Vertakking kops uitgehold

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi deze week eindelijk een schaal kunnen afwerken waarvan
ik zelf toch wel erg veel schrik had dat het schaaltje het droogproces niet zou overleven er zitten 8 vertakkingen in
dus 8 keer een hart
schaaltje is 12 cm hoog en de diameter aan de bovenzijde ook 12 cm geschuurd tot korrel 800 en met tungolie afgewerkt
image.jpg

image.jpg
image.jpg
Bij het verwijderen van het stompje vanonder toch nog uitgeschoten met de beitel verdorie
voor de rest erg tevreden met de afwerking
image.jpg
image.jpg
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Prachtig om te zien zeg.

Hoe heb je dit behandeld met tungolie? ik heb laatst een tweemans trekzaag handvat gedraaid en deze ook behandeld met tungolie alleen ben ik nu 4 dagen verder en hij voelt nog steeds olie achtig aan.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gedaan Tom. Kun je de onderkant niet lichtjes uithollen om dat kapje eventueel weg te werken? Of is het bodempje al te dun?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
@ capricorn
tussen elke laag olie zit toch wel een week dat ik die heb laten drogen dan heb ik opnieuw licht geschuurd met korrel 800 in de richting
van de nerf
zonder de draaibank te laten draaien
voor deze schaal wou ik echt de nerf mooi laten uitkomen en voor mij werkt tungolie van bij Ronald het beste tot nu toe

@Didier dat is op zich wel een goed idee met al die noesten heb ik de bodem best dik gelaten
dan zou ik wel een soort jamchuck moeten maken aangezien mijn tegencenter anders in de weg zit
is zo zuur ik had op de draaibank het voetje erg mooi weggewerkt maar ik sukkel dan nogal om met de beitel dat voetje af te steken als het stuk van de draaibank is

@Ronny
ik denk inderdaad een coniferen soort de blok waar het mee begon had al 2 jaar op de brandhouthoop gelegen met al de zijtakken er nog aan zo een 5 tal centimeter ik denk dat daardoor de scheuren nog beperkt zijn gebleven
mvg tom
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Mooi Tom! Hout met vertakkingen kan prachtige tekeningen opleveren.
@ Capricorn: Als je een olie als afwerking gebruikt is het belangrijk dat je geen olie OP het hout laat drogen. Als het na vier dagen nog steeds olieachtig aanvoelt is het oppervlak waarschijnlijk behandeld met rauwe tung. Dan zal het nog wel een week duren voordat het uithardt. Beter na een half uur al de overtollige olie afnemen met een doek en als het hout dof wordt een volgende laag opbrengen. In "verbeterde houtolie" of Deense olie zitten siccatieven die zorgen voor een snellere uitharding. Ook een eventuele verdunning met terpentijn stimuleert het uitharden. Ook hierbij na 20 minuten oid de overtollige olie afnemen en wachten tot er evt een volgende laag op kan.
 
Erg goed gelukt! Leuke vorm ook!
Tis zeker niet altijd gemakkelijk om een stuk hout met zoveel zijtakken te draaien, en zeker niet in kopshout.
Was het stuk de kroon van de boom? Ik heb hier nog een kroon van een kers liggen van 'n 40x40x40 cm ongeveer waar ik nog eens een leuk schaaltje/vaasje uit wil draaien maar helaas zo veel te doen en zo weinig tijd:(
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtig om te zien zeg.

Hoe heb je dit behandeld met tungolie? ik heb laatst een tweemans trekzaag handvat gedraaid en deze ook behandeld met tungolie alleen ben ik nu 4 dagen verder en hij voelt nog steeds olie achtig aan.

Was dit Tung olie of Tung olie finish ?? en van welke fabrikant ?, Ik hoop dat het geen Minwax Tung olie finish was, daar zit geen druppel Tung olie in.

Ik gebruik Polymerized Tung oil, die word na ongeveer 10 tot 15 minuten er zoveel mogelijk afgewreven met een doek, met open porie hout moet Ik na een half uur er nog meer afwrijven omdat de olie er dan nog uit de poriën komt, met warme temperaturen kan er na een halve dag een volgende laag olie op, als het kout is werk dit niet, het moet minsten 10 a 15 graden zijn en het duurt dan ook nog veel langer voordat de olie gekuurd is.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi potje Tom, en Ik vind dat al zitten er kleine scheurtjes in de knoken dat dit niets van de turning wegneemt.

Ja zoals al gezegd is mooie vorm (Dat blijft) en netjes afgewerkt met veel mooie houtnerf showing :)
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Handige en Rene'
bedankt :)
Rene ik denk dat het de kroon was ja
sucses met jou stuk en tijd tja zelfs met 48 uur in een dag zou hij nog te kort zijn ehehe
bedankt Leo
een meer ervaren draaier had het potje meschien nog wat dunner afgedraaid
maar ik wou het risico niet lopen om brokken te maken :)
en zoals belooft nog enkele foto's bij daglicht en zonder voetje ;)
image.jpg image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.