Tuinhuis met overkapping

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoi Bart,

We zitten inderdaad nog in de planningsfase. De doorloophoogte van 2m10 is de voorzijde. We wensen ook een enkele deur tussen het tuinhuis en het zitgedeelte. Tussen beide bevindt zich de blauwe dwarsbalk. Deze dwarsbalk had ik eerst onder de muurbalken voorzien. Er was dus nog maar een vrije doorloopruimte van 1m95. Hierdoor zou de deur dus niet in hoogte hetzelfde zijn als de dubbele deur aan de voorzijde. Om deze rede moet de dwarsbalk dus verhoogt worden.

In verband met de schoren heb je helemaal gelijk. Deze dien ik nog eens goed te bekijken. Zit op dit moment ook een beetje uit te zoeken hoe ik het beste de schoren voorzie bij de deuren. Als ik dezelfde maat aanhoud als de overige, komen ze namelijk in het vlak van de deur te zitten.

Tekeningen maak ik met Sketchup. Gebruik het programma al jaren en is zeer gebruiksvriendelijk. Voor mij persoonlijk een echte verademing ivm de visuele weergave van de opbouw/structuur van de overkapping.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Vandaag de offerte ontvangen van het hout, draadeinden en regelbare tuinvoet. Moet zeggen dat het douglas hout en de draadeinden in mijn verwachting ligt met de prijzen die ik op internet teruggevonden heb. Enkel het laatste puntje de gevelplanken heb ik eens goed moeten slikken. Heb zelfs even naar de houthandel gebeld als ze geen fout gemaakt hebben, maar de 3.38€ is inderdaad de prijs per meter. Dit is bijna een factor 2 meer dan ik op internet terug gevonden heb. Grote prijsverschil is te wijten aan "thermowood". Ben niet van plan om thermowood te gebruiken, na enkele topics die ik hier op het forum gelezen heb dat dit zeker geen meerwaarde is.


Verder lijken me de regelbare tuinvoeten ook aan de dure kant. Denk dat hieromtrent ook nog onduidelijkheid bestaat tussen mij en de houthandel. Ik heb een vierkante plaat met moer in gedachte, denk dat ze mij iets anders willen verkopen, hoewel dit zo besproken was.

Artikel
Omschrijving
Eh Aantal
Eh-pr exc.net
Totaal exc
65200
Douglas 150x150
12/3.05x0.15x0.15 5/4.25x0.15x0.15 st 17
M3 1.302
329,00
428,36
65200
Douglas 50x150
6/2.45x0.05x0.15 29/3.05x0.05x0.15 st 35
M3 0.773
305,20
235,92
65200
Douglas 50x75
25/3.05x0.05x0.075 5/4.25x0.05x0.075 st 30
M3 0.366
305,20
111,70
68281
R.DRAADEINDE975 ST. VERZ. M 18 1ST
ST 10
5,3802
53,80
76255
REGELBARE TUINVOET 100X100MM 10/16cm
ST 10
22,3223
223,22
72138
THERMOHOUT VUREN 20X140 GEVELPLANK
145/4.50 st 145
tevens leverbaar in lengte 5100mm
LM 652.50
3,3802
2.205,56
Bovenstaande prijzen zijn exclusief 21% BTW.
Totaal 3258,56 euro exclusief BTW
Totaal 3942,86 euro inclusief BTW

Op deze manier kom de offerte van een bouwpakket (6500 euro incl. BTW) alles erop en eraan wel heel erg in de buurt.

De online prijzen die ik teruggevonden had ipv van de thermohout vuren gevelplank;
  • zweeds rabat (26op 12mm; 125mm hoog)
    • 1m65: (2m00) 225 stuks) à 3€78 à 850,50€
    • 2m25: (3m00) 25 stuks à 5€67 à 141,75€
    • Totaal: 992,25 euro INCLUSIEF BTW

Wat denken jullie van de opgegeven prijzen?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ik heb even de verbinding voor de middelste palen wat verder uitgewerkt. De pen heb ik offcentered geplaatst, met wat extra hout aan de buitenkant. Zodoende kan er meer kracht opgevangen worden van het dak. Is deze opbouw OK?
staander verbinding3.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het zal vermoedelijk wel blijven staan, maar correct is de "verbinding" niet.
De las ligt best een stuk naast de staander, op 1/7 van de vrije overspanning is de beste plaats. De ankerbalk word deels ingehakt in de muurplaat (ong.30mm diep) Zo word het hele gewicht van de ankerbalk ondersteund door de doorgaande balk en moet dit niet enkel gedragen worden door de "lip" van de ankerbalk. De lip van de ankerbalk word dan vastgezet met een paar toongagels, spijkers of schroeven.

