festool ts75 of mafell k85

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
@Robert Hardwoodie. Als u bedoeld met invallende cirkelzaag een invalzaag, dan is dat juist niet de ideale hybride.
Dat is de gewone cirkelzaag. Als u nu nog uw gezongheid serieus neemt, neem er dan een die het beste afzuigt.

Nee, ik bedoel precies wat u ook bedoelt:), namelijk een cirkelzaag en geen invalzaag. Alleen heeft deze mafell k85, een normale zaag, wel een invalfunctie. Wat dan mogelijk uit prof. hobbyist oogpunt een aparte invalzaag zou uitsparen, voor de paar keer dat je moet invallen, en je toch voornamelijk met massief bezig bent en je die extra cm zaagdiepte prettig vind. Tja en of je je zelf een festool of mafell kado doet, ze zullen beide niet teleurstellen denk ik. Een zaag voor het leven als je m niet misbruikt.

denk dat de afzuiging bij beide zagen erg goed is, maar misschien bij de invalzaag net wat beter ivm de gesloten kap. Maar weten doe ik het niet.

Ik kan dit allemaal met mijn ts75 en ervaar ook geen problemen als ik dit doe, de paralelgeleider zat er zelfs standaard bij (combinatie actie). Schulpen van balken van 6cm dik doet die ook fluitend met het panther blad. Verder invallen met een gewone cirkelzaag kan natuurlijk zonder spouwmes en de beschermkap houd je met de andere hand open of die haal je er ook af? Het hoeft maar 1 keer fout te gaan....

Zat te bedenken dat ik de beschermkap van een normale cirkelzaag ook vaak vervloekte, die moet eerst tegen het object aan en dan door duwen. Een invalszaag heeft hier geen last van de kap hoeft er niet afgeduwd te worden je duwt de zaag uit de behuizing.[..]
Ik zou ze idd beide er maar mooi op laten zitten, als je de skills hebt kan je je zo wel eens behelpen. Die k85, heeft een aparte hendel bij de aan/uit knop zitten om de zaag te laten invallen, en een aparte knop/hendeltje voor de beschermkap uit het zicht te trekken, zodat je daar geen ruzie mee hoeft te maken met het starten van je snede.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Robert Hardwoodie. Hou er wel rekening mee dat zo'n zaag een kleine 7 kg weegt. Dat moet je wel gewend zijn.
Ik heb er geen problemen mee. Maar sommige vinden de handeling dan te zwaar.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik heb zelf vooral ervaring met een oude Festo handcirkelzaag zonder inval. Ben zelf niet zo weg van het ding ik gebruik hem wel maar ik beeld me altijd in dat een invalzaag fijner zou zijn. Weet niet echt of het zo is want ik heb een invalzaag jaren geleden voor het laatst aangeraakt. Vermoed wel dat het heel persoonlijk is wat je fijner vind werken. Voor hetgeen dat ik ermee doe is het missen van het inval gedeelte ook eigenlijk geen beperking ik maak er mn plaatmateriaal kleiner mee zodat het makkelijker over de zaagtafel kan.
 

gijs9

Nieuw lid
29 mrt 2016
18
0
dankjewel;-)

heb prijsverschil was toch uiteindelijk wel de druppel, daarom heb ik voor de ts75 gekozen.

grt gijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.