Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Een oude "werkwijze", een nieuwe tool.

Eén belangrijke opmerking eerst! de hier beschreven bewerking vraagt een ervaren hand en u onverdeelde aandacht tijdens de klus!!!!

Pennen zagen, als je hout bewerkt word je er vroeg of laat mee geconfronteerd, het kan op diverse manieren, maar hier wil ik eens een "oude" techniek laten zien. Namelijk pennen zagen op de topie met een "cirkelzaag" erop, en uit de vrije hand

Om snel een paar pennen te zagen is deze techniek quasi onverslaanbaar in snelheid terwijl er niks ingeboet word aan de passing. Voor de klus die ik nu omhangen heb, de restauratie van een stuurhuis in Teak, moeten er diverse nieuwe stukken ingepast worden en tevens voorzien worden van een pen&gat verbinding. Omdat alle verbindingen uit de haak staan is het frezen van de pennen op de pennenbank veel te omslachtig. Voor elke pen zou ik dan de aanslag onder hoek moeten zetten en telkens weer verstellen, dat is wat te veel van het goede.
    Omdat ik elk stuk toch moet afschrijven kan ik de pennen daarom veel sneller zagen op de topie, het eindresultaat is hetzelfde, namelijk een sluitende verbinding

Wat houd pennen zagen op de topie nu in? Simpel, plaats een "topie"zaag op de machine, stel het ding van hoogte, start de machine en druk uit de vrije hand het werkstuk in de zaag!!!!!!
    Klinkt als regelrechte onzin, maar dit is toch waar het neer komt Eens je het eens hebt zien doen, en weet waar je op moet letten, kan een kind de was doen.
    Kopshout inzagen is relatief makkelijk, de zaag trekt nauwelijks aan het werkstuk als je niet te diep ineens zaagt, het manoeuvre is ten allen tijde perfect te controleren, WEL MET DE JUISTE ZAAG.

Enige foto's gaan één en ander wat duidelijker maken hoop ik.

Topiezaag anno 1960, merk Falco, uit gereedschapstaal. Is nog steeds in gebruik
    CIMG5774.jpg

En eentje anno 2015 HM bestuckt. Dit ding werkt super!
    CIMG5778.jpg

Het begint met een gat af te schrijven.
    CIMG5771.jpg

Gat geboord. Let ook op de zaagsnede aan de linkerzijde van het gat, zo word de (draaiende) zaag ingesteld op hoogte, als het restje bijna afbreekt staat de zaag perfect van hoogte.
    CIMG5779.jpg

Pen inzagen, eerste zaagsnede. Staat de pen uit het midden (zoals hier) moet de zaag nadien nog eens versteld worden. Het werkstuk ligt steeds met de paring op de tafel.
    CIMG5782.jpg

En een paar minuten later;
    CIMG5784.jpg

De rest is voor de kapzaag
    CIMG5786.jpg

Twee nieuwe onderegels voorzien van pennen, duurtijd? 5min.
    CIMG5788.jpg

Omdat we nu toch bezig zijn, sponningen frezen op, jawel, het freestafeltje! Een gearreteerde sponning aan de stijl.
    CIMG5790.jpg

Verbinding passen en schuine penborst afschrijven en aanpassen, nodig om de gestopte sponning netjes te laten verlopen naar de volle breedte van de stijl.
    CIMG5793.jpg

En even later, sluitend.
    CIMG5794.jpg

Niks op aan te merken
    CIMG5801.jpg
    Laatst gewijzigd door tuoh; 01-04-16 om 21:49.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik denk dat de eerste regel van je post wel de belangrijkste is, maar dat wanneer je die in acht neemt het allemaal wel meevalt. Ik ben benieuwd, zit het zaagblad nu met een spindel in een frees of is het een speciale machine die je er voor gebruikt?

Wat een vakmanschap, maar brr, wat een enge methode!
    Ik zou zelf alles uit de hand zagen, ben ik inmiddels heel bergen in , of op m'n cirkelzaag met een hulpstuk.
    Met vriendelijke groet, Ronald

Ik neem aan dat je bij het "frezen" toch wel je werkstuk klemt?

Leuk om te zien, komt deels bekend voor (ik gebruik oude Leitz freesplaat driehoekvorm). Het lijkt mij wel moeilijk zo precies de goede hoek te Frezen.

Ik ben zeker onder de indruk André! Dit zie ik mezelf niet doen...... Moet je echt veel ervaring en zekerheid van je machinebediening voor hebben gestoeld op vele jaren werk. Ik vraag me wel af hoe je de diepte van de zaagsnede controleert. Kun je dat vooraf uitrichten en dan met de roltafel langs de zaag gaan? Ik ben geneigd om een filmpje te vragen, maar dat zou misschien niet verstandig zijn opdat onbesuisden op het internet hier niet mee aan de haal gaan.

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 01-04-16 om 21:52.

Het ziet er inderdaad "eng" uit, maar het werkt gewoon. Voor alle duidelijkheid, de werkstukken liggen op de tafel maar worden verder nergens door gesteund, geleid, of geklemd, ze worden enkel in toom gehouden door bediener zelf Het is een techniek die er gevaarlijk uitziet maar in wezen praktisch geen risico inhoud als je weet waar je mee bezig bent. De leercurve is laag, op een halfuurtje ben je ermee weg als je machines bedienen gewoon bent.

Opletten wel!!! Deze techniek werkt enkel met "zagen". Probeer dit NIET met pennenfrezen of slisbeitels. Je eindigt dan gegarandeerd op de spoedafdeling met enkele missende onderdelen

De hierboven beschreven techniek pas ik al een dikke vijfenveertig jaar toe, zonder één probleem" Het was in het begin van mijn carrière een dagdagelijkse bezigheid bij de meeste bedrijven. Niet welke firma had een penmachine staan.
    De diepte van de zaag in het hout (=penlengte) hou je gewoon op oog in de gaten, dat luistert ook niet zo nauw. Aan beide zijden zaag je naar het verticale lijntje, tussenin mag de zaag wat ondieper lopen, dat word bijgewerkt tijdens het handmatig zagen van de penborsten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Gaaf om te zien en ik vindt het knap gedaan. Dit vraagt toch een hoop gevoel en ervaring, vooral dat je weet wat je moet doen als het hout niet precies doet wat jij wilt ....
    Wat mij betreft weer een voorbeeld dat het ook eenvoudig kan, als je maar weet wat je doet.
    Heb je nog een tip voor me als ik dit ook wil oefenen op mijn combimachine ? Is het toerental van de frees dan niet veel te hoog voor het zaagblad ?

Peter
    vriendelijke groet, Peter

www.bermartcrafting.nl

Ik laat de achtergeleider erop zitten, want daar zit de afzuiging op aangesloten. Op deze manier is het nogal stofhappen. Zonder geleider past er wel een grotere zaag op, dus langere pennen mogelijk.
    sometimes you just need a bigger hammer

Daar is toch niks engs aan.
    Ik vind het tonen van hoe dingen vroeger gingen prijzenswaardig.
    Tegenwoordig is alles beveiligd en afgeschermd.
    Daarom wordt al gauw gezegd dat iets niet op een bepaalde manier gemaakt kan worden.
    Mooi getoond Andre!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Vroeger was de vakman veel inventiever als tegenwoordig, nu denkt de fabrikant voor de vakman, met alle financiële gevolge van dien.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Forum Rechten