Mini Revolution Hollower. Uitholbeitel Ervaringen ?

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi iedereen ik ben erover aan het denken om de mini revolution hollower van crown te kopen
http://dehoutdraaierij.nl/product/mini-revolution-hollower/

en ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben
vandaag een klein potje/ vaasje aan het uithollen een kleine 10 cm diep
image.jpg
Nou het laatste stuk heb ik met de schraper moeten doen en voelde niet echt veilig
vandaar dat ik over deze aankoop aan het denken ben
ik hoop met deze beitel ook beter aan de bodem te kunnen
image.jpg
Als dit schaaltje droog is zou ik het met de mini willen kunnen afwerken
hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee
mvg,tom
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Om even een positief tegengeluid te geven: http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=3724

[h=1]Crown Mini Revolution Hollowing Tool[/h]MONDAY 04 NOVEMBER 2013
[h=3]Walter Hall tries out this new versatile hollowing tool, which, in his opinion, provides excellent value for money[/h]
IMAGE-1.jpg

As its name suggests, this tool is a smaller version of the Crown Revolution hollowing tool. It comes supplied with a 'Super Ring' cutter and a scraping cutter, which are retained by means of socket screws in an articulated head unit attached to a round shaft and fixed wooden handle. The Super Ring is a ring cutter fitted with a brass limiter, which acts as a chipbreaker, limiting the depth of cut and minimising catches. This is easily adjusted to vary the depth of cut, but in practice, it is just as easy to vary the cut by adjusting the angle at which the tool is presented to the work by rotating the shaft on the toolrest.I have previously done all of my end grain hollowing with a spindle gouge and home-made scrapers so I was interested to see how this dedicated hollowing tool compared. I found I was able to rough out very quickly with the Super Ring once I had gained confidence with the tool and the finishing cuts left little need for scraping or sanding. The scraping cutter is an effective finishing tool, which can be used either horizontally or tilted to 45 degrees in a shear scraping action. It too produces a fine finish whether used in end-grain or cross-grain work. Sharpening of both tools is straightforward if the supplied instructions are followed, although I found that I was able to do a considerable amount of work before sharpening was required.[h=2]Verdict[/h]In my opinion, this versatile tool provides excellent value for money, especially for those who do little end-grain work and cannot justify the expense of a full-sized hollowing system.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Tom,

er is nog een andere weg om 10 cm diep te draaien zonder ongerust te zijn.
Ik heb geen ervaring met uitholsystemen, maar wel met + 10 cm uitdraaien met gutsen en heb ,een beperkte, ervaring met het (na) schrapen. Ik heb nog nooit iets uitgehold door de diepte te bereiken door schrapen. Ik doe alle uitholwerk (kops en langshout) op de traditionele wijze met gutsen, al denk ik aan haken ( ook een traditioneel gereedschap) om kopshout uit te hollen, maar die heb ik nog niet.

Een set leunspanen waarmee je in de vazen en potjes kunt, maakt een wereld van verschil. Ik kan maar aanraden om die laspost van je eerst maar eens te laten vonken, leunspanen te maken, en dan te kijken of je nog iets anders moet kopen. Voor het horizontale deel nam ik rond 16mm ( zelfde als schacht) . Dit rond materiaal gaat makkelijk in zo'n vaas , potje. Heb ook een leunspaan waarbij het horizontale deel een L vorm heeft waarbij het kleine deel van de L in het potje, of vaasje gaat en parallel aan de bodem komt. Zo ben je nooit verder dan 2.5 of 3 cm van het hout af, met je leunspaan. Stabiliteit alom. Echt een heel grote upgrade voor draaibanken.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ga dit draadje volgen, wie weet :).

Wim, denk je nou echt dat die schrijver een slecht rapport in hun magazijn gaat zetten.

Ik heb geen ijzer in het vuur, en kan verder geen informatie over deze hollower vinden, goed of slecht.

