Regionale demodag van Radius

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb inderdaad de tweede prijs behaald en daar ben ik super blij mee.
De concurrentie was heel groot als je de ganse tafel bekeek met al die mooie exemplaren erop.
Spijtig genoeg heb ik geen foto's van het ganse gebeuren.
Mochten er onder jullie zijn die er eventueel willen doorsturen, dat mag zeker.
Ik heb genoten van de aanwezigen die bij mij langs gekomen zijn.
Bedankt daarvoor.
Er zullen natuurlijk discussies zijn rond wat het mooiste stuk eigenlijk was en Wim Kluck heeft het mooi verwoord. Gelukkig bepaald de jury.
Daarvoor dienen ze ook om in de wedstrijd een winnaar toe te kennen.
Nog een Dikke proficiat aan de winnaar van mijn kant uit.
Ik heb in ieder geval genoten van de demodag en 'k was super blij om erbij te zijn.
Nog een dikke dank om aan de organisatoren om mij uit te nodigen op hun festijn.
De Belgische Gepetto zoals Wimmel het aangeeft.
Sirjacobs Didier.

 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
FANTASTISCHE demodag vandaag in Halsteren met een mega-opkomst van leden en andere belangstellenden. Hoogste opkomst ooit.
Dank aan alle medewerkers, demonstrateurs en handel.
De lat voor de volgende afdeling die over een half jaar weer de demodag in Ede verzorgd ligt nu weer een stuk hoger.
Uiteraard wordt niet gecorrespondeerd over de uitslag van de jury die deze keer niet alleen uit houtdraaiers bestond.
Ik heb geen 2 meter kunnen lopen zonder weer door iemand aangesproken te worden of zelf iemand te spreken. Een groot feest der herkenning.
Door alle contacten en gesprekken heb ik helaas elke demo gemist.
@Wimmel: ik heb je niet herkend toen ik grote Wim sprak. Waar heb jij welke info gezien of verzameld over het vacuüm werken tbv stabilisatie van hout?
Er zijn meer forumleden geweest die niet altijd herkenbaar voor me waren. Jammer.
Ik heb ook het voorrecht gehad mijn collega-voorzitter van het Vlaamse Gilde te mogen ontmoeten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
FANTASTISCHE demodag vandaag in Halsteren met een mega-opkomst van leden en andere belangstellenden. Hoogste opkomst ooit.
Dank aan alle medewerkers, demonstrateurs en handel.
De lat voor de volgende afdeling die over een half jaar weer de demodag in Ede verzorgd ligt nu weer een stuk hoger.
Uiteraard wordt niet gecorrespondeerd over de uitslag van de jury die deze keer niet alleen uit houtdraaiers bestond.
Ik heb geen 2 meter kunnen lopen zonder weer door iemand aangesproken te worden of zelf iemand te spreken. Een groot feest der herkenning.
Door alle contacten en gesprekken heb ik helaas elke demo gemist.
@Wimmel: ik heb je niet herkend toen ik grote Wim sprak. Waar heb jij welke info gezien of verzameld over het vacuüm werken tbv stabilisatie van hout?
Er zijn meer forumleden geweest die niet altijd herkenbaar voor me waren. Jammer.
Ik heb ook het voorrecht gehad mijn collega-voorzitter van het Vlaamse Gilde te mogen ontmoeten.

Hey Pieter, toen je met Wim stond te praten wist ik nog niet dat je O Peatey was, dat hoorde ik later pas ;). Toen ik het wist heb ik aan het einde nog even gewacht om zodoende nog kennis te maken, maar je was zo druk dat we je met rust hebben gelaten.

Wat betreft stabilisatie van hout, de demonstrateur van het kleuren van hout liet ons een paar blanks zien, ondermeer van beuken met slaap, waarvan er 1 wel en 1 niet gestabiliseerd was. Die stabilisatie is belangrijk om zijn kleurtechniek uit te kunnen voeren op pen blanks omdat de mooiere houtsoorten voor deze kleurtechniek ook vaak de meer poreuze houtsoorten zijn. Op bijvoorbeeld Ziricote zal dit geen mooi effect hebben maar op een burl is dit geweldig.

