vlakbank hapt bij weinig afname

P

Pel

Guest
@SilverApe, hoeveel messen heeft jou vlakbank, en hoeveel toeren maakt ze, daar valt en staat m.i.de minimale spaan afname mee? Als je de nieuwe vlak vandiktebank beitelassen van tegenwoordig ziet van ik meen Felder dat zijn allemaal kleine mesjes die spiraal vorming op de beitels as zitten, daar kun je zeg maar 1/10 van het hout af schaven. Maar jou vlakbank maakt misschien te weinig toeren, of te weinig messen in de as, ik denk dat je al minimaal drie scherpe messen in de beitel as moet hebben wil je een millimeter er van af te kunnen schaven. Trouwens met schuren gaat die millimeter er denk ik ook af, en het gaat m.i. om vlak en haaks te schaven, op dikte maak je op de vandiktebank.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Duidelijk. Ik kon dat met mijn vlakbank ook heel zuinig schaven, maar dan duurt het wel lang.
Nu snap ik uw bedoeling.
Die kopskanten vlakken, zou ik in een mal door de vandikte bank halen. Heb ik vroeger wel eens op youtube gezien
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat je al minimaal drie scherpe messen in de beitel as moet hebben wil je een millimeter er van af te kunnen schaven.
Groet Pel.

Good point, ik heb een scheppach HMS260, daar ben ik tot op heden dik tevreden mee (al heel wat gekke dingen gedaan) waar ik wel eens aan hebben zitten denken is om de as weg te brengen en er 2 banen bij te laten frezen zodat er elke 90graden een beitel zit (ipv 180)
Niet om meer af te kunnen nemen, maar om het schaafbeeld nog strakker te krijgen

zijn er mensen die dit wel eens hebben laten doen ?
 

tuoh

Oud hout
Strikt genomen is het schaafbeeld bij een schaafas met één mes of een schaafas met vier messen hetzelfde, enkel de doorvoersnelheid zal verschillend zijn om tot datzelfde resultaat te komen:p
Maw. het aantal messen alleen is niet bepalend voor het eindresultaat, doorvoersnelheid en toerental van de schaafas hebben ook hun aandeel in het proces. Het is dit samenspel dat gaat bepalen hoe dicht de cycloïden op elkaar volgen.

Je kan het geld nodig om een paar messen meer in dat ding te stoppen beter voor wat anders gebruiken, gewoon iets trager doorvoeren levert immers hetzelfde betere resultaat op;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kan het geld nodig om een paar messen meer in dat ding te stoppen beter voor wat anders gebruiken, gewoon iets trager doorvoeren levert immers hetzelfde betere resultaat op;)

Duidelijk, echter is de doorvoer bij vandikte automatisch
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Oke, messen iets laten zakken. Op gelijke hoogte gezet en bij het vastzetten gaan ze dan vanzelf een stukje hoger. Hij doet het nu perfect! Ook de kleinere afname gaat goed.

Het is er een met twee messen. Toeren weet ik zo even niet. Een felder is het helaas niet ;)

bedankt iig allemaal voor jullie advies en meedenken.

groeten,
Aaron
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.