festool ts75 of mafell k85

gijs9

Nieuw lid
29 mrt 2016
18
0
Hoi ik Ben Gijs,

Als hobby maak ik graag houten meubels, zoals robuuste tafels, bedden, kasten enz maar ook zo nu en dan buitenspeelgoed en overkappingen uit voornamelijk eiken , Douglas en steigerhout.

Nu sta ik op het punt om een invalzaag te kopen, maar twijfel ik tussen de mafell k85 en de festool ts75.

Ongeveer 7 cm is voor nu wel genoeg, maar met de k85 zou ik nog dikker hout kunnen bewerken.

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen die 2?

Gijs
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
't Is een beetje appels met peren vergelijken, de ene is een invalzaag met alle voor- en nadelen, de ander een echte cirkelzaag. Ook zit er nog wel een klein prijsverschilletje in, de ene kost ongeveer €650,- met systainer(de TS75) en de ander kost al snel €950 zonder koffer.

Naast de eerder genoemde prijsverschillen zit je ook met het systeem, heb je al veel van Festool, dan is de TS75 wellicht een goede aanvulling. Dan kan je icm een module er een zaagtafel van maken. Met de Mafell is het vergelijkbaar, linialen e.d. zijn dan met de K85 weer gebruiken.

Dus, de keuze is niet eenvoudig..
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Een beter vergelijk is de Festool HK 85.
Is naast cirkelzaag ook als invalzaag te gebruiken en tevens op linialen FS/2 en FSK.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Mij lijkt sowieso een invalszaag (of die zo te gebruiken is) voor jouw toepassingen vaak veel handiger. Je kan daar ook mooi/recht en haaks pennen in massieve balken zagen bijvoorbeeld, je kan er ook mooi mee schulpen parallel aan de liniaal, etc.

Voordeel van de TS75 en waarschijnlijk ook de Mafell variant is in ieder geval de veiligheid. Ik heb 2x een serieuze kickback gehad (eigen fout ik doe de meest rare dingen met deze zaag), het blad klapt dan direct in de behuizing. Verder kan je met deze zagen ook echt invallen midden in het hout. Dat kan niet met de "cirkelzagen" die over een rail lopen
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

ik vind het helemaal niet zo appels en peren vergelijken, en als ik eerlijk ben vraag ik het me ook af.
Wanneer je het best voor de een of ander zou kiezen, los gezien van het festool-ecosysteem.

De mafell kan namelijk ook invallen, dmv de flippkeil (verend spouwmes), werkt ook op een rail etc.
De rails van mafell zijn vggs mij gelijk aan bosch blauw, daar kan je je voordeel mee doen.

De dichte zijkant van festool zou dan beter zijn voor de afzuiging (lijkt me), als dat geen mega issue is, het verschil in zaaghoogte niet, en het prijsverschil ook niet?
Dan moet je eigenlijk afvragen in welke andere gevallen een "normale" cirkelzaag beter is, dan een invalzaag?


Kan iemand me dat uitleggen? Wanneer heb je liever een cirkelzaag ipv invalzaag?
Heeft een invalzaag overigens, helemaal niks dat op een spouwmes lijkt?
In dat geval lijkt me de mafell beter voor massief, ivm mogelijke spanning in het hout, en je bent dan niet aan je rail gebonden, toch?
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De standaard mafell K85 heeft geen regelbare toerental, zit in doos en heeft geen parallelaanslag, wil je dit wel dan wordt het de K85 Ec maar dan zit je al boven de 1100 euro.

De festool HK 85 eb plus heeft dit standaard en vanaf 610 euro. Verder nog uit te breiden met een groeffreesinrichting (woordwaarde 10).



Wat overblijft is een keuze inval type ts75 of cirkelzaag type HK85 K85. Laatst genoemde types kan je ook inval werk mee doen maar de beperking voor invalwerk met hk/k 85 is reeds aangegeven in dit topic.

Voordeel van de ts75 is dat het een echte invalzaag is en je die later nog in een cms module kan monteren.

Succes met je keuze
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi forum,

ik vind het helemaal niet zo appels en peren vergelijken, en als ik eerlijk ben vraag ik het me ook af.
Wanneer je het best voor de een of ander zou kiezen, los gezien van het festool-ecosysteem.

De mafell kan namelijk ook invallen, dmv de flippkeil (verend spouwmes), werkt ook op een rail etc.
De rails van mafell zijn vggs mij gelijk aan bosch blauw, daar kan je je voordeel mee doen.

