Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

houtsoort voor grote plantenbak buiten

Hallo allen,

Straks gaat de tuin op de schop en moet er een grote plantenbak in komen. deze wordt ca 5 meter lang, 80cm hoog en een metertje breed. Nou dacht ik handig te zijn om een partijtje Azobe damwanden te kopen. Die zijn 40mm dik met mes en groef. Idee erachter is dat het een zeer stevig geheel is, niet veel verkleurd en weinig onderhoud nodig heeft. De bovenrand van de bak wordt ca 15 cm breed zodat je er evt ook op kan zitten (zonder dat het hout afgeeft).

Zijn er redenen om een andere houtsoort te gebruiken, anders dan dat Azobe niet makkelijk te verzagen is?

Ik zie veel bakken van bankirai maar die vergrijzen erg snel.
    Angelim vermelho kan ook, al hoor ik dat die nogal eens een boterlucht afgeven.

Azobe is prima te zagen, je gereedschap wordt alleen sneller bot. Ik denk dat het een uitstekende keus is voor een plantenbak. Om op te zitten moet je er wel rekening mee houden dat het hout veel splinters geeft.

En Azobe wordt net zo snel grijs als bankirai.

Palletenhout?
    ok, het heeft niet dezelfde looks... maar kost niks. En een paar veranderingen in de loop der tijd omdat je het wat anders wilt kost ook niks.
    Het vergrijsd natuurlijk ook wel. idem voor zowat alle hout tenzij je het insmeert.
    Of het mooi is moet je voor jezelf uitmaken. Hangt natuurlijk af van de afwerking. ik heb in ieder geval al een paar knappe realisaties gezien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Azobe is prima te zagen, je gereedschap wordt alleen sneller bot. Ik denk dat het een uitstekende keus is voor een plantenbak. Om op te zitten moet je er wel rekening mee houden dat het hout veel splinters geeft.
    Dat verkleuren verbaast me een beetje. Op de HoutInfo website staat dat het kleurt naar chocoladebruin (http://www.houtinfo.nl/node/312).

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Zou een balk 40x70 (ongeveer) langs de hele bovenrand van de bak monteren. Zo heb je de schotten mooi verbonden. Dwars door die rand kan je van onderaf die plank bevestigen. Een steenschot kan je pas met de draad mee zagen als je de drie draadeinden er uit hebt gehaald. Anders is je zaag heel snel stomp.
    Jeroentje

steenschot.jpg

Dit lijkt mij geen chocoladebruin.

Ook de balk die uitgefreesd de delen samen houden is grijs.

azobebalk1.jpg

azobebalk2.jpg
    Laatst gewijzigd door bobmartin; 02-04-16 om 18:00.

af en toe wat lijnolie doet wonderen.

OK, dank voor de informatie.
    Nu op zoek naar een restpartij hout :-)

Forum Rechten