Eiken buigen in stoomkist

SimonT

Nieuw lid
4 apr 2016
15
0
Heb vandaag geprobeerd om zonder band 20 mm te buogen. Lukte van geen kant natuurlijk. Heb dus 's middags verschillende diktes geprobeerd bij 2 uur stomen. Bij 8,5 mm hoorde ik kraakgeluiden. En bij 9 mm knapte hij.
Wil volgende week proberen zon band te maken. Heeft er iemand een duidelijke tekening of uitleg. Bij de metaalafdeling kan ik wel een en ander fixen daarvoor.
Nog een vraag dan; hoe lang denken jullie dat ik nodig heb om 20 mm te stomen met mijn kist? Heb nu op de gok 3 uur gedaan. Heb geen graadmetertje op de kist zitten. Is dit een lineair verband (bijv.: 5 mm = 1 uur, 10 mm = 2 uur, 15 mm = 3 uur, etc.) of een exponentieel verband (bijv.: 5 mm = 1 uur, 10 mm is 1.5 uur, 15 mm = 3 uur, etc.)?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Simon,

- hout 90 graden buigen zonder band gaat niet.
- zorg voor luchtgedroogd hout, vochtigheid 20%
- zorg dat je een mooie rechte draad in het hout hebt. Geen knopen, knoesten etc.
- haal een stuk bandstaal van voldoende lengte (bijvoorbeeld 2 maal de lengte van het te buigen deel) en voldoende breedte (minimaal de breedte van het te buigen hout).
- maak aan beide zijden een lang handvat (zie de eerdere foto's) zodanig dat het te buigen hout PRECIES klem zit tussen de handvatten. twee plankjes van voldoende dikt aan weerszijden van het dstaal met wat bouten er door). Doordat het te buigen hout klem zit tussen de handvatten kan het tijdens het buigen niet rekken = breken en dus wordt het hout aan de kleinste radius samengedrukt. Dit is de bedoeling.

Zorg dat alle te buigen stukken identieke lengte hebben. (dat is makkelijker dan steeds de handvatten opnieuw verboren en verplaatsen...)
Het stuk hout van 20mm dik doe je ongeveer 45 = 60 minuten in de stoombox (temperatuur zal rond de 105 C komen.

Zorg dat je RVS bandstaal gebruikt ter voorkoming van zwarte vlekken..


Nogmaals, Succes

Willem
 

SimonT

Nieuw lid
4 apr 2016
15
0
Hay willem,

Ff een reactie op jouw bericht:

- hout 90 graden buigen zonder band gaat niet.
Ik heb hiervoor nooit eerder gebogen en wilde gewoon verschillende manieren proberen.
- zorg voor luchtgedroogd hout, vochtigheid 20%
Ik heb helaas geen vochtigheidsmeter, dus moet het op de gok doen. Als hout besteld wordt bij de fijnhouthandel, is dit dan luchtgedroogd?
- zorg dat je een mooie rechte draad in het hout hebt. Geen knopen, knoesten etc.
Spreekt voor zich :)
- haal een stuk bandstaal van voldoende lengte (bijvoorbeeld 2 maal de lengte van het te buigen deel) en voldoende breedte (minimaal de breedte van het te buigen hout).
Welke dikte wordt meestal gebruikt? Moet onder andere rekening houden dat totale breedte ong. 90 mm wordt. Moet ik dan zo'n brede band halen?
Zorg dat alle te buigen stukken identieke lengte hebben. (dat is makkelijker dan steeds de handvatten opnieuw verboren en verplaatsen...)
Spreekt ook voor zich. kan moeilijk langere lengte tussen klosjes op band doen :). Wil de volledige zijkant uit 1 stuk maken (43 dik bij 90 breed). Hoe kan ik de band dan het beste bevestigen? Ik neem aan dat ik niet een band van 2,5 meter hoef te halen :)
Het stuk hout van 20mm dik doe je ongeveer 45 = 60 minuten in de stoombox (temperatuur zal rond de 105 C komen.
Haha. Ik heb het de hele ochtend gedaan. Weer wat geleerd. Hoeveel schat je dat ik nodig heb voor 43? Of komt dit niet goed met een radius van 106 mm minimaal?
Zorg dat je RVS bandstaal gebruikt ter voorkoming van zwarte vlekken..
En als er niets anders te krijgen valt? Van die Festool doekjes ertussen?
Nogmaals, Succes
Dankje! Dankje!

Groet, Simon
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Simon,

De fijnhouthandel kan je wel zeggen of het luchtgedroogd of ovengedroogd is.

De dikte van het bandstaal tussen 0,2 en 0,3 mm.

De breedte van de band minimaal 90mm (=breedte van je hout) en max. 100mm

Ik zou de handvatten elk uit twee delen maken (stevig hout). Je kunt het bandstaal tussen het hout klemmen en een 3 tal gaten in boren voor je boutbevestiging (zie eerdere foto).
De handvatten voldoende lengte geven (300mm) om het stevig vast te kunnen houden en kracht te zetten tijdens het buigen. De dikte van het handvat 20mm per deel, dus totale handvatdikte ca. 40mm.