De dichte zijkant van festool zou dan beter zijn voor de afzuiging (lijkt me), als dat geen mega issue is, het verschil in zaaghoogte niet, en het prijsverschil ook niet?
Dan moet je eigenlijk afvragen in welke andere gevallen een "normale" cirkelzaag beter is, dan een invalzaag?


Kan iemand me dat uitleggen? Wanneer heb je liever een cirkelzaag ipv invalzaag?
Heeft een invalzaag overigens, helemaal niks dat op een spouwmes lijkt?
In dat geval lijkt me de mafell beter voor massief, ivm mogelijke spanning in het hout, en je bent dan niet aan je rail gebonden, toch?

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar 3 tot 500 euro vindt ik nog wel een issue voor iets wat redelijk vergelijkbaar is (HK85 t.o.v. de K98 Ec, beide A merk, vergelijkbare zaagdiepte en vermogen, leveringsomvang vergelijkbaar). :D

Wat het waarom je een inval- of een cirkelzaag zou willen, die discussie is al eerder gevoerd. Voornamelijk is het een kwestie van voorkeur. Het voordeel van een cirkelzaag is dat het zaagblad vast te zetten is, wat voor vrije hand werk handig is. Overigens heeft een invalzaag ook gewoon een spouwmes (verend bij de nieuwe modellen, volgens mij vanaf de TS55 bij Festool, bij andere merken durf ik dat niet te zeggen).
 
P

Pel

Guest
Als ik een topic over Mafell of Festool lees dan is het net of er in een soort van geheime code taal wordt geschreven?

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voor iedereen die denkt dat je met een cirkelzaag niet kan invallen.
Spouwmes eraf en zaag van voren op de zool schuin naar beneden laten zakken.
Als mijn oude Makita 5903 nu de geest zou geven, kocht ik naast mijn invalzaag de best afzuigende cirkelzaag die op een liniaal kan.
Ik blijf een gewone invalzaag een plaatzaag vinden, voor iets anders vind ik hem minder geschikt.
De normale (zeg maar Ts 55 types) zagen tot 32mm goed. En de grotere tot dieptes meer dan 32 mm.
Met een gewone cirkelzaag kan je ook een balk schulpen met de zijgeleider.
 
P

Pel

Guest
Ben het het Bobmartin eens met een gewone cirkelzaag heb je veel meer mogelijkheden als met zo'n platenzaag, o.a. tot 45° schuinzagen, wiggen zagen, sponningen uitzagen, afkorten, schulpen, tot zelf pennen zagen, en zoals Bobmartin al zegt twee boutjes los van het spouwmes en je kunt ook laten invallen. Waarschijnlijk vergeet ik er nog mogelijkheden die je met een stationaire cirkelzaag machine allemaal kunt doen.

Groet Pel.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] Laatst genoemde types kan je ook inval werk mee doen maar de beperking voor invalwerk met hk/k 85 is reeds aangegeven in dit topic.[..]
Die Mafell kan toch gewoon prima invallen? Spouwmes veert omhoog.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar 3 tot 500 euro vindt ik nog wel een issue voor iets wat redelijk vergelijkbaar is [..]

Wat het waarom je een inval- of een cirkelzaag zou willen, die discussie is al eerder gevoerd. Voornamelijk is het een kwestie van voorkeur. Het voordeel van een cirkelzaag is dat het zaagblad vast te zetten is, wat voor vrije hand werk handig is. Overigens heeft een invalzaag ook gewoon een spouwmes (verend bij de nieuwe modellen, volgens mij vanaf de TS55 bij Festool, bij andere merken durf ik dat niet te zeggen).
Dank voor de uitleg. Ik ga niet over de beurs van TS, hij komt zelf met de vergelijking, en ik neem aan dat hij zelf prima kan googlen en een afweging tussen features kan maken. Mij ging het hier puur om het functionele verschil, want los van merk en evt. fanboyisme is/was het verschil tussen deze 2 type apparaten mij toch niet helemaal duidelijk. Kort door de bocht lijkt een invallende cirkelzaag mij de ideale hybide, helemaal als je voornamelijk massief verwerkt.

Als ik een topic over Mafell of Festool lees dan is het net of er in een soort van geheime code taal wordt geschreven?

