Tuinhuis met overkapping

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hallo,

Na enkele jaren onze tuin letterlijk te laten verwilderen is het eindelijk tijd geworden om deze eens goed onder handen te nemen.
In 2012 hebben we ons huisje in het Belgische Limburg gekocht, waarbij we kunnen spreken van een typische koterij achter koterij achter koterij.
Alvorens deze koterijen af te kunnen breken, dienen we eerst een nieuw tuinhuis te voorzien om het nodige materiaal in te kunnen opslaan.

Nu zijn mijn vrouw en ikzelf ontzettend gecharmeerd door onderstaand tuinhuis met overkapping:
tuinhuis1.jpg


We hebben in gedachte om deze zelf samen te stellen en hadden hier graag de hulp van het forum ingeroepen om de juiste materialen samen te stellen.

Afmetingen: bxdxh 6m80 x 4m x 3m50
Houtsoort:
Douglas/Lariks
Poeren: Zelf gegoten beton met M22 draadstang
Verticale palen: 150 x 150 mm, 2100mm hoog
Horizontale liggers: 150 x 150 mm
Dak: Gordingen dak, met dakpannen

overkapping_palen.jpg
overkapping_verbinding.jpg

Hetgeen we nu vastlopen in de planningsfase is het volgende:
Wat is de beste manier om het gordingen dak op te bouwen? Afmetingen gordingen? Afmetingen kepers?
Ik merk nu op dat ik de schoren nog niet getekend heb. Welk formaat zou hiervoor het meest geschikt zijn? Dien ik deze het beste te plaatsen onder een hoek van 45°?

Je ziet dat we toch nog wel enkele vragen zitten, daarom alvast bedankt voor jullie mede denkwerk en reacties.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ik heb met open mond het topic gelezen. Wat een engelen geduld. Diep respect voor dergelijke aanpak met aloude methoden.
Ik heb er enkele avonden over gedaan om het topic te lezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik als spanten 70x120 mm kan gebruiken.
Voor de nokbalk heb ik dezelfde afmeting als voor de spanten aangehouden.

De spanten rusten op de nokbalk als een soort van kapstok en dit over een diepte van 35 mm. De helling van het dak bedraagt om en bij de 24°.
Als korbelen (de verbinding in de hoek?) gebruik ik balken van 100mm x 100mm, waarbij de inval in de opstaande balk ongeveer 45 mm bedraagt. De korbelen staan onder een hoek van 39°.

Ik heb onderstaande constructie in gedachte, waarbij ik het idee van de gordingen heb laten vallen.

Enige input is welkom, aangezien dit mijn eerste bouw wordt.

overkapping_spanten.jpg
overkapping_overzicht.jpg
korbelen.jpg
 

tuoh

Oud hout
Dat dak ziet er goed uit, alleen de houtsectie's zou ik anders nemen. De spantjes moeten niet zo zwaar zijn, 32 à 38mm x 120 à 135mm werkt even goed, voor de nokbalk is een sectie van 63mm x 150 à 175mm beter. Ik zou in de spantjes ook geen uitsparing zagen bovenaan, beter is om de spantjes een ietsje in te werken op het bovenvlak van de nokbalk.

Om op de zijgevels de nodige overstekken te kunnen maken moeten zowel nokbalk als "muur"platen wat voorbij de stijlen steken( 250 à 350mm) Laat daarom de muurplaten over de ankerbalken kruisen, zoals bij de middelste blauwe balk al gebeurt.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Het dak vind ik nogal flauw. Zou je hem niet zo steil willen maken als op de foto?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tuoh, Wooper, bedankt voor jullie reply. Wooper, inderdaad het dag van 24° was aan de flauwe kant. De doorloophoogte had ik op 2m30 gezet. Door regelgeving mag ik niet hoger bouwen dan 3m50, waardoor het dak dus slechts 24° mocht bedragen. Ik heb de doorloophoogte nu aangepast naar 2m10, waardoor ik nu op +/- 29° uitkom, wat op de tekening al veel beter oogt.