Nu heeft hij ons verder geen tips gegeven over houtstabilisatie en op de terugweg hebben Wim en ik daarover zitten kletsen. En dan vind ik het altijd leuk om zoiets op te zoeken en over te gaan lezen. Zoals jij ook wel zult weten en de meesten hier, is daarvoor een vacuumpomp nodig, een pressure pot oid en cactus juice als stabilizer waarna je het afbakt in de oven. Ongetwijfeld zijn er veel wegen welke naar rome leiden en daar ga ik een beetje over lezen, maar wellicht zijn er al leden hier volop mee bezig en willen ze in een apart topic hun info en kennis sharen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nu heeft hij ons verder geen tips gegeven over houtstabilisatie en op de terugweg hebben Wim en ik daarover zitten kletsen. En dan vind ik het altijd leuk om zoiets op te zoeken en over te gaan lezen. Zoals jij ook wel zult weten en de meesten hier, is daarvoor een vacuumpomp nodig, een pressure pot oid en cactus juice als stabilizer waarna je het afbakt in de oven. Ongetwijfeld zijn er veel wegen welke naar rome leiden en daar ga ik een beetje over lezen, maar wellicht zijn er al leden hier volop mee bezig en willen ze in een apart topic hun info en kennis sharen.

Een drukvat (en compressor) is niet strikt noodzakelijk - een vacuümpomp en vacuumvat wel. Daarvoor kun je - desnoods - voedselpompen (om voedsel in zakken te vacumeren) en een vacuum-bewaarpot gebruiken. Ook is het niet strikt nodig om commerciële impregnatieproducten te gebruiken - die hier meestal niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn, en slechts met grote moeite vanuit de VS verscheept kunnen worden. Er zijn ook - ouderwetse - instructies te vinden hoe je eea zelf mengt, en als je een klein-chemicalienleverancier kunt vinden die aan particulieren levert kun je ook daarmee aan de slag. Het belangrijkste wat je nodig hebt is methylmetacrylaat monomeer.

Oh, en voordat ik ut vergeet: ik heb alle informatie, en weet hoe het werkt, maar ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Ik spreek dus niet uit ervaring.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
@ Henk: Ik heb even gegoogeld op dat spul; is niet zo'n fijn materiaal, maar wel gewoon on-line te koop bij oa Hinmeijer Chemie.
Alle informatie is welkom. Die Cactusjuice waar Wimmel het over heeft is hier niet te krijgen en mijn mails aan de eigenaar worden niet beantwoord.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Volgenser mij had/heeft starbond in duitsland het. Met Wimmel had ik het er al over dat Henk Verhaar hierover het een en ander weet. Nu waren wij ook in overleg om penblanks te gieten. Daar geld het zelfde voor als de catusjuice waar kan je het hier kopen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De (fotografe) "t vrouwke van Didier, was niet aanwezig.

Heeft de organisatie er niet aan gedacht om het evenement te laten fotograferen, te documenteren???? Voor het clubblad?

Ook geen leden die iets hebben vastgelegd? Andere bezoekers?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik heb geloof ik 3 of 4 foto's gemaakt tijdens de eerste demo's en daarna ben ik het vergeten. Goed teken, bleek dat er genoeg te doen was.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jammer dat ik niet naar de demo dag kon. Geen foto's maar wel een mooi verslag van enkele bezoekers. Zo zie je maar hoe woodworking.nl Radius kan versterken. Nu de volgende demodag maar samen in Zutphen OpenDagHout op 2 oktober a.s. Misschien ook iets voor andere verenigingen van houtbewerkers (gitaarbouwers-muziekinstrumenten-beeldhouwers-meubeldesigners-houtkunstenaars etc.etc.) om de krachten te bundelen op de ODH.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.