Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 50

Tuinhuis met overkapping

Hallo,

Na enkele jaren onze tuin letterlijk te laten verwilderen is het eindelijk tijd geworden om deze eens goed onder handen te nemen.
    In 2012 hebben we ons huisje in het Belgische Limburg gekocht, waarbij we kunnen spreken van een typische koterij achter koterij achter koterij.
    Alvorens deze koterijen af te kunnen breken, dienen we eerst een nieuw tuinhuis te voorzien om het nodige materiaal in te kunnen opslaan.

Nu zijn mijn vrouw en ikzelf ontzettend gecharmeerd door onderstaand tuinhuis met overkapping:

We hebben in gedachte om deze zelf samen te stellen en hadden hier graag de hulp van het forum ingeroepen om de juiste materialen samen te stellen.

Afmetingen: bxdxh 6m80 x 4m x 3m50
    Houtsoort:
    Douglas/Lariks
    Poeren: Zelf gegoten beton met M22 draadstang
    Verticale palen: 150 x 150 mm, 2100mm hoog
    Horizontale liggers: 150 x 150 mm
    Dak: Gordingen dak, met dakpannen

overkapping_palen.jpg
    overkapping_verbinding.jpg

Hetgeen we nu vastlopen in de planningsfase is het volgende:
    Wat is de beste manier om het gordingen dak op te bouwen? Afmetingen gordingen? Afmetingen kepers?
    Ik merk nu op dat ik de schoren nog niet getekend heb. Welk formaat zou hiervoor het meest geschikt zijn? Dien ik deze het beste te plaatsen onder een hoek van 45°?

Je ziet dat we toch nog wel enkele vragen zitten, daarom alvast bedankt voor jullie mede denkwerk en reacties.

Heb je onderstaand topic al gezien of gelezen? Hier ga je antwoord vinden op praktisch al je vragen

http://www.woodworking.nl/showthread...eiken-tuinhuis

Ik heb met open mond het topic gelezen. Wat een engelen geduld. Diep respect voor dergelijke aanpak met aloude methoden.
    Ik heb er enkele avonden over gedaan om het topic te lezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik als spanten 70x120 mm kan gebruiken.
    Voor de nokbalk heb ik dezelfde afmeting als voor de spanten aangehouden.

De spanten rusten op de nokbalk als een soort van kapstok en dit over een diepte van 35 mm. De helling van het dak bedraagt om en bij de 24°.
    Als korbelen (de verbinding in de hoek?) gebruik ik balken van 100mm x 100mm, waarbij de inval in de opstaande balk ongeveer 45 mm bedraagt. De korbelen staan onder een hoek van 39°.

Ik heb onderstaande constructie in gedachte, waarbij ik het idee van de gordingen heb laten vallen.

Enige input is welkom, aangezien dit mijn eerste bouw wordt.

overkapping_spanten.jpg
    overkapping_overzicht.jpg
    korbelen.jpg

Dat dak ziet er goed uit, alleen de houtsectie's zou ik anders nemen. De spantjes moeten niet zo zwaar zijn, 32 à 38mm x 120 à 135mm werkt even goed, voor de nokbalk is een sectie van 63mm x 150 à 175mm beter. Ik zou in de spantjes ook geen uitsparing zagen bovenaan, beter is om de spantjes een ietsje in te werken op het bovenvlak van de nokbalk.

Om op de zijgevels de nodige overstekken te kunnen maken moeten zowel nokbalk als "muur"platen wat voorbij de stijlen steken( 250 à 350mm) Laat daarom de muurplaten over de ankerbalken kruisen, zoals bij de middelste blauwe balk al gebeurt.

Het dak vind ik nogal flauw. Zou je hem niet zo steil willen maken als op de foto?

Tuoh, Wooper, bedankt voor jullie reply. Wooper, inderdaad het dag van 24° was aan de flauwe kant. De doorloophoogte had ik op 2m30 gezet. Door regelgeving mag ik niet hoger bouwen dan 3m50, waardoor het dak dus slechts 24° mocht bedragen. Ik heb de doorloophoogte nu aangepast naar 2m10, waardoor ik nu op +/- 29° uitkom, wat op de tekening al veel beter oogt.

Tuoh, de spanten had ik gebaseerd op het topic dat je aangegeven had. Als ik ze aanpas naar jouw nieuwe opgegeven maatgeving (32-38mm*120-135mm), welke HOH dien ik dan aan te houden? Momenteel is de HOH 55 cm. Het tweede deel ivm met de zijgevels is me niet geheel duidelijk. Bedoel je hiermee dat ik de horizontale groene balken (ring balken?) nog verder dien laten uit te steken, zodat hier ook nog spanten kunnen opkomen, zodat er hier een oversteek van 250-350 mm bekomen wordt?
    Laatst gewijzigd door kclemen; 13-04-16 om 20:38.

Ja, in dat topic ging het over een Eiken gebouwtje, één van de kenmerken bij dergelijke constructie's is de "overdimensionering" van alle onderdelen. Voor de draagkracht is het de hoogte die telt, de breedte is voor het mooie
    Als ik nu lees dat je alles gaat bouwen in Douglas dan gaat het geheel er toch ietwat moderner en strakker uitzien, de spanten mogen dan een "modernere" afmeting hebben zonder dat het afbreuk gaat doen aan het geheel. De hoh afstand van de spanten op 550mm mag blijven, dat is voldoende voor wat je van plan bent.

Het is inderdaad de bedoeling dat de groene balken op de uiteinden voorbij de staanders steken om de laatste spant te kunnen dragen en om zo een oversteek te realiseren.

In tussentijd zeker niet stil gezeten. Samen met mijn vrouwtje (hulde aan haar onuitputtelijkheid!!) de grond klaar gemaakt. De vorige eigenaars waren weg van paadjes in de tuin omringt door beton borduren. Hebben een oppervlakte van 7m x 5m vrij gemaakt, klaar voor de werkzaamheden. Toch een container van 5m3 vol gekregen

Normaal gezien zou ik voor de palen een gat graven tot op de vaste grond en hier beton in voorzien (zakken turbobeton?).
    Ik vraag me wel af als hier betonijzer in voorzien moet worden, aangezien ik meestal palen gewoon vast zet in de beton, maar nu enkel draadeind in de beton verwerkt zou worden, vraag ik me af als dit wel voldoende is. Dacht het draadeind een cm of 40 in de beton te steken.

grond klaar.jpg

Je kan een aantal schroeven in het hout schroeven of een aantal grote spijker. En dan deze in het beton laten zakken.

Wooper, de balk zelf zal niet in het beton komen, maar deze zal gedragen worden door een M22 draadeind. Of begrijp ik je verkeerd?

Forum Rechten