Tuinhuis met overkapping

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Vandaag eens naar de houthandel gebeld om eens te horen achter mijn levering.
Blijkbaar had de zagerij gebeld dat ze gingen wachten op een grotere order alvorens te kunnen leveren.

Dit hadden ze me natuurlijk wel eens mogen laten weten. Morgen eens gaan horen bij een andere houtleverancier....
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Vandaag weer teruggebeld geweest door de houthandel. Ze gaan aanstaande maandag leveren.
"Dreigen" met het annuleren van de order heeft dus wel zijn vruchten afgeworpen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ik heb met open mond het topic gelezen. Wat een engelen geduld. Diep respect voor dergelijke aanpak met aloude methoden.
Ik heb er enkele avonden over gedaan om het topic te lezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik als spanten 70x120 mm kan gebruiken.
Voor de nokbalk heb ik dezelfde afmeting als voor de spanten aangehouden.

De spanten rusten op de nokbalk als een soort van kapstok en dit over een diepte van 35 mm. De helling van het dak bedraagt om en bij de 24°.
Als korbelen (de verbinding in de hoek?) gebruik ik balken van 100mm x 100mm, waarbij de inval in de opstaande balk ongeveer 45 mm bedraagt. De korbelen staan onder een hoek van 39°.

Ik heb onderstaande constructie in gedachte, waarbij ik het idee van de gordingen heb laten vallen.

Enige input is welkom, aangezien dit mijn eerste bouw wordt.

Bekijk bijlage 46770
Bekijk bijlage 46772
Bekijk bijlage 46773

Tuoh, graag had ik even teruggekomen op de spanten.
Ik heb voor de spantjes balken van 150x50 besteld. Ik vraag me nu enkel af hoe ik deze nu het beste bevestig aan de nokbalk (schroeven? eigen gewicht?) en hoe gebeurd dit het beste aan de muurbalken als er een uitsparing in de spantjes gemaakt wordt ter hoogte van de muurbalken.

Nu de levering van het hout dichtbij komt (morgen!?) begin ik weer te twijfelen....
 

tuoh

Oud hout
Ik zou de spanten in dit geval tegen de zijkant van de nokbalk aanzagen en vastzetten met een schroef in de nokbalk. Onderaan kan er ook een schroef dooreen als de spanten deels in de muurbalk ingelaten worden.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tuoh, lees je bericht nu pas.. vreemd dat ik het nu pas terug vind. Wederom bedankt voor je input!

Na 2 avondjes en een opgeofferde vrije dag van het werkt alleen de verbindingen maken (2*4u) kon vandaag de opbouw volgen.
Met behulp van mijn vrouwtje en mijn vader zijn we zover geraakt als te zien op onderstaande foto.

Door het begin van donder en bliksem hebben we verdere werkzaamheden moeten staken voor vandaag.

IMG_20160604_164552.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Mooi gedaan. Die grotere foto is uitgerekt of is het echt zo hoog? De onderste pannenrij lijkt het alsof je niet met een dubbele panlat bent geëindigd?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
De totale hoogte is 3m48 geworden, mooi onder het wettelijke maximum an 3m50.
Dat van de onderste pannenrij klopt; heb hier helemaal niet meer bij stilgestaan. Maar aangezien ik de goot nog moet hangen lijkt me dit nog maar slechts een kleine aanpassing.

Afmetingen (lxbxh): 6m20 x 4m00 x 3m48
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.