Welk schuurding kopen om schalen te schuren met max diameter van 30 cm

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi
ik ben al enige tijd op zoek naar een beter manier om mijn schalen af te werken
tot nu toe werd alles handmatig geschuurd
met bouwmarkt schuurpapier allemaal van verschilende kwaliteit
over het schuurpapier ben ik wel uit dat ga ik gewoon bij Ronald bestellen
een tijde terug een heel simpel systeem gekregen van een bevriend houtdraaier
waarmee je schijfjes schuurpapier op een houder schroeft en dan op de boormachine
helaas enkel in korrel 80 en 120 maar ik merk het verschil enorm
Van al de tips op het forum denk ik wel dat dit de manier is om gemakkelijk te schuren
maar dan weet ik het niet zo goed
ik heb een oude boormachine maar die springt elke keer in de hamerstand wat niet idiaal is tijdens het schuren
haakse boormachine is nieuw best duur
een slijpschijf kan je dan de snelheid niet van regelen
vandaar mijn zoektocht naar een nieuw schuurding :)
mvg tom
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn tips:

- koop een boormachine zonder hamer/klop stand. Dat scheelt namelijk ook in gewicht. Zie bv. Makita 6408 of 6413, maar ze zijn er ook van andere merken.
Let wel dat sommige kleine boormachines een extra-hoog toerental hebben, dat is niet de bedoeling - hoger toerental = meer warmte = sneller 'bot' worden van je klitteband (dit betekent ook dat hard duwen slecht is, trouwens)
- voor de buitenkant van schalen heb ik een 125 mm houder met klitteband.
- voor de binnenkant een 75 mm houder, en voor hele scherpe krommingen een 50 mm houder
- schuren doe ik in korrel 80/120/180/240/320 (voor hoogglans kan je daarna verder, korrel 80 kan je als je zuiver werkt overslaan, maar ik heb ook korrel 40)
- ik heb ook een haakse schroefmachine, die soms voor de binnenkant ergonomischer is, en zeker in vazen de enige optie is.
- denk bij machinaal schuren aan je longen, draag een masker en zorg voor iets van afzuiging

Deze op marktplaats http://link.marktplaats.nl/a1053968588 staat omschreven als een slagboormachine, maar als het type klopt, is het een gewone. Meer dan 500 watt vermogen heb je niet nodig, want als je dat nodig hebt, duw je te hard. Hoe minder vermogen, hoe minder gewicht, minder herrie, minder warmte.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die sorby is het eerste waar ik aan dacht om zoiets te maken
Eerst een tegenvraag, schuur je nadat je je werkstuk van de draaibank hebt afgehaald of als het nog op de draaibank zit ?

Indien het werkstuk nog op de draaibank zit, ik heb laatst bij lidl een schuurpad gekocht van een soort stevig schuim, een beetje zacht, maar toch hard genoeg....rondingen kun je daar goed mee volgen
Een boormachine op een werkstuk dat je op de draaibank kan laten draaien, heeft dat nut ? is dat niet dubbel ?

Ik zou zelf een soort van gebogen stuk maken
zoiets
hamach-tackup-velcro-handschuurblok-80x153mm-met-stofafzuiging.jpg


Als je zoiets gebogen maakt en dan de ronding naar buiten een steeds kleinere radius kun je in bijna alle oppervlakten wel raken
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een boormachine op een werkstuk dat je op de draaibank kan laten draaien, heeft dat nut ? is dat niet dubbel ?

daar kan ik kort over zijn: ja, dat is vrijwel essentieel.

Als je draait, komen er ringvormige sporen/richels in het werkstuk. Een schuurschijf die draait in de boormachine schuurt dwars daarop, een vast stuk schuurpapier in je hand schuurt parallel daar aan - veel minder efficient.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Jurriaan
jij beschrijft bijna helemaal de manier waarop ik het wil gaan doen 125 mm leek me te groot voor mij
tot ik vandaag mijn eerste schaal voordraaide met een diameter van 23cm
ik kan me voorstellen dat op zo een schaal een 50 mm erg lang duurt :)

Pieter baptis heeft ze zelfs een stuk goedkoper wel enkel 50 mm maar maar 5€ per stuk :)
dan bestel ik bij Ronald de 125 mm steunschijven nog dan kan ik daar al mee verder

Henk ik heb iets soortgelijks geknutselt en mis toch een beetje een motor erachter

hoi Toqix power sanding ondek ik nu ool pas na een jaar handmatig schuren gaat echt stukken beter
Bijtel Bedankt dat ik daar zelf niet aan gedacht heb ga ik morgen gelijk doen
Leo het is aan de hand van jou post dat ik aan het kijken ben om te verbeteren van schuursysteem nu
het zelf maken was niet zo een sucses vandaar de vraag
iedereen bedankt voor het meedenken voorlopig moet de oude boormachine maar even voldoen en dan mp goed in de gaten houden :)
mvg tom
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor de buitenkant maakt de maat niet veel uit, door de bolle vorm van de schaal is er toch maar 1 contactpunt. Binnen wil je het liefst dat de schuurschijf in zijn geheel contact maakt met het hout (zonder hard te duwen!) want als je alleen met het randje schuurt is het randje snel versleten en kun je daarna je dure schuurschijfje weg gooien. 125 mm voor de binnenkant van een schaal kan ik alleen gebruiken bij een hele grote en erg vlakke schaal.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
daar kan ik kort over zijn: ja, dat is vrijwel essentieel.

