Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Rietgedekt voederhuisje

Bij het surfen op internet ben ik een keer een rietgedekt vogelhokje tegengekomen. Ik dacht, laten we dat ook eens proberen
    Op youtube eens wat filmpjes gaan kijken over hoe professionele rietdekkers dat doen, en daarna zelf aan de slag gegaan.
    Gereedschap: Hamer, bijl, en stalen splijtwiggen. Houtsoort(en).. Geen idee

1.jpg

2.jpg

Alles op maat gemaakt met de bijl. Paar spijkers verder en de basis is er.
    3.jpg

Plaat multiplex. 4x in de beits gezet om hem zo waterafstotend mogelijk te krijgen aangezien het niet een watervast verlijmde plaat is.
    Hier compleet rondom om de 4 of 5 cm een klein gaatje geboord zodat ik het vlechtdraad er door kon halen ter bevestiging van het riet.
    4.jpg

Na de eerste laag:
    5.jpg

Na de 2e laag riet was ie mij dik genoeg.
    6.jpg

Dit is eigelijk het enige wat ik geschroefd heb. Wou alles zo simpel mogelijk houden maar om de stevigheid er goed in te krijgen heb ik de bodemplaat en deze rechtopstaande balkjes vast moeten schroeven.
    7.jpg

Vervolgens de dak constructie. Allemaal gespleten hout. Alleen kon ik er niet onderuit komen om alsnog een cirkeltje van multiplex te maken zodat ik gelijk een mooie ronde basis zou hebben.
    8.jpg

1e laag riet. De onderlaag. Let ook op de bos riet die er achter ligt. Uiteindelijk zijn er 5 van zulke bossen in verwerkt!
    9.jpg

Hierna de 2e laag riet erop. Eerst voor nood in bosjes vastgezet met vlechtdraad...
    10.jpg

Om het daarna af te werken met een dikke ijzeren draad. Vlechtdraad van de bosjes riet los knippen, eruit trekken, en de dikke ijzeren draad goed stevig er tegenaan vlechten terwijl je de gaten hier en daar nog weer op vult met extra riet.
    Resultaat:
    11.jpg

12.jpg

Uiteindelijke hoogte: Net geen 190 cm.
    Laatst gewijzigd door Woldenga; 05-04-16 om 21:04.

Mooi gelukt! Nu zeker snel hopen dat het winter wordt zodat je bij kunt voeren.
    De restjes riet kunnen de vogeltjes gebruiken voor hun nestjes
    Met vriendelijke groet, Ronald

Mooi gemaakt, 100 keer beter dan de standaard voederhuisjes! Alleen vind ik dat er nog een zinken of koperen afdekkapje op de punt moet.

Mooi gemaakt Woldenga. Zelfde methode. Je bent sneller dan ik.

luxevogelvoederhuis.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi gemaakt Woldega, ik zou er ook nog een kapje op maken, vooral de kromme stam met het riet het is het helemaal.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

super!

Prachtig! Kapje en compleet....wellicht het kapje ook maken van kleine rietstengels...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Die vogeltjes eten straks in stijl! Dat is een heel mooi voederplankje geworden.

Mooi ambachtelijk stuk werk hoor!

complimenten! Fons

Forum Rechten