(steiger)houten loungebank - Tekening gevraagd

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eerdaags gaan we schoonouders met een bezoekjes verblijden, deze zouden graag een loungebank van houten planken willen hebben
Nu is dit geen rocket-science, maar om het wiel niet opnieuw te hoeven uitvinden: als iemand tekeningen beschikbaar heeft, ik ontvang die graag
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok dank, die heb ik bekeken, zo zie je maar weer, goed dat ik het vraag want ik had eerst bedacht om een frame van balken te maken en die van planken te voorzien
Mochten er nog meer tekeningen zijn, graag.... (dan heb ik wat te kiezen/vergelijken :D)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
De armleuningen in dat filmpje zijn wel wat eleganter. Misschien dat je e.e.a. kan combineren.
Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat maken/gemaakt hebt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het zal even puzzelen worden, heb al vullingen besteld voor de bank, als er een tafeltje in de hoek komt blijft er 1 stuk over wat betekend dat één van de kanten langer kan worden OF een losse stoel er bij.
Dat bekijken we ter plaatse wel, hang er ook van af hoe groot de veranda word
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De zitkussens
zeker betaalbaar, zijn gewoon bed matrassen zonder omtrek, 35 euro per stuk, uit 1 matras haal ik 3 kussens, de hoezen maakt schoonmoeder zelf, de stof kost 8 euro per meter, voor 6 kussens hebben we 10 meter nodig en dan blijven er nog rest stukjes over waar ze kleine kussentjes van maakt
Voor de rug kussens twijfelen we tussen dezelfde stof of juist een bonte mix in de zelfde kleursoort maar verschillende tinten
Rugkussens zijn ook makkelijker, die kunnen gevuld worden met vlokken
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Die wil ik ook gaan maken!
Maar ik wil dan de holle ruimte van de tafel gaan gebruiken als zogenaamde kussenbox en er een waterdichte zak in maken zodat de kussens er toch bij blijven i.p.v. weer ergens in de schuur of zo
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Onze eigen lounge is 4x3 + een stoel + 2 hockers, daar nog overal rugkussens en kleine gezellig kussentjes en op de uiteinden kussens tegen de armleuningen maakt het haast ondoenlijk om dit op te ruimen en een tafel zou niet ruim genoeg zijn als opberg plek :)
heb zitten denken om hoezen te maken

De lounge staat wel droog (prieel) maar de kl..e katten van buren komen er graag op slapen en dan zit de boel onder de vieze haren
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Even dit topic "lenen" want ik heb ook wat vragen mbt een steigerhouten bank en het kan een ander misschien ook op ideeën brengen.


Dus... Ik heb voor familie en voor mezelf wat buiten meubels geknutseld van steigerhout. Nu wil een vriend ook een bank maar hij heeft iets gevonden waarvan ik geen tekening kan vinden maar het wel wil proberen. Op zich is het natuurlijk ook niet heel moeilijk...

Om een beeld te geven van wat de wensen zijn:
_20160414_152714_zps4djdfuus.jpg


Armleuningen heb ik al gemaakt, alles netjes mee in de juiste hoek zodat het 1 geheel is, Let verder niet op afwerking etc het was puur om te kijken of het zo zou passen:

IMG-20160414-WA0006_zpsg8o3s4yh.jpg



Maar nu heb ik dus een vraag over de hoek. Ik wil de zitting netjes in verstek laten aansluiten op elkaar en het geheel daar te ondersteunen met een kruis vanaf de grond (2 planken hoog, dus de onderste planken door laten lopen en elkaar laten kruisen).

_20160414_152835_zps0afglr3j.jpg


Alleen waar haal ik de stevigheid vandaan voor de rugleuning? En hoe laat ik dat netjes op elkaar aansluiten? De rugleuning staat in een hoek van 70 graden, zaag ik de einden van de planken dan op 45 graden en laat ik de lengte in de hoogte per plank iets doorlopen? Dat hoekje is even een hoofdbreker voor me, misschien dat iemand een simpele schets zou kunnen willen maken? Of een idee heeft dit netjes op te lossen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Eerste foto doet het niet? Dat is dus de hele bank zoals die moet worden

_20160414_152714_zps4djdfuus.jpg
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Of zou 1 zijde van de rugleuning een klein stukje doorlopen? Op de bovenkant ligt natuurlijk nog een plank dus dat zou je dan ook niet echt zien, als de andere zijde dan op 70 graden mooi aansluit zou het moeten lukken toch?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Oke, rugleuning aan laten sluiten ben ik dus uit... Of mijn idee moet een gek idee zijn?

Ondersteuning van de rugleuning, kan ik niet om de meter bijvoorbeeld een plank vanaf de grond mee laten lopen en vanaf waar de rugleuning begint mee in dezelfde hoek stukje uit zagen. Dat dan vastzetten met schroeven aan de rugleuning en aan de plank die op de bovenkant meeloopt? En dan misschien nog een ligger over de lengte aan de achterkant op de grond mee laten lopen? Of wordt dat een vreemde constructie?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik kan uw omschrijving niet helemaal volgen, maar u zou het als volgt kunnen oplossen.
Daar waar de hoek moet komen laat u de planken iets doorlopen. Daarna schrijft u de hoek af van boven naar beneden of vise versa.
Vervolgens zaagt u met de cirkelzaag op 45 graden langs de lijn en herhaalt dat op de andere hoek.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik dacht voor de rugleuning het volgende, zal het proberen duidelijker uit te leggen excuses daarvoor.

De "linkse" zijde laat ik iets doorlopen, omdat de rugleuning in een hoek van 70 graden staat tov de zitting wilde ik de andere zijkant er tegenaan laten vallen en de uiteinden die de planken van de linkse zijde raken ook in 70 graden zagen zodat deze er netjes tegenaan vallen?

Dat is dan wel wat vals spelen maar doordat er bovenop de rugleuning nog een plank komt te liggen heb ik die paar cm ruimte wel en zit het niet in het zicht.

Geen idee trouwens of deze uitleg duidelijker is?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Misschien dat het zo wat duidelijker is:

DSC_0157_zpsrck0nnwn.jpg


Wat dan zo ongeveer aansluit:

DSC_0159_zpsh5nfjqq5.jpg



Daar dan een paar schroeven doorheen, aan de achterkant desnoods nog een blokje waarmee ik beide zijde extra vast schroef.

Alleen nog iets bedenken om de rugleuning steun te geven maar dat komt vast goed. Tips zijn zeker welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.