Groet Pel.
hahaha ja hé :)

Voor iedereen die denkt dat je met een cirkelzaag niet kan invallen.
Spouwmes eraf en zaag van voren op de zool schuin naar beneden laten zakken.
Als mijn oude Makita 5903 nu de geest zou geven, kocht ik naast mijn invalzaag de best afzuigende cirkelzaag die op een liniaal kan.
Ik blijf een gewone invalzaag een plaatzaag vinden, voor iets anders vind ik hem minder geschikt.
De normale (zeg maar Ts 55 types) zagen tot 32mm goed. En de grotere tot dieptes meer dan 32 mm.
Met een gewone cirkelzaag kan je ook een balk schulpen met de zijgeleider.
Ja zo dacht ik er ook een beetje over:p
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Robert Hardwoodie. Als u bedoeld met invallende cirkelzaag een invalzaag, dan is dat juist niet de ideale hybride.
Dat is de gewone cirkelzaag. Als u nu nog uw gezongheid serieus neemt, neem er dan een die het beste afzuigt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als ik een topic over Mafell of Festool lees dan is het net of er in een soort van geheime code taal wordt geschreven?

Groet Pel.

[off topic modus aan]
Indien gewenst wil ik wel vertalen maar maak dan duidelijk wat voor jou geheime code taal is. Want volgens mij spreek je nu ........ En gezien een opvolgende reactie is het klaren van de lucht geen luxe om het voor een ieder begrijpelijk te houden en eventuele frustraties weg te nemen.
[off topic modus uit]
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Voor iedereen die denkt dat je met een cirkelzaag niet kan invallen.
Spouwmes eraf en zaag van voren op de zool schuin naar beneden laten zakken.
Als mijn oude Makita 5903 nu de geest zou geven, kocht ik naast mijn invalzaag de best afzuigende cirkelzaag die op een liniaal kan.
Ik blijf een gewone invalzaag een plaatzaag vinden, voor iets anders vind ik hem minder geschikt.
De normale (zeg maar Ts 55 types) zagen tot 32mm goed. En de grotere tot dieptes meer dan 32 mm.
Met een gewone cirkelzaag kan je ook een balk schulpen met de zijgeleider.

Ben het het Bobmartin eens met een gewone cirkelzaag heb je veel meer mogelijkheden als met zo'n platenzaag, o.a. tot 45° schuinzagen, wiggen zagen, sponningen uitzagen, afkorten, schulpen, tot zelf pennen zagen, en zoals Bobmartin al zegt twee boutjes los van het spouwmes en je kunt ook laten invallen. Waarschijnlijk vergeet ik er nog mogelijkheden die je met een stationaire cirkelzaag machine allemaal kunt doen.

Groet Pel.

Ik kan dit allemaal met mijn ts75 en ervaar ook geen problemen als ik dit doe, de paralelgeleider zat er zelfs standaard bij (combinatie actie). Schulpen van balken van 6cm dik doet die ook fluitend met het panther blad. Verder invallen met een gewone cirkelzaag kan natuurlijk zonder spouwmes en de beschermkap houd je met de andere hand open of die haal je er ook af? Het hoeft maar 1 keer fout te gaan....

Zat te bedenken dat ik de beschermkap van een normale cirkelzaag ook vaak vervloekte, die moet eerst tegen het object aan en dan door duwen. Een invalszaag heeft hier geen last van de kap hoeft er niet afgeduwd te worden je duwt de zaag uit de behuizing.

Of er een Mafell of Festool wordt gekozen, zal mij een zorg zijn. Ik heb de Festool die bevalt mij prima, geen ervaring met de Mafell (wel met een Bosch groen cirkelzaag) dus die zou nog veel beter kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ben het het Bobmartin eens met een gewone cirkelzaag heb je veel meer mogelijkheden als met zo'n platenzaag, o.a. tot 45° schuinzagen, wiggen zagen, sponningen uitzagen, afkorten, schulpen, tot zelf pennen zagen, en zoals Bobmartin al zegt twee boutjes los van het spouwmes en je kunt ook laten invallen. Waarschijnlijk vergeet ik er nog mogelijkheden die je met een stationaire cirkelzaag machine allemaal kunt doen.

Groet Pel.

Dat lukt met een invalzaag ook allemaal, wellicht dat pennen zagen wat lastiger is, maar de rest kan prima. De werking van de machine is alleen anders doordat je het blad naar beneden moet duwen, maar bij de cirkelzaag zit je met de kap. 't Is absoluut niet zo dat een cirkelzaag beter is, alleen anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.