Tuoh, de spanten had ik gebaseerd op het topic dat je aangegeven had. Als ik ze aanpas naar jouw nieuwe opgegeven maatgeving (32-38mm*120-135mm), welke HOH dien ik dan aan te houden? Momenteel is de HOH 55 cm. Het tweede deel ivm met de zijgevels is me niet geheel duidelijk. Bedoel je hiermee dat ik de horizontale groene balken (ring balken?) nog verder dien laten uit te steken, zodat hier ook nog spanten kunnen opkomen, zodat er hier een oversteek van 250-350 mm bekomen wordt?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ja, in dat topic ging het over een Eiken gebouwtje, één van de kenmerken bij dergelijke constructie's is de "overdimensionering" van alle onderdelen. Voor de draagkracht is het de hoogte die telt, de breedte is voor het mooie:p
Als ik nu lees dat je alles gaat bouwen in Douglas dan gaat het geheel er toch ietwat moderner en strakker uitzien, de spanten mogen dan een "modernere" afmeting hebben zonder dat het afbreuk gaat doen aan het geheel. De hoh afstand van de spanten op 550mm mag blijven, dat is voldoende voor wat je van plan bent.

Het is inderdaad de bedoeling dat de groene balken op de uiteinden voorbij de staanders steken om de laatste spant te kunnen dragen en om zo een oversteek te realiseren.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
In tussentijd zeker niet stil gezeten. Samen met mijn vrouwtje (hulde aan haar onuitputtelijkheid!!) de grond klaar gemaakt. De vorige eigenaars waren weg van paadjes in de tuin omringt door beton borduren. Hebben een oppervlakte van 7m x 5m vrij gemaakt, klaar voor de werkzaamheden. Toch een container van 5m3 vol gekregen :)

Normaal gezien zou ik voor de palen een gat graven tot op de vaste grond en hier beton in voorzien (zakken turbobeton?).
Ik vraag me wel af als hier betonijzer in voorzien moet worden, aangezien ik meestal palen gewoon vast zet in de beton, maar nu enkel draadeind in de beton verwerkt zou worden, vraag ik me af als dit wel voldoende is. Dacht het draadeind een cm of 40 in de beton te steken.

grond klaar.jpg
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Je kan een aantal schroeven in het hout schroeven of een aantal grote spijker. En dan deze in het beton laten zakken.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Wooper, de balk zelf zal niet in het beton komen, maar deze zal gedragen worden door een M22 draadeind. Of begrijp ik je verkeerd?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Wooper, de balk zelf zal niet in het beton komen, maar deze zal gedragen worden door een M22 draadeind. Of begrijp ik je verkeerd?

Ik zie nu dat je bedoeld een funderings balk te willen maken en hierop de palen te plaatsen. Ik zal wat jou betreft wel iets van een korf/netje in de balk doen. Hier zou je dan je draadeind aan kunnen bevestigen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
verbinding staander.jpg
Zojuist een discussie gehad met mijn vader. Ik ben van plan om de 3 verticale palen (150x150mm) tot aan de nok van een inkeping te voorzien van 75 mm diep, zijnde een halfhoutse verbinding met de horizontale liggers. Volgens mijn vader creëer ik hierdoor een zwak punt in de 3 palen die de nok dragen. Graag input hieromtrent.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Bekijk bijlage 47253
Zojuist een discussie gehad met mijn vader. Ik ben van plan om de 3 verticale palen (150x150mm) tot aan de nok van een inkeping te voorzien van 75 mm diep, zijnde een halfhoutse verbinding met de horizontale liggers. Volgens mijn vader creëer ik hierdoor een zwak punt in de 3 palen die de nok dragen. Graag input hieromtrent.

Ik zou een boek aanschaffen betreft timberframe/houtbouw hier kan je vast al jouw vraagstukken in terug vinden. Ik kan je alleen geen titels geven!
 

tuoh

Oud hout
Met die verbinding ga je de balken inderdaad met de helft verzwakken, maar wat resteert als sectie ( 75mm x 150mm) is nog altijd meer dan voldoende sterk voor wat er hier aan krachten op komt.
Meestal echter word in de ligger een doorgaand gat gehakt waar zowel de onderste staander als het korte bovendeel met een pen invallen. Deze verbinding word dan opgesloten met toongagels. De dikte van de pen bedraagt dan ongeveer 1/4 tot 1/3 van de houtdikte, is hier tussen 38 à 50mm.
De hoek tussen het korte bovendeel en de nokbalk krijgt ook altijd nog een schoor mee.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ik neem aan dat de breedte van de pen in dit geval de totale breedte mag zijn?
Verder lijkt me 2 pennen van 46 mm (= gat voor stopcontacten, dus dat klokboor heb ik liggen) toch teveel van het goede? Op deze manier schiet er nog maar 150-46-46=58 mm over dat dan ook nog verdeeld dient te worden in 3 delen. Klopt van de schoor voor de nokbalk. In totaal ga ik er 4 voorzien. Ene links en rechts en 2 bij de middelste paal.
 

tuoh

Oud hout
?????????? Hier is ergens sprake van een misverstand denk ik.

