Welke scharnier???

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik wil in de kofferbak van mijn auto (Skoda Fabia combi) een soort dubbele bodem maken met een uitklapbaar tafeltje.
Het is de bedoeling op die manier een eenvoudig een bedje voor ons zoontje te maken in de kofferbak en kookspullen op te bergen. Dit is uiteraard voor een kampeervakantie.

Nu heb ik een globaal idee getekend maar ik kom er niet uit welk scharnier ik moet gebruiken voor de klepconstructie:
kofferbakbak dicht.jpg
kofferbakbak open.jpg
Ik zou natuurlijk een standaard pianoscharnier kunnen gebruiken en dan met kabels of kettinkjes afhangen. Maar die zitten in de weg en voor de bevestiging moet ik in de auto boren. Bij voorkeur gebruik ik een of ander scharnier dat exact 180 graden opent en zo sterk is (en goed te bevestigen in 15-18mm betonplex) dat ik het tafeltje kan belasten met minstens 10kg.
Het tafeltje is 95cm breed en 45cm diep.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Waarom een scharnier? Als je goede ladegeleiders gebruikt kan dat misschien handiger zijn…
Daar denk ik ook aan. Maar de auto heeft een flinke laaddrempel en door een scharnier te gebruiken kan ik het hele ding zo'n 5cm lager houden.
Maar wellicht dat dit toch te beste optie is.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je kunt ook een constructie maken met twee evenwijdige strippen aan weerszijde zoals met ouderwetse naaiboxen.
Die optie heb ik overwogen maar dan kan het tafeltje minder ver naar achteren komen en dat zou jammer zijn aangezien het al erg klein is met 45cm diepte.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je zou een tafelblad scharnier kunnen nemen. Moet je wel de constructie aanpassen. Onder andere een balkje aan de binnenkant om het scharnier te kunnen plaatsen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je zou een tafelblad scharnier kunnen nemen. Moet je wel de constructie aanpassen. Onder andere een balkje aan de binnenkant om het scharnier te kunnen plaatsen.

Hoi Wim, blokkeert zo'n scharnier van zichzelf in de open 180 gr. positie of moeten de 2 panelen elkaar op exact de juist positie raken?

Kun je een link van zo'n scharnier sturen?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou het nog anders doen. Ik zou er een schuifconstructie van maken met een houten lat links en rechts onder het blad.
Net zoals een uitschuiftafel.
Het bovenblad moet dan een schuifgedeelte hebben wat weer via een inkeeping links en rechts in het achterdeel verdwijnt.
Een bovenrand links en rechts om het blad onder te laten schuiven.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
 

WR1944

Oud hout
Die optie heb ik overwogen maar dan kan het tafeltje minder ver naar achteren komen en dat zou jammer zijn aangezien het al erg klein is met 45cm diepte.

Je moet die optie met twee strippen maar eens op papier uitzetten en met verschillende lengtes experimenteren en plaatsing van scharnierpunten. Ik denk dat je daarmee het 180 graden scharnier aardig benadert.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
En wat als je de 2 ideeen combineert? je neem 2 rails die je met 2 of 3 naaibox strips naar beneden laat klappen als hij ingeschoven isje kan nog denken aan een manier van blokkerenals de rails naar buiten getrokken zijn.
Als je het netjes maakt kun je het tafelblad precies in de buitenrand laten vallen, omhoog trekken op de strips en daarna op de rails naar buiten trekken.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Inmiddels is het ding bijna af.
De hele 'ladeconstructie' zit vast een een systeem van gefreesde gleuven. Ik zal daar nog wel eens een plaatje van maken.
Ik moet nog e.a. finetunen maar het werkt aardig en ik ben tevreden over de positie van het tafelblad. Ik had dit nooit kunnen bereiken met bovengenoemd beslag of een parallellogram constructie.

Zo ziet het er ingeschoven en met de constructie in transportpositie uit:
IMG_20160413_195227594.jpg
En zo als het ding in een andere set sleuven staat en het tafelblad is uitgeschoven:
IMG_20160413_195125375.jpg
De constructie is grotendeels met gewone schroeven en pocket holes in elkaar gezet, bepaalde delen zijn ook gelijmd en daar heb ik de fenollaag weggefreesd.

De ladegeleiders waren vrij prijzige full extension geleiders van 450mm met een blokkeersysteem in zowel in- als uitgeschoven stand. Hierdoor rolt de tafel niet uit zichzelf, ook niet als de auto een beetje schuin staat.

Ik ga het basisframe nog aan de auto fixeren middels schroefogen aan twee sjorogen in de auto. Zodoende kan het ding niet kantelen wanneer de tafel wordt belast. De ladegeleiders zouden 45kg moeten kunnen hebben dus dat is sterk zat voor een baby of een pan en 2 borden.

Het is op de foto niet zo goed te zien maar in transportstand is het hele ding een fractie lager dan de laaddrempel van de auto. Op die manier kun je dus eenvoudig spullen in de auto schuiven. Ik heb nog even gedacht een deksel te maken in het achterste compartiment maar ik denk dat het zo wel net zo makkelijk is.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zo, het ding is af.
Ik zal nog even toelichten hoe de constructie werkt:

Aan de zijkanten van de ladeconstructie zitten 2 deuvels die een stukje uitsteken.
IMG_20160416_104101972.jpg
In het frame in de kofferbak zitten 2 sets sleuven, voor transport en voor gebruik als tafel.
De diepe verticale sleuven positioneren de ladeconstructie dusdanig dat deze precies in het frame valt en een vlakke laadvloer vormt.
De ondiepe sleuven positioneren de ladeconstructie hoger en naar achteren. Eerst plaats je de achterste deuvel in de L-sleuven, dan trek je het ding naar je toe en valt het in de voorste verticale sleuf. Als je de tafel belast kan het ding niet meer kantelen.
IMG_20160416_104113355.jpg
Om te voorkomen dat het hele frame meekantelt is het frame bij de achterbank aan 2 verankerd met een schroefoog en een moer in een schijfje MDF. Op die manier is het hele frame in 1 minuut zonder gereedschap te verwijderen mocht ik bij het reservewiel moeten komen.
IMG_20160414_205341498.jpg
IMG_20160416_104131773.jpg
Als je de ladeconstructie uitschuift blokkeren de ladegeleiders in de uitgeschoven positie waardoor het blad niet uit zichzelf inschuift, je moet even door de blokkering heenduwen om weer in te schuiven.
Vervolgens kun je er een kinderstoeltje aan hangen en dit mannetje vindt het zo te zien een prima plekje :)
IMG_20160416_110403907.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat ingenieus!
Over de Gelredome. Dat is een box waar de vloer in en uit kan schuiven. Jij hebt een box waar een deksel over schuift en bent van Arnhem vandaar de link.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.