De betere manier is evenwel om de ankerbalk rechtstreeks in de zijkant van de staander te vergaren, de doorgaande balk komt met een vergaring boven op de staander te zitten. Dit is een "oude" bewezen constructietechniek die al honderden jaren dienstdoet.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tuoh, wederom bedankt voor je antwoord! Heb zolang mogelijk de schuine liplas proberen te vermijden, omdat ik schrik heb dat ik de verbinding niet gemaakt zal krijgen. Maar ik zie in dat ik er gewoon niet onderuit kan. Ik zal de uitdaging dan ook aan gaan.

Op de site van karwei heb ik volgende teruggevonden:
karwei_schuine liplas.jpg
liplas.jpg
In verband met de plaats van de liplas. Ik heb een vrije overspanning tussen 2 staanders van 3m40. Als ik de korbelen meetel dan heb ik een vrije overspanning van 2m38. 1/7 van 3m40 is 48,5 cm van de middelste paal. Indien tussen de korbelen bedraagt dit 34 cm.

Tussen 2 staanders:

liplas tussen staanders.jpg
Tussen 2 korbelen:
liplas tussen korbelen.jpg

In verband met de ankerbalk: het lijkt me in ons geval niet mogelijk om de middelste ankerbalk (waar dus een deur onder moet komen) niet in te hakken in de staander. Deze zal dus in de muurbalk voor 3 cm ingewerkt moeten worden. Als ik je bericht hierboven terug lees, vraag ik me af als onderstaande eigenlijk wel is wat je bedoelt?
ankerbalk in muurplaat.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De las tussen de twee korbelen is perfect, en met een haaklas inplaats van een liplas is het helemaal af.

De ankerbalk zoals getekend een 30mm inwerken zodat ie mee op de staander steunt is ook oké, maar de ankerbalk zou dan aan de bovenzijde ook een zwaluwstaartvormige lip moeten krijgen die 1/3 van de houtdikte dik is en in de muurbalk word ingehakt.
Zo krijg je ook een constructieve koppeling tussen muurbalk en ankerbalk. De muurbalk krijgt onderaan een gat van 100mm diep waar de staander met een kortere pen invalt.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Bedankt Tuoh! Qua uitdenken van de constructie begint het einde van de tunnel toch in zicht te komen. Kan je hiervoor niet genoeg bedanken!
Heb de zwaluwstaartverbinding even uitgetekend. Niets boven visuele weergave:
zwaluwstaartverbinding ankerbalk.jpg

Enige vraag waar ik op dit moment nog mee zit is de volgende:
Om de muurbalken en de ankerbalken te bevestigen, zou ik deze graag blind schroeven (langs boven) op de verticale staander.
Welk formaat (en aantal?) schroeven zou je aanraden?

Status update
Afgelopen weekend zijn we concreet begonnen. Ben bij de staalhandel in de buurt 8mm betonijzer gaan halen. Hiermee heb ik 10 korven van 15 op 15 cm gemaakt, met een hoogte van 60 cm. Verder heb ik M16 draadeinden en moeren opgehaald. De bedoeling is om 15 cm boven de betonpoer van de draadeind uit te laten steken. De overige 35 cm zal in de beton gaan.

Vandaag heb ik ook het nodige besteld voor de beton zelf aan te maken, aangezien ik slechts +/- 1m3 beton nodig heb.
Ze hebben me beloofd het zeker deze week nog te leveren, ook al is het maar een werkweek van 3 dagen.

Na een week van regen, voorspellen ze voor de komende dagen temperaturen van boven de 20°C.
Lekker weertje om er met volle overtuiging in te vliegen!
 

tuoh

Oud hout
Schroeven moeten toch 1,5 à 2x de dikte van het te bevestigen deel in het onderliggende deel gaan. Bijvoorbeeld: de "lip" van de ankerbalk is 50mm dik, schroeflengte word dan 120 à 130mm, is voldoende hier omdat de schroef in langshout gedraaid word.
Hetzelfde gaat op voor de muurbalk, resterende dikte is 100mm, schroeven van 280 à 300 mm zijn nodig hier, zeker in kopshout is langer altijd sterker.
Drie schroeven, in driehoekvorm geplaatst, per bevestiging moet volstaan.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ok, dat is me geheel duidelijk. Diameter van 8mm lijkt me meer dan voldoende.

[h=2]Tellerkopschroeven verzinkt T40 8.0 x 300 mm 50 stuks (52€80)[/h] Tellerkopschroeven voor allerlei dragende balk- en houtconstructies. Deze tellerkopschroeven zijn uitgevoerd met sterke torx schroefbit aansluiting, torx 40 (T40). Geel verzinkte tellerkopschroeven.
  • Maatvoering: Ø 8.0 x 300 mm
  • Inhoud: 50 stuks
  • Materiaal: verzinkt
  • Schroefbit aansluiting: T40
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Klopt. Meende voor te boren met een boor van 6 mm.

