Rietgedekt voederhuisje

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Bij het surfen op internet ben ik een keer een rietgedekt vogelhokje tegengekomen. Ik dacht, laten we dat ook eens proberen:D
Op youtube eens wat filmpjes gaan kijken over hoe professionele rietdekkers dat doen, en daarna zelf aan de slag gegaan.
Gereedschap: Hamer, bijl, en stalen splijtwiggen. Houtsoort(en).. Geen idee:eek:

1.jpg

2.jpg

Alles op maat gemaakt met de bijl. Paar spijkers verder en de basis is er.
3.jpg

Plaat multiplex. 4x in de beits gezet om hem zo waterafstotend mogelijk te krijgen aangezien het niet een watervast verlijmde plaat is.
Hier compleet rondom om de 4 of 5 cm een klein gaatje geboord zodat ik het vlechtdraad er door kon halen ter bevestiging van het riet.
4.jpg

Na de eerste laag:
5.jpg

Na de 2e laag riet was ie mij dik genoeg.
6.jpg
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Dit is eigelijk het enige wat ik geschroefd heb. Wou alles zo simpel mogelijk houden maar om de stevigheid er goed in te krijgen heb ik de bodemplaat en deze rechtopstaande balkjes vast moeten schroeven.
7.jpg

Vervolgens de dak constructie. Allemaal gespleten hout. Alleen kon ik er niet onderuit komen om alsnog een cirkeltje van multiplex te maken zodat ik gelijk een mooie ronde basis zou hebben.
8.jpg

1e laag riet. De onderlaag. Let ook op de bos riet die er achter ligt. Uiteindelijk zijn er 5 van zulke bossen in verwerkt!
9.jpg

Hierna de 2e laag riet erop. Eerst voor nood in bosjes vastgezet met vlechtdraad...
10.jpg

Om het daarna af te werken met een dikke ijzeren draad. Vlechtdraad van de bosjes riet los knippen, eruit trekken, en de dikke ijzeren draad goed stevig er tegenaan vlechten terwijl je de gaten hier en daar nog weer op vult met extra riet.
Resultaat:
11.jpg

12.jpg

Uiteindelijke hoogte: Net geen 190 cm.
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooi gelukt! Nu zeker snel hopen dat het winter wordt zodat je bij kunt voeren.
De restjes riet kunnen de vogeltjes gebruiken voor hun nestjes :D
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi gemaakt, 100 keer beter dan de standaard voederhuisjes! Alleen vind ik dat er nog een zinken of koperen afdekkapje op de punt moet.
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Woldega, ik zou er ook nog een kapje op maken, vooral de kromme stam met het riet het is het helemaal.

Groet Pel.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Voor het kapje ben ik nog bezig geweest met lood. Maar aangezien de kap nog best dik is aan de bovenkant (kleine 12 cm) moet er best een groot stuk op en dat lijkt dan nergens naar. Achteraf had ik de dakconstructie minder steil moeten maken. Dan was het dak niet zo hoog geworden en had ik dus gewoon naar een punt toe kunnen werken met het riet. Dan had er maar een klein stukje lood op gehoeven om de ''kopse kant'' van het riet te beschermen.
Als ik het riet met dit dak door had laten lopen naar een punt dan was het dak veel te hoog geworden en dat kwam de sierlijkheid ook niet ten goede.
 
P

Pel

Guest
Nou Woldenga, dan zet je er toch geen kapje op, even goede vrienden;)

Groet Pel.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Nouja, zonder kapje kruipt het water bij de stengels in en dan duurt het lang voordat het droog wordt en dat komt de levensduur natuurlijk niet ten goede. Ik heb er liever ook wel wat op, maar ik heb nog niet echt iets toepasselijks kunnen bedenken. Ja misschien wat specie erop en als dan half rond glad strijken...

Of we kijken gewoon hoe lang dit mee gaat... Als het over een paar jaar weer vernieuwd moet worden dan weet ik nu tenminste hoe het beter kan:D
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Mooi gelukt! Nu zeker snel hopen dat het winter wordt zodat je bij kunt voeren.
De restjes riet kunnen de vogeltjes gebruiken voor hun nestjes :D

De zomer is nog niet daar! Laat de winter nog maar even wachten Ronald haha!
Maar wel een heel mooi voederhuisje Woldenga! Chapeau!
 
P

Pel

Guest
@Woldenga, misschien zitten we te complex na te denken, is er niet wat van hout op te maken, een houten kommetje lijkt mij mooier als lood of alumimnium?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooi gemaakt, het houten onderstel maakt het mooi. Misschien een gebakken bloempotje verzagen tot kapje of zo?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.