Mijn mening is dat het veel te duur is en totaal onnodig om dit te gebruiken voor zulke kleine en ondiepe vormen, een staaf met een stukje HSS in het eind zal je dat of beter resultaat geven IMO :).

Maak zoiets en je kont er al heel makkelijk dieper ingaan en met een schraper of guts de hollowing doen.

deep hollowing rest.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Leo, op Woodworkersinstitute staan wel degelijk recencies welke mij een product niet doen kopen ook al branden ze nooit iets af. Maar ik wilde voor de topic starter zeker een positief geluid laten horen ook tegenover een negatief geluid, ook omdat ik dit een serieuze optie voor mezelf vind als beitel een keer omdat ik voornamelijk klein werk doe.

Ik sla jouw mening hoog aan Leo maar zoals je in dit geval zelf zegt, je hebt geen first hand informatie en in het topic waaruit jij citeert staan ook een paar gematigd positieve reacties maar negatief voert daar zeker de boventoon.

In dit topic valt mij vooral de positieve reactie van Nico op welke met de grote uitvoering van deze beitel werkt en het feit dat Ronald hem verkoopt. Ik ken Ronald niet persoonlijk maar inmiddels via het forum goed genoeg om te vermoeden dat hij producten niet verkoopt wanneer hij er niet achter staat. Hopelijk kan ik hem van de week persoonlijk naar zijn ervaringen vragen.

Overigens, de door jou getoonde hulpstukken lijken mij inderdaad ook top te kunnen werken, maar we zijn niet allemaal zo handig of hebben de juiste tools daarvoor en sommigen kopen nu eenmaal liever gereedschap dan het zelf te vervaardigen. Ik bijvoorbeeld, ik heb vaak de tools er niet voor en vertrouw niet genoeg op mijn eigen kunde om iets in elkaar te knutselen :). Dan geef ik liever iets meer geld uit voor een stuk gereedschap en in dit geval, 69 euro vind ik erg meevallen als ik daar zelf voor moet gaan rommelen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo, op Woodworkersinstitute staan wel degelijk recencies welke mij een product niet doen kopen ook al branden ze nooit iets af. Maar ik wilde voor de topic starter zeker een positief geluid laten horen ook tegenover een negatief geluid, ook omdat ik dit een serieuze optie voor mezelf vind als beitel een keer omdat ik voornamelijk klein werk doe.

Ik sla jouw mening hoog aan Leo maar zoals je in dit geval zelf zegt, je hebt geen first hand informatie en in het topic waaruit jij citeert staan ook een paar gematigd positieve reacties maar negatief voert daar zeker de boventoon.

In dit topic valt mij vooral de positieve reactie van Nico op welke met de grote uitvoering van deze beitel werkt en het feit dat Ronald hem verkoopt. Ik ken Ronald niet persoonlijk maar inmiddels via het forum goed genoeg om te vermoeden dat hij producten niet verkoopt wanneer hij er niet achter staat. Hopelijk kan ik hem van de week persoonlijk naar zijn ervaringen vragen.

Overigens, de door jou getoonde hulpstukken lijken mij inderdaad ook top te kunnen werken, maar we zijn niet allemaal zo handig of hebben de juiste tools daarvoor en sommigen kopen nu eenmaal liever gereedschap dan het zelf te vervaardigen. Ik bijvoorbeeld, ik heb vaak de tools er niet voor en vertrouw niet genoeg op mijn eigen kunde om iets in elkaar te knutselen :). Dan geef ik liever iets meer geld uit voor een stuk gereedschap en in dit geval, 69 euro vind ik erg meevallen als ik daar zelf voor moet gaan rommelen.