Als je draait, komen er ringvormige sporen/richels in het werkstuk. Een schuurschijf die draait in de boormachine schuurt dwars daarop, een vast stuk schuurpapier in je hand schuurt parallel daar aan - veel minder efficient.

Duidelijk, dank je
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk ik heb iets soortgelijks geknutselt en mis toch een beetje een motor erachter

Als je een 'sandmaster' of aanverwant gereedschap onder de juiste hoek op het draaiende werkstuk houdt gaat ie zelf ook (heel hard) draaien - je maakt gebruik van de wrijving, het moment, en de rotatiesnelheid van het werkstuk om de schuurkop te laten draaien. Wellicht niet zo effectief als een aangedreven boortol, maar imnsho effectief genoeg voor kleine werkstukken, en een stukkie handiger hanteren...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik bemoei me er toch even tegenaan, maar ik heb het idee dat je een draaier bent. ;) Is de optie van O'Peatey dan niet wat waarbij je dat ding in de draaibank klemt en dan met laag toerental de schaal uit de vrije hand op de draaibank schuurt? Of dat je iets maakt (een licht bolle vorm) wat je in de draabank gebruikt? Wanneer je een lichte bolling draait in de draaibank en dan aan de achterkant een schijf afsteekt, dan heb je gelijk de mogelijkheid om het schuurpapier te spannen en te klemmen. :) Dat is denk ik de voordeligste optie en het schuren met de draaibank lijkt me ook het makkelijkst werken, omdat je het werkstuk vast hebt.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Je hebt een punt Henk
ik zal zeker im de toekomst nog overwegen om de echte sandmaster eens uit te proberen inplaats van mijn zelfgeknutseld geval :)
Klaas je hebt gelijk
enkel heb ik nu vooropig een steunschijf en schuurpapier bij Ronald besteld en behelp ik me nog even met mijn oude boormachine
zo gauw mijn pakketje er is ga ik aan het schuren en horen en zien jullie het wel :)
mvg tom
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Het eerste pakketje is binnen
bij baptist 5 houders gekocht wat me opviel was het enorme prijsverschil
voor op het zicht zat er geen verschil in en er stonden er 2 op de site 1 aan 5€ per stuk en 1 aan 19€ per stuk
ik ben blij dat ik er nu 4 heb kunnen kopen
ik heb er gelijk ook 10 schijfjes van korrel 400 bij besteld
in de loop van de week het andere pakketje nog en dan schuren maar :) image.jpg
mvg Tom
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Tom: denk er aan vooral niet te veel druk uit te oefenen op die schijven en om af en toe even te voelen of ze niet heet worden. Als ze namelijk heet worden heb je dikke kans dat de lijmlaag tussen schuim en "klittenband" zacht wordt waardoor het loslaat. Is mij een paar keer gebeurd :mad: Tikkie te fanatiek duwen en hoppa, weer eentje stuk!

Succes!!

Groets, Rob.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Rob heeft gelijk, maar dat staat ook onder zijn post. :)
De verleiding bij deze kleinere is om net te hard te duwen. Door de warmte zijn de klittebandhaartjes dan zo weg.... Ik heb er al een aantal zo versleten. Tegenwoordig doe ik 90 % van het schuurwerk bij de schalen met de grotere minder zachte schuurschijf. Omdat mijn schuurpapier 110 mm is en de schuurschijf 125 heb ik eerst de schuurschijf iets kleiner gemaakt op de draaibank. Dan plak ik het schuurpapier op de steunschijf en knip een halve cm om de schuurschijf heen het schuurpapier weg. De binnenkant van een schaal schuur ik dan iets meer met de rand van de steunschijf en de buitenkant van de schaal iets meer naar het midden op de steunschijf. In theorie kan ik dan met zo'n grote schuurschijf ook kleine schaaltjes van binnen schuren.
De schuurrichting staat bij mij haaks op de draairichting.
Succes!
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt voor de tip ik zal er op letten :)
en zojuist het 2 de pakketje aangekomen :)

en zoals ik Ronald al een beetje ken zat er weer een leuke verrassing bij in de vorm van 2 voorgedraaide schaaltjes :)
image.jpg
Zojuist toch al even aan het schuren geslagen
jeetje mina ik had wel verwacht dat het schuren met de boormachine veel verschil ging maken
maar ik had niet verwacht dat het schuurpapier zo veel verschil zou maken
ik heb mijn oud schuurpapier gelijk weggedaan dit word enkel nog gebruikt voor metaal vanaf nu :)
Ps
dit schuurpapier neemt zo goed af dat ik helemaal niet de neiging heb om te duwen :)
ik raad iedereen die met minder kwaliteit schuurpapier werkt aan om eens een beter merk te proberen
het verschil is zo groot dak nooit meer terug ga naar minder kwaliteit :)
mvg Tom
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.