Voor zowel de houten latten (20x200 mm) als onderdak als ook de rabat zou ik willen vastzetten met onderstaande schroeven.
Zijn deze ok? Te dik, te lang? Misschien die van 50 mm lang nemen?
[h=1]Dynaplus vlonderschroef Ø 5.0x60mm 200 stuks roestwerend
[/h] Dynaplus vlonderschroef met AR coating C4, super roestwerend.
  • Maat: Ø 5.0x60mm
  • Inhoud: 200 stuks
  • Schroefkop: TORX TX20
  • Materiaal: Roestwerend (AR Coating)
  • Zeer geschikt voor vlonderplanken van 25 - 28 mm dik.
Dynaplus vlonderschroef beschikt over een parabolische boorpunt voor nog betere prestaties.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De schroeven zijn te dik voor de toepassing hier, beter eens kijken naar een 4,0 x 50mm, of maximaal gaan voor 4,5 x 50mm. Voor de rabatdelen zou ik rvs schroeven nemen, Douglas hout is nogal agressief voor gecoate schroeven, je krijgt op termijn ook blauwe plekken in het hout als er vocht bijkomt.

Bij de schroeven om de balken te verbinden krijg je de stevigste verbinding als je in het te bevestigen onderdeel (het bovenliggende) voorboort met 8mm (=diameter schroef) in het onderliggende kopse hout is voorboren dan niet nodig, in onderliggend langshout wel, maar de boordiameter is hier afhankelijk van de kerndikte van de schroef. Een schroefkern van 5mm is boren met 5mm bijvoorbeeld.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
De eerste werken zijn een feit. Na het uitzetten van de nullijn en uitpalen van de te zetten bouwwerk, samen met de vrouw 10 gaten uitgegraven tot op de vaste grond, uiteindelijk 65 cm diep. Hebben dus alle betonijzers nog moeten aanpassen, omdat 80cm diepte met de steekschup en truweel niet meer te doen was. De grond was knoer hard. Met OSB platen hebben we malletjes gemaakt met een binnenmaat van 15x15x28cm. Op deze manier bekomen we poeren die 15 cm boven de nullijn uitkomen, en 13 cm onder de grond komen. Op deze manier hebben we nog voldoende ruimte onder de grond vrij om klinkers te kunnen leggen tot tegen de poer. Vervolgens hebben we de dag nadien de buitenste 4 hoekpunten als eerste afgewerkt. De dag nadien, toen de beton van de 4 hoekpunten al voldoende uitgehard was hebben we een metserskoord gespannen zodat de tussenliggende draadstangen mooi op een lijn liggen. Helaas ben ik tot de constatering moeten komen dat 1 van de geleverde paaldragers niet haaks was, waardoor het draadeind zeer schuin stond tov van de horizontale plaat. Deze moet ik dus nog even gaan omruilen.

Kon het gisteren niet laten om de afstanden tussen de draadstangen eens op te meten en te vergelijken met de bouwtekening. Mag toch met enige trots zeggen dat ze allen tot op de mm nauwkeurig geplaatst zijn. Zeker geen evidentie, maar het is ons gelukt!

IMG_20160507_200602[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Gisteren is de bestelling voor het geraamte de deur uit gegaan. Nu is het enkel wachten tot de levering plaats vindt.

Ben nu op internet de bestelling van de schroeven samen aan het stellen.
Ik meende deze schroeven te bestellen op http://www.schroeven-online.nl. Mensen die ervaring hebben met deze webshop?
Als Belg kan je niet betalen met ideal, dus ik zou moeten betalen via overschrijving.

Misschien andere webshops die ik zeker eens zou moeten bekijken?
te bestellen schroeven.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Bedankt voor je tip. Maar op aanraden van Tuoh ga ik zeker RVS schroeven gebruiken voor het dak en het potdekselen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Zojuist de bestelling van de schroeven de deur uit gedaan bij https://www.woodiesshop.nl.
In tussentijd nog geen levering van het hout gehad.
Bestelde artikelen


ArtikelArtikelnummerPrijsAantalSubtotaal
Subtotaal € 181,85
Verzending en verwerking € 0,00
BTW € 31,57
Te Betalen € 181,85
Woodies ultimate VK Torx RVS A2 T- 20 afm. 4.0x50 doos a 200 stuks41736R2429 € 14,95 Besteld: 6
Verzonden: 6
€ 89,70
Woodies tellerkop 8.0x300/80 T-40 verz. 50st/ds41736R1807 € 54,26 Besteld: 1
Verzonden: 1
€ 54,26
Woodies tellerkop 8.0x220/80 T-40 verz. 50st/ds
41736R1803 € 33,13 Besteld: 1
Verzonden: 1
€ 33,13
Milwaukee Torx schroefbit TX 20, lengte 25 mm (2 stuks)
44874R1481 € 2,38 Besteld: 2
Verzonden: 2
€ 4,76
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.