Hoe bodemplaat keukenkastje vervangen.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb een 2e hands keuken gekocht.
bij het koelkast deel is de bodemplaat helemaal opgezet door vocht. (melamine spaanplaat.)

Mijn vraag is.
Hoe vervang ik die plaat.
eruit zagen zal wel lukken maar hoe zet ik dat vast.
met schroeven door de zijkant lijkt me niet zo stevig.
en een domino of lamelle heb ik niet.

wie weet raad
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hoezo zou schroeven in spaanplaat niet stevig zijn.
Gewoon 3 of 4 schroeven per kant erin.
Staat de kast ergens aan vast of tussen? Niks aan de hand.
En ik neem aan dat er schroefpoten onder zitten. Kast kan nergens heen.
Is 1 zijde zichtbaar, dan deuvels erin en eventueel lijmen met bison tifa tix/woodmax.
 
Laatst bewerkt:

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Misschien ook nog even kijken waar dat opzwellen vandaan kwam? Zat de koelkast ook bij de deal?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je kan vanaf de buitenkant gaten boren en er deuvels inlijmen. Vaak kan je de plastic pootjes zo plaatsen dat ze zowel de bodem als de wanden ondersteunen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb een gebruiksaanwijzing gemaakt voor deze reparatie. Ruim een jaar geleden had ik hetzelfde probleem, vanwege een lekkende koelkast die ik heb vervangen. Hier kun je het topic vinden waar e.e.a. in beschreven staat.


Fons
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Waarschijnlijk zijn de wanden ook aangetast door het vocht beter gewoon een plaat er bij onder zetten let op wel achter de plint blijven
O je moet de bodem wel vervangen
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De keuken is nog niet geplaatst.
Hij staat nog in losse delen in de opslag.
voor zover ik kon zien was het alleen de bodemplaat die bol was aan de achterkant.
De reden van lekker moet ik nog uitzoeken.
Ik denk spetters uit het condens opvangbakje.

Bedankt voor de info allemaal.
zo moet het lukken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als het alleen aan de achterkant is en het zit nergens in het zicht, kan je het als het droog is, net zo goed laten zitten. Achterste pootjes eraf, plaat multiplex onder de hele breedte van de kast door en pootjes er weer onder. Als je bang bent voor meer lekkage, kan je een plaatje aluminium erin buigen, zodat eventueel lekwater achter de kast op de grond loopt. Heb je een houten vloer dan is dit een minder goed idee.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zal het nader bestuderen hoe de kast er aan toe is.
een afvoertje is geen slecht idee.
vloer is van beton.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat water komt van een slecht gemonteerde of lekke condensbak. Als bij installatie goed gekeken wordt dat het allemaal goed zit, zijn lapmiddelen overbodig.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
In sociale huurwoningen monteren wij altijd een aluminium bodemplaat in de gootsteenkast. Klik voor een voorbeeld. Je kunt dus na het vervangen het zwellen tegengaan met zo'n bodemplaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.