Waarmee de volgende Hoek zagen ±29 graden

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Wie kan mij helpen
Ik ben bezig met de poten van mijn tafel en moet nu de volgende hoek zagen
.Poot.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Ik heb een zaagtafel met een geleider aan de zijkant voor het schuin afzagen maar hiermee ga ik het niet redden (minder). De hoek die ik hiermee kan maken is geen 29 graden gaat maar tot 45 graden. Het maakt ook niet uit welke kant ik de geleider op draai of hoe ik de plank neer leg het gaat me niet lukken.
Heb op dit moment deze geleider met een lijmklem vastgezet op ±29 maar geeft me nu niet echt een goed gevoel.

Heeft er iemand misschien een oplossing voor mijn probleem.

IMG_1561.jpg
IMG_1562.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er is vast iemand in de buurt met een zaagtafel of afkortzaag die veel nauwkeuriger is.
Even je woonplaats vermelden en dan zal er wel iemand je willen verder helpen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Van een stuk plaat een spie zagen met een hoek groter dan 20 graden. Deze tegen de afkort geleider klemmen. Dan kun je 45+20= 65, 90-65 =tot 25 graden zagen.
Of idd met een handzaag.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Waar woon je, lijkt mij een beter begin? Volgens mij moet dit wel lukken op mijn Festool cs70 met de trekfunctie. Ik ben de rail van mijn ts75 vergeten in Zweden, dus die heb ik niet ter beschikking. Anders gewoon met de hand, dat is ook prima te doen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dan zet je je eigen zaag toch op 61 graden en zaag je contra (althans ik neem aan als je zegt dat je zaag niet verder gaat dan 45 graden dat je bedoeld van 90 tot aan 45 graden)
 

WR1944

Oud hout
Ik zie alleen een rechte geleider dus hiervan uitgaande zul je een mal moeten maken.
Neem een stuk rechthoekig stuk multiplex van 20 mm of dikker en plaats die tegen de geleider. Met je rekenmachine (zit ook op je PC) reken je uit met de goniometrische formules hoe schuin je de plaat op de zaagtafel moet draaien om een driehoek te vormen met een tophoek van 29 graden. Je schroeft nu een plaat dunner multiplex op de onderste plaat met één kant rustend tegen de geleider. Nu zaag je een hoek af van de onderste plaat en je hebt een mal met een hoek van 29 graden. Als je de multiplex wat langer maakt dan de lengte van de zaagsnede kun een flink gat in de plaat boren om de balk met een lijmtang aan de mal vast te klemmen. Voor het mooie kun je er nog een handvat op maken.

Zaagmal balk.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Handzaag goed idee misschien toch eens investeren in een knappe handzaag. Maar voor nu een hulpgereedschap van WR1944 maken
Bedankt allemaal gaat weer een werkzame dag worden
Woon trouwens in
Breezand Noord holland
 

WR1944

Oud hout
Er zit geen gleuf in de tafel voor een slede. Dan heeft ook de instelbare mal uit het eerste YouTube filmpje weinig zin. Met mijn methode heb je alleen een rechte geleider nodig zoals aan het begin van het topic werd getoond.
Er is wel een mogelijkheid om de slede na te bootsen in dit geval. Je kunt de rechte geleider voorzien van een soort van omgekeerde U-vorm die strak over de geleider kan glijden. Hier maak je dan plaat aan vast die over het blad glijdt. Het nadeel is wel dat je door het ontbreken van de groef in het blad geen vaste relatie tot je zaagblad hebt.
De mogelijkheid uit het tweede filmpje komt dichter in de buurt. Alleen moet de instebare hoek groter worden. Dat kan door de gebogen beugel dichter bij het scharnierpint te plaatsen. De klemkracht tegen het dichtklappen van de mal vermindert daardoor wel iets.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een mal is prima niks mis mee, maar dat balkje van Ts zaag je gewoon uit de hand op dat zaagje als je verder niks hebt.
Lijntje op de balk en zagen maar.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
ipv de slede gebruik je toch de geleider aan de rechterkant zoals hier; https://www.youtube.com/watch?v=0CO3bBNv6tc
Dan heb je ook de hoek die je nodig hebt.
Voor een balkje kan je op de hand zagen maar voor een serie is het wel lekker als ze allemaal hetzelfde zijn.
Zo'n jig met verstelbare hoek komt later ook weer van pas
 
Laatst bewerkt:

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Top bedankt voor alle tips!
Heb wat moois gemaakt van alle tips
IMG_1566.jpg
IMG_1567.jpg
IMG_1569.jpg
IMG_1598.jpg
IMG_1597.jpg
En nu alles aan elkaar zien te krijgen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.