Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Mini Revolution Hollower. Uitholbeitel Ervaringen ?

Hoi iedereen ik ben erover aan het denken om de mini revolution hollower van crown te kopen
    http://dehoutdraaierij.nl/product/mi...tion-hollower/

en ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben
    vandaag een klein potje/ vaasje aan het uithollen een kleine 10 cm diep
    image.jpg
    Nou het laatste stuk heb ik met de schraper moeten doen en voelde niet echt veilig
    vandaar dat ik over deze aankoop aan het denken ben
    ik hoop met deze beitel ook beter aan de bodem te kunnen
    image.jpg
    Als dit schaaltje droog is zou ik het met de mini willen kunnen afwerken
    hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee
    mvg,tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Hallo Tom, Ik heb geen ervaring met de mini revolution hollower van crown, maar wel met zijn grote broer. Ik gebruik hem al vele jaren en ben er erg tevreden over.
    Het is bij normaal gebruik een heel veilige beitel.
    Voor kleiner werk zal de mini dus ook wel voldoen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, omdat Ik dit soort tools niet goed vind en ze dus niet koop.

Hier enkele mensen die ik ken en hun mening ervaring met dit soort tool.

Mini hollower tool.jpg

En de volgende.
    mini hollower.jpg

Om even een positief tegengeluid te geven: http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=3724

Crown Mini Revolution Hollowing Tool

MONDAY 04 NOVEMBER 2013

Walter Hall tries out this new versatile hollowing tool, which, in his opinion, provides excellent value for money

As its name suggests, this tool is a smaller version of the Crown Revolution hollowing tool. It comes supplied with a 'Super Ring' cutter and a scraping cutter, which are retained by means of socket screws in an articulated head unit attached to a round shaft and fixed wooden handle. The Super Ring is a ring cutter fitted with a brass limiter, which acts as a chipbreaker, limiting the depth of cut and minimising catches. This is easily adjusted to vary the depth of cut, but in practice, it is just as easy to vary the cut by adjusting the angle at which the tool is presented to the work by rotating the shaft on the toolrest.I have previously done all of my end grain hollowing with a spindle gouge and home-made scrapers so I was interested to see how this dedicated hollowing tool compared. I found I was able to rough out very quickly with the Super Ring once I had gained confidence with the tool and the finishing cuts left little need for scraping or sanding. The scraping cutter is an effective finishing tool, which can be used either horizontally or tilted to 45 degrees in a shear scraping action. It too produces a fine finish whether used in end-grain or cross-grain work. Sharpening of both tools is straightforward if the supplied instructions are followed, although I found that I was able to do a considerable amount of work before sharpening was required.Verdict

In my opinion, this versatile tool provides excellent value for money, especially for those who do little end-grain work and cannot justify the expense of a full-sized hollowing system.

Ik ga dit draadje volgen, wie weet .

hallo Tom,

er is nog een andere weg om 10 cm diep te draaien zonder ongerust te zijn.
    Ik heb geen ervaring met uitholsystemen, maar wel met + 10 cm uitdraaien met gutsen en heb ,een beperkte, ervaring met het (na) schrapen. Ik heb nog nooit iets uitgehold door de diepte te bereiken door schrapen. Ik doe alle uitholwerk (kops en langshout) op de traditionele wijze met gutsen, al denk ik aan haken ( ook een traditioneel gereedschap) om kopshout uit te hollen, maar die heb ik nog niet.

Een set leunspanen waarmee je in de vazen en potjes kunt, maakt een wereld van verschil. Ik kan maar aanraden om die laspost van je eerst maar eens te laten vonken, leunspanen te maken, en dan te kijken of je nog iets anders moet kopen. Voor het horizontale deel nam ik rond 16mm ( zelfde als schacht) . Dit rond materiaal gaat makkelijk in zo'n vaas , potje. Heb ook een leunspaan waarbij het horizontale deel een L vorm heeft waarbij het kleine deel van de L in het potje, of vaasje gaat en parallel aan de bodem komt. Zo ben je nooit verder dan 2.5 of 3 cm van het hout af, met je leunspaan. Stabiliteit alom. Echt een heel grote upgrade voor draaibanken.

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu
    Laatst gewijzigd door ornament; 01-04-16 om 08:17.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimmel Bekijk Berichten
    Ik ga dit draadje volgen, wie weet .
    Wim, denk je nou echt dat die schrijver een slecht rapport in hun magazijn gaat zetten.

Ik heb geen ijzer in het vuur, en kan verder geen informatie over deze hollower vinden, goed of slecht.

