Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Luxe Sager.

Luxe Sager.

Hallo Iedereen,

Enige tijd geleden heb ik een ware schat kunnen bemachtigen namelijk een sager chemical 1928.

Dit is een dubbelzijdige bijl met een snede voor het vellen en een kant voor het ruigere werk zoals wortels,takken en kloven. Aangezien dit al een oudje is verdient deze een prachtige steel. Voor de steel heb ik het essen met rechte ringen oftewel zo sterk mogelijk maar graag zou ik voor de wig iets speciaals willen.

Heeft iemand advies voor een kleurrijke/mooie houtsoort voor de wig? een essen zou natuurlijk kunnen alleen zou ik graag een uniek tintje geven aan deze speciale bijlkop.

alvast bedankt.

C

bruin: donker iepen
    zwart: gerookt vers eiken
    oranje: taxus

Ik ben enige tijd terug een draadje begonnen over de vraag of taxus geschikt is als steel. De conclusie leek te zijn dat dat ook wel is. Zoek dat draadje maar eens op.

Het zou de gehele bijl iig een nog bijzondere uitstraling geven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    bruin: donker iepen
    zwart: gerookt vers eiken
    oranje: taxus
    Dankjewel, zou purperhart eventueel ook kunnen of word dat na loop van tijd ook donkerbruin?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    Ik ben enige tijd terug een draadje begonnen over de vraag of taxus geschikt is als steel. De conclusie leek te zijn dat dat ook wel is. Zoek dat draadje maar eens op.

Het zou de gehele bijl iig een nog bijzondere uitstraling geven.
    Had ik al gelezen, ik zal eens bij de houthandel langs gaan om te kijken of het een beetje betaalbaar is haha.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Jeroentje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Capricorn Bekijk Berichten
    Dankjewel, zou purperhart eventueel ook kunnen of word dat na loop van tijd ook donkerbruin?

Had ik al gelezen, ik zal eens bij de houthandel langs gaan om te kijken of het een beetje betaalbaar is haha.
    Dan zou ik maar stoppen met zoeken
    uniek, speciaal en dat soort termen gaan meestal niet goed samen met betaalbaar
    mooiere/uniekere houtsoorten zijn nou eenmaal duurder
    Wellicht kun je vermelden welk budget je in gedachten hebt, er zitten hier veel mensen men bergen ervaring, op basis van je wensen en budget kunnen ze je gerichter helpen

Lengte van de steel zou ook goed helpen
    Met een hamer past alles...

als je voor zwart gaat kan je het ook "ebonizen" zoals athanor ook met zn tafeltje heeft gedaan, met azijn en staalwol. werkt goed op eiken.

heb je geen stukje eik, dan kan je ook gewoon een stuk essen pakken van je steel en deze eerst laten soppen in een kop thee voor de tannines en daarna in de azijn.

https://www.youtube.com/watch?v=YMwR9HV1wwA

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Dit is de mijne:

024.jpg025.jpg

@Toxiq ik ben bereid tot ongeveer €30 te gaan, aangezien ik alleen maar het hout voor de wig nodig heb lijkt mij dit nog redelijk haalbaar?

@Robert Hardwoodie bedankt voor de tip, zal ook zijn topic eventjes opzoeken.

Taxus is natuurlijk mooi, een beetje dat oranje/rode hout maar wat ook wel bijzonder zou zijn is bubinga.
    Dat staat ook wel heel apart lijkt me.
    Zie hier als je het nog niet kent; https://www.google.nl/search?q=bubin...HTK7A5wQsAQIGw

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Capricorn Bekijk Berichten
    Dankjewel, zou purperhart eventueel ook kunnen of word dat na loop van tijd ook donkerbruin?.
    Ik ben meer van het inlands hout, al die plaatjes van dakloze apen enzo. Als je echt maar een klein stukje nodig hebt, zou je ook gouden regen kunnen nemen, dat is ook mooi bruin en (dus) contrasterend met je essen steel.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten