kwaliteit freesjes?

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Hallo mede forumleden,

Binnen kort wil ik eindelijk mijn eerste bovenfrees gaan aanschaffen + freesjes uiteraard.
Nou wil ik de triton 1400w aanschaffen die ik zowel uit de hand als in de toekomstige tafel kan gebruiken. Nu weet ik alleen niet helemaal met welke freesjes ik het beste kan beginnen, ik wil namelijk niet dat mijn eerste ervaring met frezen negatief is.
Ik zie veel verschillende prijzen voorbij komen en ook ervaringen.
ecotools freesjes, héél goedkoop en dan kan je desnoods direct een paar vervanging frezen mee bestellen, maar ik vraag me af wat je voor die prijs mag verwachten?

Ik zou graag met de bekende jig hout gaan vlakken, groeven en profielen frezen in uiteen lopende soorten hout (vuren,eik,noot,wenge etc.)

Nu zal het eerste project ook het bouwen van een freestafel zijn uit 18mm multiplex, die ik met groeven in elkaar wil steken. het zou rot zijn als bij de eerste groef het freesje al bot is of stukjes uit breken.

Voor nu vind ik een frees van €60+ toch iets teveel van het goede, maar als ik rondkijk kom ik bijvoorbeeld deze site tegen:
http://www.beitelsenboren.nl/Frees-bovenfrees-frezen-fresen (iemand ervaring?)
Dat zijn wel leuke prijzen maar zijn deze kwalitatief ook beter dan die van ecotools.

qua budget zou ik wel +/- €30 uit willen geven aan een freesje

Hebben jullie mogelijk tips, of kunnen jullie iets aanraden.

Alvast dank:)
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik gebruik ze van Ecotools. Een niet onaardig Chinese kwaliteit, maar niet te vergelijken uiteraard met die van bijvoorbeeld Festool of andere premiums. Als ze het niet meer doen gooi je ze weg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb jarenlang rvsfrezen en festool verkocht. Topspul. Advies vo voor dhz-ers begin met een goedkope set. Gebruik je een bepaalde frees veel koop die dan in een goede kwaliteit. Ik gebruik nu zelf ook de ecotools frezen. Voldoen bij mij. Volgens mij zijn die gele frezen gelijk aan die van ecotools
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Koop gewoon een combinatieset van ecotools, voor de hobbyist goed genoeg en als je sommige freesjes mist bestel je die apart.
Als je in een latere fase veel bepaalde bewerkingen doet kan je daar altijd nog extra freesjes van bestellen of eventueel van een betere kwaliteit.
Door gewoon aan de gang te gaan kom je vanzelf wel tot de juiste keuze want dure frezen de je bijna niet gebruikt is zonde.
En soms kan het handig zijn om een groeffrees met een langere schacht erbij te bestellen om zo een grotere diepte te bereiken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Net wat Willem schrijft. Voor sporadisch werk gewoon Ecotools, HBM enz.. Al doende weet je welke frezen je het meest gebruikt.

Zodoende de carrousel van Festool met een stel universele frezen gekocht maar veruit favoriet zijn groef frezen van Bosch met een 12mm schacht. Lange stand tijd etc.

Zoek je bv cms dan is er op ebay een Italiaan die voor beduidend minder frezen aanbiedt en betrouwbaar.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik heb toevallig vorige week 2 zaagbladen en een set forstner boren gekocht bij hem.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Net wat Willem schrijft. Voor sporadisch werk gewoon Ecotools, HBM enz.. Al doende weet je welke frezen je het meest gebruikt.

Zodoende de carrousel van Festool met een stel universele frezen gekocht maar veruit favoriet zijn groef frezen van Bosch met een 12mm schacht. Lange stand tijd etc.

Zoek je bv cms dan is er op ebay een Italiaan die voor beduidend minder frezen aanbiedt en betrouwbaar.

Op Amazon.de zijn er ook 2 Italiaanse verkopers van CMT die een suk goedkoper zijn dan NL-verkopers.

ENT Lemon Line freesjes zouden misschien ook een optie kunnen zijn. Ze zouden beter moeten zijn dan die van Ecotools, maar minder dan bv CMT of Festool. De prijs is hoger dan Ecotools, maar lager dan de echte topmerken. Zelf heb ik er geen ervaringen mee. Maar misschien kan iemand anders zijn/haar ervaringen delen?
 
Laatst bewerkt:

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik gebruik zelf varierend tussen festool, cmt, ent. Tot ecotools en voor sommige dingen zelfs freesjes uit de set van de action voor 10 euro. Is afhankelijk van budget toepassing en ook of je risico loopt je freesjes te vergallen. Die van de action heb ik gehaald om een rechte lijn uit mn laminaat te kunnen frezen waar ik geen 40+ euro freesje voor ga riskeren
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik gebruik deze, http://www.toolnation.nl/systainer-met-50-delige-hm-frezenset.html?sqr=frezenset& ook met een triton...allemaal 8mm spantang....zijn geen officiële festool freesjes...maar tot nu toe nog niet misgepakt of een gebroken oid.
Zelf erg tevreden over en voor de prijs van 9 van je freesjes heb je een hele kist vol. plus een mooie systainer :)

Ik heb deze set ook, kwam in een pack met oa. de OF1010. Ben er blij mee, heb je meteen een heelnarsenaal aan freesjes om mee te beginnen. Er zitten er dan uiteraard veel bij die je niet zal gebruiken. De groeffrezen zijn er ook met gekke maten, 17mm, 19mm, maar bv. geen 18mm.

Volgens mij zijn het deze freesjes: https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-66-delige-houtfrezenset
Als je daar zelf de systainer met die inlay bijkoopt kom je heel wat voordeliger uit.

Ik heb deze set nu uitgebreid met heel wat frezen van ecotools. Voorlopig kom ik voor hobbygebruik hier mee uit de voeten. Als ik meer zicht heb op wat ik veel gebruik, en deze freesjes verslijt, zal ik eventueel investeren in duurdere freesjes (of misschien ook helemaal niet).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.