dus dacht ik, ik vraag het de pro's

Hout gaat scheuren, vlug aan de einden, en later ook aan de buitenkanten, laat de schors er aan, maar dan heb je wel meer kans op insecten.

Zo een stuk hout van 2 meter heeft twee einden en dus twee plaatsen waar het gaat scheuren, als je dat in laat zeggen 6 stukken zaagt, dan heb je twaalf einden die gaan scheuren, zo, met wat geluk heb je dan 6 stukken die waardeloos zijn.

Met een lang stuk kun je waneer je kun gaan draaien de gescheurde einden er af zagen en hopelijk heb je dan nog goed hout over, tenminste als je niet te lang wacht ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.