De haalbare buigradius is afhankelijk van het materiaalsoort, materiaaldikte en vochtigheid. Theoretisch kun je bij eiken een radius van 50mm halen bij een materiaaldikte van 25mm, bij esdoorn een radius van 200mm bij een dikte van 25mm. Dit kun je het beste bij je eigen hout uitproberen.

43mm.., probeer het eens na 120 minuten. Als het niet lukt zul je dunner moeten.

Ter voorkoming van vlekken kun je huishoudfolie om het bandstaal wikkelen.

Succes Willem.

ps. voor een uitgebreide technische handleiding zie https://www.baptist.nl/uploads/bijlagen/17634-17635-20295-20299 Handleiding buigband.pdf
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik heb voor het buigen een stuk plaatstaal van 0,5mm dik van 50 bij 100cm in strips laten snijden (gekocht bij ijzershop in leeuwarden). Door de vorm van mijn werkstuk moest ik aan een kant de strip op het hout klemmen (te zien in het eerder geposte filmpje), maar dat heeft als nadeel dat het blok dat ik op mijn werkstuk klemde een afdruk achterliet in het zachte gestoomde hout. De uiteinden opsluiten geniet duidelijk de voorkeur.

Je zou een aantal van dit soort strips aan elkaar kunnen maken met wat stukken hout en schroeven, maar je moet er dan wel voor zorgen dat er op de plek waar je daadwerkelijk buigt het staal niet door de bevestigingsblokken gehinderd wordt. Een andere optie is het gebruiken van een relatief korte band (makkelijker verkrijgbaar in die breedte), met lange houten balken aan de uiteinden, waaraan de "stopblokken zitten. Je hebt immers een vrij klein deel dat daadwerkelijk moet buigen. Ik verwacht met je radius van 106mm geen probleem bij een dikte van 43mm, als je houtvochtigheid en rechtdradigheid in acht neemt.
Zo zou het er dan ongeveer uitzien:
Buigband.jpg
Mochten je werkstukdelen niet helemaal klem zitten in de buigband, dan kan je het klem zetten met een tweetal wiggen.

Ik heb eerder een link naar een instructie gepost waarin ook informatie over stoomtijden te vinden is.

Groetjes,

Tom

PS: Ik lees net dat je de zijkanten uit 1 stuk wilt maken, bedoel je met 90 breed 90mm of 90cm? Want dat laatste gaat je waarschijnlijk niet lukken qua kracht. Ook een rechtdradig stuk hout in die breedte zal een uitdaging zijn; en verlijmd hout stomen ver****t de lijmverbinding.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Simon,

- hout 90 graden buigen zonder band gaat niet.

Zo ongekwalificeerd is dit een niet correct statement. Bedoel je er een haakse hoek in leggen (zeg zoals in een schilderijlijst), of hout rondbuigen over meer dan een kwart cirkelboog? dat laatste gaat namelijk best zonder band, afhankelijk van de grootte van de straal van de cirkelboog en de dikte van het hout - het netframe van strips essen en notenhout dat ik een paar weken geleden toonde werd zonder stalen buitenband gebogen en vervolgens met veel lijmklemmen verlijmd. De straal van de grootste opening is ca 12 cm; de dikte van de strips 3 mm.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Henk, je hebt gelijk. Ik was geheel gefocust op de afmetingen van het hout bij SimonT, maar het kon wel wat precieser inderdaad.

Groet Willem
 

SimonT

Nieuw lid
4 apr 2016
15
0
Heel leuk die discussie.
Hout buigen met stoom zie je niet zo vaak :)

n.a.v. de voorgaande discussie heb ik weer een vraagje: Gaat het me lukken om de volledige 43 mm ineens te buigen over een radius van 106mm? Aangenomen dat ik een band gebruik en vanaf de buitenste radius dus ga drukken, betekent dat de binnenste radius een dichtheid krijgt van ongeveer 140% van de normale dichtheid. Dit lijkt me wel wat extreem... Je drukt in feite het hout volledig kapot daarbinnen. Ik weet niet precies wat stoom met het hout doet?
en nog een vraag: Ik heb het liefst de volledige 2,5 meter uit 1 stuk. Moet ik dan werkelijk zo'n lange band halen? ik ben ook maar een arme student... :) Zo niet, welke oplossing raden jullie mij aan? Ik zat zelf te denken aan een balk van 5 te halen en dan de bouten precies door het midden van de balk te ramen. Is dit de correcte manier van werken? Of is het bijvoorbeeld beter om de band aan het hout te monteren (met ietsje speling, want het hout zal wel uitzette) en met hout en al in de stoomkist te doen? Ik denk namelijk dat als ik de bouten door het midden van de balk ram, deze het hout vanbinnen helemaal kapot trekken omdat het hout zacht wordt. Een optie die ik had gedacht is; als ik maar een deel hoef te buigen, hoef ik natuurlijk ook maar een deel in de kist te leggen. Niet het grootste probleem om dan de bouten buiten de kist te houden. Hoeveel bouten raden jullie me aan voor deze constructie?
Ik denk trouwens dat een iets dikkere band (0,6 - 1 mm) geen kwaad kan omdat er natuurlijk gigantische krachten op komen te staan. Of wordt het dan niet flexibel genoeg meer?

