Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Vertakking kops uitgehold

Hoi deze week eindelijk een schaal kunnen afwerken waarvan
    ik zelf toch wel erg veel schrik had dat het schaaltje het droogproces niet zou overleven er zitten 8 vertakkingen in
    dus 8 keer een hart
    schaaltje is 12 cm hoog en de diameter aan de bovenzijde ook 12 cm geschuurd tot korrel 800 en met tungolie afgewerkt
    image.jpg

image.jpg
    image.jpg
    Bij het verwijderen van het stompje vanonder toch nog uitgeschoten met de beitel verdorie
    voor de rest erg tevreden met de afwerking
    image.jpg
    image.jpg
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Prachtig om te zien zeg.

Hoe heb je dit behandeld met tungolie? ik heb laatst een tweemans trekzaag handvat gedraaid en deze ook behandeld met tungolie alleen ben ik nu 4 dagen verder en hij voelt nog steeds olie achtig aan.

Mooi gedaan Tom. Kun je de onderkant niet lichtjes uithollen om dat kapje eventueel weg te werken? Of is het bodempje al te dun?

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Mooie vorm, goed afgewerkt. Welk hout, conifeer?
    Ronny

@ capricorn
    tussen elke laag olie zit toch wel een week dat ik die heb laten drogen dan heb ik opnieuw licht geschuurd met korrel 800 in de richting
    van de nerf
    zonder de draaibank te laten draaien
    voor deze schaal wou ik echt de nerf mooi laten uitkomen en voor mij werkt tungolie van bij Ronald het beste tot nu toe

@Didier dat is op zich wel een goed idee met al die noesten heb ik de bodem best dik gelaten
    dan zou ik wel een soort jamchuck moeten maken aangezien mijn tegencenter anders in de weg zit
    is zo zuur ik had op de draaibank het voetje erg mooi weggewerkt maar ik sukkel dan nogal om met de beitel dat voetje af te steken als het stuk van de draaibank is

@Ronny
    ik denk inderdaad een coniferen soort de blok waar het mee begon had al 2 jaar op de brandhouthoop gelegen met al de zijtakken er nog aan zo een 5 tal centimeter ik denk dat daardoor de scheuren nog beperkt zijn gebleven
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    Friedrich Nietzsche

Mooi werkje Tom. Ik vind hem zonder voetje iets eleganter.

Bedankt Rien en Nico
    en Nico ik geef je 100% gelijk
    dat voetje was enkel voor de foto's te maken en hoort er zeker niet bij als het licht morgen beter is maak ik een nieuwe foto
    zonder voetje
    "You have your way.
    I have my way.
    Friedrich Nietzsche

Mooi Tom! Hout met vertakkingen kan prachtige tekeningen opleveren.
    @ Capricorn: Als je een olie als afwerking gebruikt is het belangrijk dat je geen olie OP het hout laat drogen. Als het na vier dagen nog steeds olieachtig aanvoelt is het oppervlak waarschijnlijk behandeld met rauwe tung. Dan zal het nog wel een week duren voordat het uithardt. Beter na een half uur al de overtollige olie afnemen met een doek en als het hout dof wordt een volgende laag opbrengen. In "verbeterde houtolie" of Deense olie zitten siccatieven die zorgen voor een snellere uitharding. Ook een eventuele verdunning met terpentijn stimuleert het uitharden. Ook hierbij na 20 minuten oid de overtollige olie afnemen en wachten tot er evt een volgende laag op kan.
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Goed geslaagd Tom!

Forum Rechten