Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Welk schuurding kopen om schalen te schuren met max diameter van 30 cm

Hoi
    ik ben al enige tijd op zoek naar een beter manier om mijn schalen af te werken
    tot nu toe werd alles handmatig geschuurd
    met bouwmarkt schuurpapier allemaal van verschilende kwaliteit
    over het schuurpapier ben ik wel uit dat ga ik gewoon bij Ronald bestellen
    een tijde terug een heel simpel systeem gekregen van een bevriend houtdraaier
    waarmee je schijfjes schuurpapier op een houder schroeft en dan op de boormachine
    helaas enkel in korrel 80 en 120 maar ik merk het verschil enorm
    Van al de tips op het forum denk ik wel dat dit de manier is om gemakkelijk te schuren
    maar dan weet ik het niet zo goed
    ik heb een oude boormachine maar die springt elke keer in de hamerstand wat niet idiaal is tijdens het schuren
    haakse boormachine is nieuw best duur
    een slijpschijf kan je dan de snelheid niet van regelen
    vandaar mijn zoektocht naar een nieuw schuurding
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Mijn tips:

- koop een boormachine zonder hamer/klop stand. Dat scheelt namelijk ook in gewicht. Zie bv. Makita 6408 of 6413, maar ze zijn er ook van andere merken.
    Let wel dat sommige kleine boormachines een extra-hoog toerental hebben, dat is niet de bedoeling - hoger toerental = meer warmte = sneller 'bot' worden van je klitteband (dit betekent ook dat hard duwen slecht is, trouwens)
    - voor de buitenkant van schalen heb ik een 125 mm houder met klitteband.
    - voor de binnenkant een 75 mm houder, en voor hele scherpe krommingen een 50 mm houder
    - schuren doe ik in korrel 80/120/180/240/320 (voor hoogglans kan je daarna verder, korrel 80 kan je als je zuiver werkt overslaan, maar ik heb ook korrel 40)
    - ik heb ook een haakse schroefmachine, die soms voor de binnenkant ergonomischer is, en zeker in vazen de enige optie is.
    - denk bij machinaal schuren aan je longen, draag een masker en zorg voor iets van afzuiging

Deze op marktplaats http://link.marktplaats.nl/a1053968588 staat omschreven als een slagboormachine, maar als het type klopt, is het een gewone. Meer dan 500 watt vermogen heb je niet nodig, want als je dat nodig hebt, duw je te hard. Hoe minder vermogen, hoe minder gewicht, minder herrie, minder warmte.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 06-04-16 om 10:08.

Ik gebruik dit soort schuurschijfhouders: http://www.drechselbedarf-schulte.de...ch_detail.html met klittenband.
    Baptist of Willy Vanhoutte zal ze ook wel hebben.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Ik heb een Sorby Sandmaster (de mini-uitvoering, waar ik zelf n handvat bij heb gemaakt). Ben ik erg content mee...

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom op eigen houtje Bekijk Berichten
    ik heb een oude boormachine maar die springt elke keer in de hamerstand wat niet idiaal is tijdens het schuren
    stukje ducktape?

Die sorby is het eerste waar ik aan dacht om zoiets te maken
    Eerst een tegenvraag, schuur je nadat je je werkstuk van de draaibank hebt afgehaald of als het nog op de draaibank zit ?

Indien het werkstuk nog op de draaibank zit, ik heb laatst bij lidl een schuurpad gekocht van een soort stevig schuim, een beetje zacht, maar toch hard genoeg....rondingen kun je daar goed mee volgen
    Een boormachine op een werkstuk dat je op de draaibank kan laten draaien, heeft dat nut ? is dat niet dubbel ?

Ik zou zelf een soort van gebogen stuk maken
    zoiets

Als je zoiets gebogen maakt en dan de ronding naar buiten een steeds kleinere radius kun je in bijna alle oppervlakten wel raken
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    stukje ducktape?
    Sorry, kon het niet laten

white-trash-repairs-repair-flowchart.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Een boormachine op een werkstuk dat je op de draaibank kan laten draaien, heeft dat nut ? is dat niet dubbel ?
    daar kan ik kort over zijn: ja, dat is vrijwel essentieel.

Als je draait, komen er ringvormige sporen/richels in het werkstuk. Een schuurschijf die draait in de boormachine schuurt dwars daarop, een vast stuk schuurpapier in je hand schuurt parallel daar aan - veel minder efficient.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Schuur dingen die je helpen met het schuren van draaiwerk stukken ??

Dit was een tijd geleden al een keer goed beantwoord vind Ik

Misschien vind je dit helpzaam ??

http://www.woodworking.nl/showthread...hlight=mandrel

Hoi Jurriaan
    jij beschrijft bijna helemaal de manier waarop ik het wil gaan doen 125 mm leek me te groot voor mij
    tot ik vandaag mijn eerste schaal voordraaide met een diameter van 23cm
    ik kan me voorstellen dat op zo een schaal een 50 mm erg lang duurt

Pieter baptis heeft ze zelfs een stuk goedkoper wel enkel 50 mm maar maar 5€ per stuk
    dan bestel ik bij Ronald de 125 mm steunschijven nog dan kan ik daar al mee verder

Henk ik heb iets soortgelijks geknutselt en mis toch een beetje een motor erachter

hoi Toqix power sanding ondek ik nu ool pas na een jaar handmatig schuren gaat echt stukken beter
    Bijtel Bedankt dat ik daar zelf niet aan gedacht heb ga ik morgen gelijk doen
    Leo het is aan de hand van jou post dat ik aan het kijken ben om te verbeteren van schuursysteem nu
    het zelf maken was niet zo een sucses vandaar de vraag
    iedereen bedankt voor het meedenken voorlopig moet de oude boormachine maar even voldoen en dan mp goed in de gaten houden
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Forum Rechten