Mijn mening is dat het veel te duur is en totaal onnodig om dit te gebruiken voor zulke kleine en ondiepe vormen, een staaf met een stukje HSS in het eind zal je dat of beter resultaat geven IMO .

Maak zoiets en je kont er al heel makkelijk dieper ingaan en met een schraper of guts de hollowing doen.

deep hollowing rest.jpg

Hoi Leo, op Woodworkersinstitute staan wel degelijk recencies welke mij een product niet doen kopen ook al branden ze nooit iets af. Maar ik wilde voor de topic starter zeker een positief geluid laten horen ook tegenover een negatief geluid, ook omdat ik dit een serieuze optie voor mezelf vind als beitel een keer omdat ik voornamelijk klein werk doe.

Ik sla jouw mening hoog aan Leo maar zoals je in dit geval zelf zegt, je hebt geen first hand informatie en in het topic waaruit jij citeert staan ook een paar gematigd positieve reacties maar negatief voert daar zeker de boventoon.

In dit topic valt mij vooral de positieve reactie van Nico op welke met de grote uitvoering van deze beitel werkt en het feit dat Ronald hem verkoopt. Ik ken Ronald niet persoonlijk maar inmiddels via het forum goed genoeg om te vermoeden dat hij producten niet verkoopt wanneer hij er niet achter staat. Hopelijk kan ik hem van de week persoonlijk naar zijn ervaringen vragen.

Overigens, de door jou getoonde hulpstukken lijken mij inderdaad ook top te kunnen werken, maar we zijn niet allemaal zo handig of hebben de juiste tools daarvoor en sommigen kopen nu eenmaal liever gereedschap dan het zelf te vervaardigen. Ik bijvoorbeeld, ik heb vaak de tools er niet voor en vertrouw niet genoeg op mijn eigen kunde om iets in elkaar te knutselen . Dan geef ik liever iets meer geld uit voor een stuk gereedschap en in dit geval, 69 euro vind ik erg meevallen als ik daar zelf voor moet gaan rommelen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimmel Bekijk Berichten
    Hoi Leo, op Woodworkersinstitute staan wel degelijk recencies welke mij een product niet doen kopen ook al branden ze nooit iets af. Maar ik wilde voor de topic starter zeker een positief geluid laten horen ook tegenover een negatief geluid, ook omdat ik dit een serieuze optie voor mezelf vind als beitel een keer omdat ik voornamelijk klein werk doe.

Ik sla jouw mening hoog aan Leo maar zoals je in dit geval zelf zegt, je hebt geen first hand informatie en in het topic waaruit jij citeert staan ook een paar gematigd positieve reacties maar negatief voert daar zeker de boventoon.

In dit topic valt mij vooral de positieve reactie van Nico op welke met de grote uitvoering van deze beitel werkt en het feit dat Ronald hem verkoopt. Ik ken Ronald niet persoonlijk maar inmiddels via het forum goed genoeg om te vermoeden dat hij producten niet verkoopt wanneer hij er niet achter staat. Hopelijk kan ik hem van de week persoonlijk naar zijn ervaringen vragen.

Overigens, de door jou getoonde hulpstukken lijken mij inderdaad ook top te kunnen werken, maar we zijn niet allemaal zo handig of hebben de juiste tools daarvoor en sommigen kopen nu eenmaal liever gereedschap dan het zelf te vervaardigen. Ik bijvoorbeeld, ik heb vaak de tools er niet voor en vertrouw niet genoeg op mijn eigen kunde om iets in elkaar te knutselen . Dan geef ik liever iets meer geld uit voor een stuk gereedschap en in dit geval, 69 euro vind ik erg meevallen als ik daar zelf voor moet gaan rommelen.
    De grote is de kleine niet Wim, maar als jij dit wilt uitproberen kunnen wij daar allemaal van profiteren als je die goed uitprobeert

Hier is nog iets anders dat heel simple te maken is en goed werkt, vooral als je iemand hebt die een las apparaat heeft, als je dat zelf niet kan/hebt.

image_5001.jpg

Nou Nico ik zie jou dikwijls mooie dingen maken dus ik stel je menig oprijs
    @ Leo
    wat is het verschil tussen die mini en de zelfgemaakte beitels die je in je laatste post toont ?
    Ik heb pas een laspost gekocht ( waar nog wat werk aan is )
    juist om zelf dingen te kunnen maken
    het is pas nu dat ik een smalle opening had om langst uit te hollen dat ik in de problemen kwam
    hiervoor wil ik een oplosssing en liever iets zelfgemaakt dan nieuw kopen dat kan later ook nog
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Forum Rechten