Handgemaakte Whiskykist met ingelegd initiaal

Berm

Actieve deelnemer
Eenhandgemaakte Whiskykist, ingelegd met meranti en beuken en met een initiaal inde bodem. Geheel gemaakt in overleg met Marcel


Robiniahout vindt ik prachtig.Een tijd geleden heb ik de hand kunnen leggen op een partij oude balken. Dezehebben van 1970 tot 1995 dienst gedaan als beschoeiing van Friese waterlopen.Een houthandel had ze al jaren buiten liggen. De buitenkant was aangetast enprachtig verweerd; dit hout had al een tweede leven achter de rug. Ik gebruikhet om er een derde leven aan te plakken: verwerken in handgemaakte gebruiksvoorwerpen.Het doorleefde karakter van het hout kan daarin prachtig tot uiting komen.
Een whiskyverzamelaar, Marcel,legde in december 2015 contact met mij via de mail. Hij wilde een handgemaaktewhiskykist om een mooie fles goed in te kunnen laten uitkomen. Hij was bij hetzoeken daarnaar op mijn website terecht gekomen, bij de eiken whiskykist methouten banden er omheen. Maar zoiets wilde hij niet......... het moest een veelsoberder buitenkant hebben en aan de binnenkant zou zijn initiaal moeten komen.
We hebben toen samen eenschetsontwerp gemaakt; dat was een leuk proces. Het kistje moet het"aged" karakter van de whisky ondersteunen, dus de oude verweerdeRobinia als basis gebruiken past daar prachtig bij. Ik heb een proefstukje metverschillende houtsoorten gemaakt om Marcel te laten kiezen welk hout hij waarwil en de maten en verhoudingen daarvan te bepalen. Dit resulteerde in hetdefinitieve ontwerp. Aan de slag nu.


Vanuit een ruwe Robina balk hebik een stuk glad geschaafd en daar de plankjes voor de kist van gemaakt. Hethele kistje komt uit dezelfde balk, dat kun je aan het nerfpatroon duidelijkzien. Bij het handmatig schaven goed opletten welke kant de nerf heenloopt inverband met kans op het "uitbreken" van vezels.
Ik heb ervoor gekozen om alle paneeltjes eerst "te groot" te maken enieder paneel vast te schroeven op een "futselplaank", die weervastgeklemd zat op mijn werkbank. Deze futselplanken dienden dus als basiswaarop ik het werkstuk, het paneel, naar believen kon vastschroeven voor bewerkingmet beitel, frees, schaaf en schuurpapier. Deze werkwijze bleek erg handig,vooral omdat ik zo makkelijk de planken met paneeltjes kon wisselen op mijnwerkbank tijdens de diverse bewerkingsstadia.


Om exact evenwijdige sleuven tekunnen frezen voor de inleg met meranti en beuken strips heb ik voor mijnbovenfrees een geleidingsgereedschap gemaakt van Robinia. Dit hulpstuk looptlangs het werkstuk via een oude metabo-zaagrail en de bovenfrees kan in dwars-en hoogterichting worden verplaatst. Dwarsverplaatsing om de positie van desleuf af te kunnen stellen en hoogte instelling om planken van diverse dikte tekunnen frezen. Een bijgevoegd filmpje toont het gebruik van het handgemaaktegeleidingsgereedschap.

Op ieder paneel ben ik begonnen met een dwarse sleuf opreferentiediepte, zodat ik daar vanuit eenvoudig de lengtesleuven kon beginnen.Voor de breedteverdeling van de sleuven heb ik een mal gemaakt, aangezien iederpaneel exact dezelfde verdeling moest hebben om later de "strepen tekening"door te kunnen laten lopen. Dat geldt ook voor kleine Beuken dwarsstrips. Omcontrast te vergroten loopt de nerfrichting hiervan haaks op de rest. De Beukenstrips lopen in hoeken van bodem naar zijkant en verschillen in lengte enplaatsing: aan bovenkant korter bij de rand dan aan de onderkant.
Na het frezen van de sleuvenheb ik de ronde uiteinden recht uitgestoken en het geheel met een kleinehandrouter nagelopen. Alle strips heb ik eerst iets te dik gezaagd en toen perstuk op maat geschaafd voor de desbetreffende sleuf. Alle strips zijn ook ietste hoog gehouden, om ze na montage met een klein blokschaafje glad te kunnenschaven met de ondergrond, cq. het paneel. Opletten om de ondergrond niet teraken met het schaafmes !