De grote is de kleine niet Wim, maar als jij dit wilt uitproberen kunnen wij daar allemaal van profiteren als je die goed uitprobeert :D

Hier is nog iets anders dat heel simple te maken is en goed werkt, vooral als je iemand hebt die een las apparaat heeft, als je dat zelf niet kan/hebt.

image_5001.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou Nico ik zie jou dikwijls mooie dingen maken dus ik stel je menig oprijs :)
@ Leo
wat is het verschil tussen die mini en de zelfgemaakte beitels die je in je laatste post toont ?
Ik heb pas een laspost gekocht ( waar nog wat werk aan is )
juist om zelf dingen te kunnen maken
het is pas nu dat ik een smalle opening had om langst uit te hollen dat ik in de problemen kwam
hiervoor wil ik een oplosssing en liever iets zelfgemaakt dan nieuw kopen dat kan later ook nog :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Nou Nico ik zie jou dikwijls mooie dingen maken dus ik stel je menig oprijs :)
@ Leo
wat is het verschil tussen die mini en de zelfgemaakte beitels die je in je laatste post toont ?
Ik heb pas een laspost gekocht ( waar nog wat werk aan is )
juist om zelf dingen te kunnen maken
het is pas nu dat ik een smalle opening had om langst uit te hollen dat ik in de problemen kwam
hiervoor wil ik een oplosssing en liever iets zelfgemaakt dan nieuw kopen dat kan later ook nog :)

Tom met de mini hollower wil de beitel steeds linksom draaien en moet hem steeds in bedwang houden, vooral als je hem naar buiten omzet (zoals een omgedraaide L ) vooral als het wat pakt of hapt, en het is al gebeurt voordat je kan reageren .

Met de laatste beitels light de linkse arm ook op je toolrest en die voorkomt dat de beitel omslaat, maar je moet hem dus nog steeds horizontaal houden, net zoals bij de mini hollower.

Dat is een van de redenen voor het maken en gebruiken van de opgesloten hollower sets waar het einde dus tussen twee staven zit met een soort D om the omslaan te voorkomen.

Zoiets dus,

captured hollower system.jpg
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
@Leo
oke maar dat linksom willen slaan is dan hetzelfde als dat je met de schalenguts de hoek niet juist hebt en je een happer krijgt ?
en zou dus van techniek afhangen ?
ik vind het niet erg om te leren omgaan met een nieuw systeem

ik zoek voor nu zeker niet zoiets als op je laatste foto
ik vind het juist zo leuk dat houtdraaien zo natuurlijk kan zijn en een lazer nee dan draai ik liever een keer de bodem uit een schaal
vloek eens zucht en zeg dan o ja leergeld op naar de volgende schaal

schalen uithollen gaat best goed met mijn gutsen
het zijn vooral kleinere vormen waarbij je minder diameter hebt
aan de ingang dan aan de bodem
die ik met de mini zou willen kunnen uithollen

@Nico
ik hoor graag hoe jij de grotere broer vind werken aangezien jij er ervaring mee hebt
er zal vast een leercurve mee gemoeid zijn maar dat komt vast goed :)
mvg tom
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
@Leo
oke maar dat linksom willen slaan is dan hetzelfde als dat je met de schalenguts de hoek niet juist hebt en je een happer krijgt ?
en zou dus van techniek afhangen ?
ik vind het niet erg om te leren omgaan met een nieuw systeem

ik zoek voor nu zeker niet zoiets als op je laatste foto
ik vind het juist zo leuk dat houtdraaien zo natuurlijk kan zijn en een lazer nee dan draai ik liever een keer de bodem uit een schaal
vloek eens zucht en zeg dan o ja leergeld op naar de volgende schaal

schalen uithollen gaat best goed met mijn gutsen
het zijn vooral kleinere vormen waarbij je minder diameter hebt
aan de ingang dan aan de bodem
die ik met de mini zou willen kunnen uithollen

@Nico
ik hoor graag hoe jij de grotere broer vind werken aangezien jij er ervaring mee hebt
er zal vast een leercurve mee gemoeid zijn maar dat komt vast goed :)
mvg tom

Tom niemand wil you de grote hollower aansmeren, jouw vraag was het verschil tussen twee systemen en Ik gaf you de reden met verduidelijking van de reden waarom deze systemen gemaakt worden.