Het gat komt in de ligger (=blauwe balk) en gaat er dwars dooreen. Op het bovenvlak zie je dan een opening van 150mm lang en tussen de 38 à 50mm breed, dit gat zit mooi in het midden van de ligger. In dat ene gat komen twee pennen te zitten, de pen van het korte bovendeel van de staander gaat er langs boven in, en langs onder komt er de pen van de onderste staander in te zitten. Tussen de uiteinden van beide pennen moet wel wat speling blijven, de pennen mogen elkaar immers niet raken, hou daarom minimaal 5mm speling tussen beide.

Je kan die gaten ook niet boren met een klokboor, dat werkt niet! Gebruik een speed- of vlinderboor hiervoor en boor meerdere gaten naast elkaar, de "tussenschotjes" hak je weg met een houtbeitel.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tuoh, het gedeelte van de pennen en het gat is me geheel duidelijk. Ik had het inderdaad verkeerd gelezen. De opgegeven maatvoering van 38-50mm had ik begrepen als de maat van toognagels. De maatvoering van de toognagels was dan ook hetgeen ik in mijn berekening opgenomen had.

verticale verbinding.jpg

Omwille van het feit dat we ook graag een enkele deur van het zitgedeelte na het tuinhuis hadden, ben ik erachter gekomen dat de blauwe horizontale balk dus 15 cm te laag zit. Nu hadden we toch graag de 3 balken op dezelfde hoogte gehad. Maar ik geraak er niet direct uit wijs hoe ik nu 3 balken het best met elkaar verbindt. 2 balken liggen in elkaars verlengde (halfhoutse verbinding), de 3de zou hier dus dwars op moeten komen.

In onderstaande afbeelding zou de blauwe balk dus nog 15 cm moeten zakken, om zo op gelijke hoogte te komen.

verbinding 3 balken.jpg

Stand van zaken op dit moment:
Ben in het begin van de week na de houthandel hier 2 straten verder geweest om een offerte. Momenteel zit ik te wachten op een antwoord van hun.
Douglas hebben ze niet in hun assortiment (stock) zitten (althans niet de gehele gewenste maatvoering). Deze week eens even terug gaan om de M16 draadeinden op te halen. Hopelijk hebben ze deze wel gewoon in hun assortiment en zijn deze niet op bestelling.

Verder heb ik het internet even afgestruind en erachter gekomen dat er blijkbaar ook big bags (1m3) droge beton geleverd kunnen worden.
De bedoeling zou dus zijn om gaten te graven tot op de vaste van (lxbxh) 400x400x600-700 mm. 10 van deze gaten komt ongeveer uit op 1m3 nodig beton.
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Uit het opgegeven topic heb ik onderstaande afbeelding overgenomen. In het topic geef je de raad om de muurplaat bovenop te voorzien, omwille van het feit dat als je de verbinding zou maken zoals ik eerst vooropgesteld had, je verbinding niet meer sterkt genoeg is.
muurplaat-ankerbalk.jpg
De meest gemakkelijke oplossing lijkt me dan ook om 3x een halfhoutse verbinding op elkaar te voorzien. Hierdoor zal de dwarsbalk 75 mm hoger uitvallen dan de rest, wat op zich zeker geen probleem is structureel als voor het zicht.
muurplaat-ankerbalk_halfhouts.jpg
Dient met bovenstaande opbouw eigenlijk de verticale staander ook door te lopen tot de bovenste blauwe balk, zoals hieronder aangegeven?
Dus de gele balk krijgt een pen van 75+75+75 (= 225mm). Lijkt me dat deze dan meer gecentreerd mag zijn.
staander verbinding.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Beste,
blijkbaar ben je er nog niet volledig uit hoe het juist moet worden, ik heb het verslag eens doorgelezen en als ik het goed voorheb is de doorloophoogte 210 cm, je schrijft dat je een deur wilt waardoor de balk moet verhogen, maar die 210 is eigenlijk toch hoog genoeg voor een deur en dan kunnen die balken op dezelfde hoogte houden zoals je graag zou willen.
Waar je ook moet op letten denk ik is dat op die laatste tekening op die gele staander de 3 korbelen zo goed als op dezelfde hoogte samen komen waardoor de gaten voor de pennen in elkaar gaan lopen, beter zou denk ik zijn de 2 in een lijn op dezelfde hoogte en de dwarse wat hoger of lager.
Met welk programma teken je trouwens die schetsen? Ziet er leuk uit.

Mvg Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.