Hoe heet het "Flammleiste" profiel in het Nederlands en wie heeft er ervaring mee?

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Hoe heet het "Flammleiste" profiel in het Nederlands en wie heeft er ervaring mee?

Ik heb mij al regelmatig verwonderd over perfect regelmatig gegolfde profielen, die in de zeventiende eeuw op luxe meubels en schilderijlijsten werden gebruikt. In het Duits heet dit kennelijk een "Flammleiste", die met onder meer met "Flammziehstock" of "Flammhobel" werd gemaakt (http://www.rdklabor.de/wiki/Flammleiste). Heeft iemand hands on ervaring met het maken van deze profielen? Hoe zou ik zelf een schaaf kunnen maken om dergelijke lijsten te maken? Ook zou ik willen weten wat de Nederlandse naam is van dit profiel?

Ik zou graag dit profiel willen zetten op de randen van een clavichord, naar een voorbeeld uit 1670.

Op de volgende kast in het rijksmuseum zie je het profiel:

uApdRuRTZUSCkJLXirzJpMp0PhMbnns2uh982yrjShxHeB_DaB73SJichxxcC8r-YM7cTXWPhAf-JR966IuhZlvH0xY=s0
,

Iets duidelijker zie je het op deze lijst
Flammleiste_handarbeit_im_Profil.jpg
 

Bijlagen

  • cc.JPG
    cc.JPG
    28,3 KB · Weergaven: 325
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik kan dit helaas ook niet thuisbrengen, het is wel een zeer mooi profiel, de kralen op architraven werden vroeger met de hand een voor een uitgestoken. Dit werd gedaan door een latje van 12 mm x 15 mm zaagsnedes in te maken ter dikte van de kraal om de 13 mm, dan werd met een guts een keer aan de voorkant van de zaagsnede rond gestoken, en een keer aan de achterkant van de zaagsnede de ronding gemaakt, kraal voor kraal. Dit lijkt mij, maar ik kan het helemaal mis hebben, dat het ook latjes zijn waar een kleine holling is uitgestoken of anderszins erin gemaakt, en daarna de verschillende latjes op de lijst gelijmd werden? Zo krijg je dat vlammen patroon omdat de latjes een beetje verspringend van elkaar erop gelijmd werden? Ik denk dat het nu d.m.v. lazer of drie D printer zal gedaan worden, dit is de enige plausibele verklaring die er voor kan geven, want het maakte mij ook nieuwsgierig hoe dit prachtige profiel gemaakt kan zijn.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Iets meer info gevonden

Ik heb inmiddels iets meer gevonden over hoe dit werd gemaakt in een engelstalig artikel genaamd "The History and Technology of Waveform Moldings: Reproducing and Using Moxon’s “Waving Engine” (http://cool.conservation-us.org/coolaic/sg/wag/2002/WAG_02_thornton.pdf). Hierin worden verschillende mechanismen beschreven en wordt ook in detail een reconstructie besproken van een in de achttiende eeuw door Moxon beschreven apparaat.

Blijkbaar gaat het maken van deze profielen dus met een gevormde schraper, waarbij ofwel het werkstuk of de gevormde schraper langs een golvend profiel wordt getrokken. Ik zou graag zoiets willen maken, maar zou daarbij graag gebruik maken van de ervaring van iemand op het forum, omdat ik niet maanden wil experimenteren voor een goed resultaat.

De Engelse naam voor dit profiel is kennelijk ´Waveform Moldings´ en de Franse ´Moulures Ondées´. Ben nog steeds benieuwd of iemand de Nederlandse term kent.

met vriendelijke groeten,

Sander
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Soms is er geen Nederlandse naam voor iets wat hier niet vandaan komt.

De Nederlandse naam is inderdaad robbellijst en ze werden ook in de Nederland en België geproduceerd.

Aan de Universiteit Antwerpen : studierichting Restauratie & Conservatie staan een aantal van dit soort machines.
Ze hebben er minstens één machines, mogelijk meerdere, zelf gemaakt met bijhorende messen. Het zijn allen traditionele hand aangedreven machines.
De docent onder wiens leiding dat gebeurde is er nog steeds. Mogelijk zijn er een aantal scripties over gemaakt ( toen het nog hogeschool was).

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Sorry Pel, had tijdens het zoeken jouw zelfde link gemist. Wel leuke materie om in te spitten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bobmartin,

de traditionele machines die in de scriptie, naar waar je verwees, staat in de inleiding " Een robbellijst is een rechte profiellijst, met een regelmatig, verticaal gegolfd verloop ". Vertikaal zou kunnen vervangen worden door haaks op de lengte.
Het gaat dus niet over het soort, breedte, vorm profiel, wel over het feit dat er golven inzitten. Vaak waren ze in ebbenhout (of een imitatie ervan), zoals te zien is op de foto's van de topic starter.

De machines op pagina's 17 tot 20 getoond , zijn gelijkaardig als die ze in de Universiteit Antwerpen : studierichting Restauratie & Conservatie hebben. De film , door Pel gepost, toont het proces over het maken van robbellijsten, op gelijkaardige traditionele robbellijstbanken.

groeten
Ornament
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ornament.

Ik lees wat u schrijf, maar ben nog wat aan het lezen en de robbellijst zoals in de masterscriptie lijkt van een ander niveau en gilde dan de Flammleisten en andere leisten. Ik wil wel van u aannemen dat het een zelfde soort lijsten zijn, maar als er in de 17de eeuw al werd gesteggeld over namen is wat nauwkeuriger onderzoek toch interessant.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Tjonge taaie kost, maar robbellijsten neem ik aan als Nederlands woord, maar dan moet ook Ts begrijpen, na al deze materie, dat het niet om een type lijst gaat,
waar hij naar vraagt, maar dat er meer mogelijkheden zijn.
Als ik dan naar de tijdslijn kijk van die masterscriptie (2012) en het filmpje op YouTube (2015) van die Amerikaan, dan neem ik aan dat meerdere mensen op hetzelfde tijdstip dezelfde ideeën hebben van reproductie. Alleen de uitvoering verschild.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die jongen van die scriptie had een interessant verhaal geschreven, maar de resultaten van zijn reproducties vielen nogal tegen. Dan ziet het resultaat van die Amerikaan uit dat filmpje er een stuk beter uit.
 
P

Pel

Guest
Het schijnt dat de Nederlandse meesterbeeldsnijder Cees van Soestbergen de techniek van robbellijsten maken nog heeft geproduceerd. Ik kan helaas niet veel over mijnheer Cees van Soestbergen persoonlijk vinden, dat hij mee heeft geholpen aan de Master scriptie over de robbellijsten, en dat hij op de replica van de koopvaardij schip de Batavia de beelden heeft gesneden, http://www.bataviawerf.nl/het-beeldsnijwerk-van-de-batavia.html En er staat ook nog een publicatie van in de krant de Trouw. http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Arch...eldsnijwerk-moest-vreemd-volk-imponeren.dhtml Ik zou heel graag wat meer van deze interessante meesterbeeldsnijder te weten komen, o.a over zijn werkzaamheden en zijn houtsnijwerken die hij gemaakt heeft?

Groet Pel.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Ik hoorde laatst van een knaap in Nederland die een machine daarvoor had gebouwd naar oude tekeningen , hij gebruikte dat voor restauratiewerk .
volgens mij gelezen ineen blad voor professionele houtbewerkers
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.