Bijzettafeltje in Nakashima stijl

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
image.jpg

Op de afgelopen Open Dag Hout in Zutphen heeft mijn vrouw een schijf Robinia gekocht bij Jaap en Michiel van Leersum (Inlands hout). De vraag was helder: kun je hier een mooi bijzettafeltje van maken? Dat is een mooie uitnodiging natuurlijk en ik heb me maar eens overgegeven aan de lang gekoesterde wens om wat Nakashima style meubeltjes te maken. Dit was mijn kans;). Samen met mijn vriend Henk heb ik hier een leuk project van gemaakt. De schijf was met de kettingzaag van de boomstam afgezaagd en verschilde nogal in dikte, ongeveer 13 mm. verloop. Ik wilde een vlak oppervlak en blad van gelijke dikte om de pootjes er goed onder te krijgen en geen wiebelende tafel maken. Dat was dus onze eerste taak. Daartoe hebben we een paar SLS-jes op de tafel gezet met het blad ertussen waar een slede voor de bovenfrees over heen kon glijden.

image.jpg


image.jpg

Hierbij de installatie waarmee we de schijf eerst op gelijke dikte konden frezen en daarna aan beide kanten een zo egaal mogelijk oppervlak geven.

image.jpg


image.jpg


image.jpg


Vervolgens hebben we een beetje uitgezocht hoe we de pootjes wat mooi onder de asymmetrische schijf kon positioneren de pootjes worden van eiken gemaakt en met een driehoekig frame(pje) onder het blad gezet. De deelen van dat frame zijn van verschillende lengtes en worden met domino's aan elkaar verbonden.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Het onderstel verlijmen en zwarten

Het onderstel is met domino's verbonden en in de lijmklemmen gezet.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Vervolgens heb ik maar eens de hier vaker beproefde alchemistische kunst beoefend van het zwarten van eiken. Dus: staalwol een paar dagen op azijn getrokken en het restsapje op het hout gesmeerd met de altijd weer betoverende zwarting van het eiken als gevolg. Overigens was dit mijn tweede mensel, de eerst had ik langer dan een week laten staan en daardoor was het staalwol geheel verdwenen:confused: Ik hield een zwart sapje over dat echter slechts een roestvormige kleur aanbracht op het proefstukje. Op de foto's zie je hoe het hout binnen een uur naar zwart doorkleurt.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Nog een vlindertje hier en daar

Natuurlijk moesten we in de Nakashima traditie de scheur verzegelen met een vlinder. Deze zowel aan de boven- als de onderkant van het blad angebracht. Bestaat uit een mooi stukje ebbenhout met wat tekening die waarschijnlijk nog wel naar bruin verkleurt. Daarna het nodige schaven en schuren van het blad.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
En dan afwerken en monteren

Het onderstel hebben we in de parketlak gezet en het blad in een viertal lagen Danish Oil.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Wow, werkelijk prachtig gemaakt. Het strikje maakt 'em helemaal af.
 
P

Pel

Guest
Nou Fons, jij hebt weer punten gehaald bij het vrouwtje, het is zonder meer een prachtig tafeltje met die zwaluwstaart erin verwerkt. De hout verbinding die je voor de pootjes hebt gebruikt staat ook nog op mijn lijstje om een krukje te gaan maken.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ziet er netjes uit Fons, maar misschien oogt het blad iets te dik al a Nakashima stijl.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooi gedaan, en je benaderd de stijl geheel in stijl! Leuk ook om eens te zien hoe dat met die vlindertjes in z'n werk gaat! :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Dank voor de leuke reacties mensen, we hebben veel plezier gehad met deze klus! Ik ga nog wat video opnamen bewerken, dus hopelijk binnenkort ook een filmpje:cool:. Om het enthousiasme over te vlinder te belonen hierbij nog een bonusfoto:p


Fons

image.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ziet er netjes uit Fons, maar misschien oogt het blad iets te dik al a Nakashima stijl.

Het was niet bedoeld als een kopie van zijn werk, hij gebruikte mogelijk wat dunnere bladen, maar gebruikte nagenoeg geen kopshouten schijven in zijn werk. Ik vond dit vanwege het robuuste karakter met wat stevige pootjes een prettige combinatie. Dus "in de stijl van....":)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.