Groet Simon
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Simon,

- de stoom (hitte) maakt de legnine in het hout plastisch. Hierdoor kun je het buigen. Bij afkoelen 'stolt' de legnine weer en blijft in de dan ontstane vorm.
- ik weet niet hoe de dikte van 43 mm met de straal van 106mm eruit komt te zien. Gewoon proberen.
- je zou slechts het deel ter hoogte van de buiging in de stoom hoeven zetten. Je hebt dan een metaalband nodig die lang genoeg is om het buiggebied te bestrijken. Maar, de buigband moet vlak tegen het hout liggen. En wanneer je het te buigen deel niet tussen da handvatten kan klemmen, moet je de band klemmen op het hout, met, zoals Tomtom zegt, beschadiging van het hout tot gevolg.

Gaten boren in het te buigen hout zeker niet doen!

Succes Willem
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik zou twee goedkope vuren balken gebruiken van een meter of 2, met de staalstrip ertussen. Zie de schets hierboven. Je hoeft inderdaad alleen het te buigen deel te stomen, maar ik zou dat deel wel ruim nemen. Dat geeft het hout de ruimte om de compressie deels in de rechte delen op te vangen. Gaten boren door je werkstuk zou ik niet doen.

Groet,

Tom
 

SimonT

Nieuw lid
4 apr 2016
15
0
- Heb even op de site van de Drentse, Arnhemse en Zwolse fijnhouthandels gekeken (= beetje bij mij in de buurt), maar kan niet de luchtgedroogde balken vinden. Dit wordt aangeduid met 'AD' toch? Ik ken alleen uitdrukking 'KD' (Killing Drying) die ik overal tegenkom. Zal wel zoiets betekenen als Air Drying. Die ik dus moet hebben.
- Tomtom; bij die schets van jou zijn geen maten gezet, zodat ik niet kan zien hoe groot de strip is. De lengte van het te klemmen werkstuk is daar 2500 mm? Ik heb nu een buis van 1000 mm gekregen van een kennis om de kist van te maken. is dit voldoende?
- Het hout wordt natuurlijk dikker en langer. hoe kan ik eenvoudig ervoor zorgen dat ik de strip kan verstellen als hij na het stomen te lang of te kort is? Dikker maakt natuurlijk niet veel uit. Dat kan wel geschuurd worden nadien.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
AD staat inderdaad voor Air Dried (luchtgedroogd)
KD staat voor Kiln Dried (Ovengedroogd)

Wat betreft uitzetten: Daar heb je niet veel last van, maar je zou je buigmal een beetje overmaats kunnen maken (paar cm langer), en vervolgens je werkstuk klem kunnen zetten met een paar wiggen voor je gaat buigen.

Buis van 1m zou voldoende moeten zijn voor wat je van plan bent. Strip van 1 meter ook. De rest van de lengte kan je dan opvangen in de ondersteuningsbalken.

Groetjes,

Tom
 

SimonT

Nieuw lid
4 apr 2016
15
0
Het buigen is achter de rug. nu rustig een weekje laten drogen. heb het toch gehouden op 8 balkjes van 5,4 mm
 

SimonT

Nieuw lid
4 apr 2016
15
0
Het buigen is geweldig gelukt. Heb het bureau nu volledig af. Het cijfer dat ik er voor kreeg was een 9 !!!
als bijlage enkele foto's
1e foto: Het stomen in de zelfgemaakte stoomkist. gewoon een Geïsoleerde dubbele buis met proppen erin waar ik de latjes in kon steken.
2e foto: Na het drogen alles snel lijmen, want het hout begint terug te trekken zodra je het uit de mal halt.
3e foto: De twee regels zijn inmiddels met elkaar verbonden en beplakt met fineer.
4e foto: De hoeken zien er superstrak uit. Moet nog afgerond worden.
5e foto: Het kastje zo goed als af. Dat witte is door-en-door-hpl
6e foto: Het eindresultaat. Staat nu op de boulevard van het Deltion College!
20160422_125156.jpg20160509_092347.jpg20160527_090735.jpg20160527_095231.jpg20160607_141530.jpgIMG-20160615-WA0004.jpg
(hoe draai ik die foto's???)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo Simon, dat ziet er goed uit.
Qua design ook top, mooi hoor!
Je hebt echt talent vind ik, niet alleen voor constructie maar ook zeker voor design.
Kan me voorstellen dat je happy bent met je bureau en het cijfer dat je kreeg.
Foto's draaien doet Pel wel voor je, die doet dat zo vaak.
Misschien als je in de zoekfunktie zoekt op foto's draaien dat je wel een hit krijgt, er is al eerder aandacht aan geschonken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.