Ja Ik hol mijn schalen met gutsen, maar niet een vaas of beker, en dan als het heel klein is gebruik ik beitel met een zwanen nek om het wringen niet te hoeven vechten , zo gouw het grotere werken worden gebruik ik gereedschap dat die problemen voorkomen, zoals met de beitels met uitriggers.

Sommige draaier gebruiken tools met een handvat en brace, maar er zijn ook verschillende houtdraaiers die hun schouders vernield hebben met deze systemen.


Arm brace hollower.jpg
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Leo ik heb zeker niet het gevoel dat iemand me iets wil aansmeren hoor
Ik heb jou topics en uitleg altijd met veel plezier gelezen
en veel wil ik ook graag zelf maken als ik er de tijd voor heb
wat ik nu juist even niet heb
ik verwacht zeker geen super ding maar wel een beitel waar je makkelijk kleine holle vormen mee kan uithollen
als ik dit ook voor elkaar krijg met een schalenguts graag daar heb ik al wat ervaring mee
van op het filmpje wat op de site van Ronald staat zou je met deze beitel ook niet kops hout kunnen doen
vandaar dat deze zo intrestant lijkt
maar ik stel alle raad zeker opprijs ook de negatieve
mvg tom
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Tom,
Ik heb ook de grote broer. Ik vindt het een heerlijke beitel om mee te werken. Je moet er natuurlijk even mee oefenen maar als je het juiste gevoel te pakken hebt kun je heel veel maar ook heel weinig afnemen door de beitel gewoon iets te kantelen. Met het zijhandvat er aan en de achterkant van het handvat onder je oksel heb je een heel goede grip waardoor de beitel zal doen wat jij wil. Verder vindt ik het nog een voordeel dat er verschillende schrapers verkrijgbaar zijn die je ook op de beitel kunt zetten.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi ballegooier
ik weet niet zeker of die zij greep ook met de mini komt
maar inderdaad de optie om nog schrapers bij te kunnen kopen trekt me aan
de leercurve heb ik rekening mee gehouden en zal veel youtube kijken worden :)
volgens mij zijn mijn beitels veelsnte klein om ooit onder een oksel te passen dus dat begrijp ik nog niet helemaal

Hans ik heb je topic met veel belangsteling gelezen en wil dit zeker eens zelf proberen
maar momenteel heb ik eigelijk nog niet echt een idee hoe zo een beitel juist werkt
en dat moet je toch snappen voor je zelf iets maakt qwa ijzer bewerking heb ik nog niet eens tappen wat het moelijk maakt om het zelf te gaan maken
mvg tom
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Tom,
Als je maar 10 cm diep hoeft kun je volgens mij ook uit de voeten met een ringbeitel.
Het onder de oksel houden kan doordat de beitel incl. Handvat een behoorlijke lengte heeft.
Groet,
Johan
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik ben zojuist bij Ronald geweest en heb een mini Hollower gekocht. Ronald heeft deze eerst gedemonstreerd en toen bleek al snel dat deze beitel voor mij een behoorlijke leercurve zal hebben ipv eventjes uithollen. Een uitdaging welke ik graag oppak :).

Ronald heeft mij op geen enkel moment deze beitel geadviseerd te kopen, hij gaf aan dat er meerdere beitels geschikt zijn voor wat wij er mee willen, ik wilde deze gewoon graag proberen omdat er verschillende opzetstukjes voor zijn.

Gelijk even wat grijs, rood en geel schuurmateriaal gekocht, ik vraag me al maanden af hoe prettig dat werkt.

Volgende week hoop ik tijd te hebben om te testen.

Ronald, bedankt voor je tijd, het voorbeeld en het potje welke ik af mag gaan maken. En ongelooflijk man, wat woon jij mooi en wat een heerlijk atelier (dat mag geen werkplaats heten).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.