Geverniste blanke eik matt krijgen

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Gegeven: Een grote spiegel (2m²) in een eiken kader met veel kleine details in verwerkt. Het ding is een 10-tal jaar oud en in zeer goede staat en zeer goed afgewerkt. Het eiken kader is blank gelakt, satijn. Waarschijnlijk gespoten niet met de borstel aangebracht. De spiegel kan er niet meer uit.

En nu komt het: vrouwlief wil het liever matt hebben (ik eigenlijk ook :cool:). Beter nog, we zouden de spiegel liever met olie afwerken zoals onze andere meubelen.

Helemaal afschuren kan maar ik zie het niet zitten, gaat uuuuuuren duren met die vele kleine details, zou ik dus liever vermijden.
Is er een andere optie? Eventueel met zo'n strippende gel, welke raden jullie me dan aan?
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Een matte vernis er op smeren?, aangezien er veel details in zitten ontkom je er niet aan schuren ook al gebruik je een afbijtmiddel en bovendien heb je veel kans op beschadigingen van het hout met het afkrabben.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou denken aan stralen met een heel fijne grit (veel lucht, weinig grit) met geduld en beheerst werken lijkt me dat goed te doen
Als het er alleen maar op gaat om van glans naar mat te gaan dan is kaal schuren niet nodig
Heel goed ontvetten, reinigen, schoonmaken totdat het ding écht goed schoon is, dan met
Ik zou dan beginnen met festool schuurvlies/bosch fleecepad, Siavlies etc....
Het is onder meerdere namen verkrijgbaar, lekker flexibel, ruwt goed op om daar overheen te lakken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.