De mooiste klus was het makenen plaatsen van het het initiaal "MK". Eerst een papieren proefversiegemaakt en die als mal gebruikt voor de Beuken versie. Hiervan loopt de nerfparallel aan de rest, om ervoor te zorgen dat de letters niet te dominantworden. De plaatsing van initiaal is bewust hoger dan het midden: samen metdwarsstrips wordt zo de vorm van de whiskyfles (later) beter ondersteund.
De initiaal is minutieus pasgestoken met een steekbeitel. De uitsparing voor deinitiaal in de bodem van de kist idem: een monnikenkarwei. De stripjes merantimet schuine kant zijn daarna pasgemaakt op een schuurmachientje en geplaatst.Het kleinste stukje naast de "K" heb ik wel 3 keer over moeten doenom de hoekjes goed te krijgen.
Wat een heerlijk voldaan gevoel toen alle stukjes op hun plek lagen !


Nadat alle paneeltjes in deDanish oil zijn gezet, heb ik ze pasgemaakt op elkaar. Ze hebben eenrabatverbinding en het "streeppatroon" noest mooi doorlopen. Lastigals je ergens nog een klein randje van af moest halen om het te laten passen. Uitgaanvan iets te grote paneeltjes en stukje bij beetje passchaven en steeds blijvenpassen was de remedie.

Tot slot nog het dekselgemaakt. Er zitten een kleinere en een grotere Beuken dwarsstrip aan debuitenkant, in verhouding mat de Beuken binnenstrips. Hierdoor krijg je bij hetzien van de sobere buitenkant al een "hint" dat het er aan debinnenkant wat onstuimiger aan toe gaat .....
Het geheel nog een keer in de olie en de kist was klaar.


Marcel is er erg blij mee. Hij heeft het hele proces stapsgewijsgevolgd en bekommentarieerd aan de hand van foto's en verhaaltjes van destatus. Daar hebben we samen veel aan gehad. Toen hij de kist kwam ophalen enals presentje whisky meenam was het allang geen onbekende meer, maar iemand die samen met mij had toegeleefd naar het kunnengebruiken van zijn handgemaakte whiskykist.




WKMK-01-vk.jpgWKMK-02-vk.jpgWKMK-03-vk.jpgWKMK-04-vk.jpgWKMK-05-vk.jpgWKMK-06-vk.jpgWKMK-07-vk.jpgWKMK-08-vk.jpgWKMK-09-vk.jpgWKMK-10-vk.jpgWKMK-11-vk.jpgWKMK-12-vk.jpgWKMK-13-vk.jpgWKMK-14-vk.jpgWKMK-15-vk.jpgWKMK-16-vk.jpgWKMK-17-vk.jpgWKMK-18-vk.jpgWKMK-19-vk.jpgWKMK-20-vk.jpgWKMK-21-vk.jpgWKMK-22-vk.jpgWKMK-23-vk.jpgWKMK-24-vk.jpgWKMK-25-vk.jpgWKMK-26-vk.jpgWKMK-27-vk.jpgWKMK-28-vk.jpgWKMK-29-vk.jpgWKMK-30-vk.jpgWKMK-31-vk.jpgWKMK-33-vk.jpgWKMK-34-vk.jpgWKMK-35-vk.jpgWKMK-36-vk.jpgWKMK-38-vk.jpgWKMK-39-vk.jpg


vrgr. Peter
 
Laatst bewerkt:

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Leuk verhaal, mooie kist en een trotse eigenaar.
Peter, je hebt prachtig vakwerk geleverd.

Groet, Michael
 

Berm

Actieve deelnemer
Hier een filmpje van de Freesgeleiding die ik heb gemaakt van Robinia. Hij loopt in een liniaal van een metabo cirkelzaag. Met dit gereedschap kon ik veel makkelijker evenwijdige lijnen fresen in de whiskykist; ook in panelen van diverse dikte, waarbij ik de dwarsinstelling van de frees kon behouden.

 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat ziet er heel sjiek uit! En leuk om de werkwijze te zien.
Het is mooi om te zien dat elektrisch en handgereedschap prima samen gebruikt kunnen worden.

Maar de vraag blijft natuurlijk: welke whisky gaat er in de kist???
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Zou je de kleur van de tekst willen aanpassen op het eerste bericht. dan is hij beter te lezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.