Eerste creatie koffietafel

Eddy0705

Nieuw lid
31 mrt 2016
6
0
Goedendag.,

vandaag mijn eerste creatie gemaakt. Een koffietafel 65 cm doorsnede

promotie gemaakt van haardhout zager naar meubelmaker. De stammen die ik op de kop wist te tikken waren gewoon te mooi om allemaal in de kachel te verdwijnen.... 😉 Persoonlijk best tevreden met het resultaat

heb alleen nog een paar vragen waarbij ik jullie hulp kan gebruiken.

---- de bovenzijde is niet helemaal vlak. Moet ik het hout eerst een zomertje laten drogen? Of kan ik nu al met de schuurmachine aan de slag?
---- om hem helemaal vlak te krijgen moet er aan 1 zijde c.a 0.5 cm af. Hoe doen jullie dat? Heb net een elektrische schaaf opgehaald. Is dat te doen of zijn er hulpstukken voor de slijptol of zoiets?
----- een beetje krimpen is geen probleem,rustiek. Maar kan ik het hout behandelen tegen het krimpen? Zou het jammer vinden als hij helemaal splijt.
----- de bast zal er vanaf vallen. Maar dit vind ik eigenlijk wel mooi. Is er een mogelijkheid om de bast te behandelen en zo te behouden?

Nu weer lekker verder kijken op het forum. Inspiratie voor het volgende project. Misschien een vogelhuisje......
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 409
  • image.jpg
    image.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 403
  • image.jpg
    image.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 405
  • image.jpg
    image.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 402
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Een frame maken en met een bovenfrees netjes vlak maken, zijn veel voorbeelden van te vinden.

Wat mij betreft nu al een geslaagd project(je) hoor.
 

Eddy0705

Nieuw lid
31 mrt 2016
6
0
Pootjes insmeren met verdunde houtlijm lees ik. Tegen scheurvorming

Maar kan dat ook met het blad? Wil deze later behandelen. Doet dit dan niets met de kleur van het hout?

Dank voor de tip: frame is idd slim, waterpas zetten, heb alleen geen frees. Maar de tip met frame, was ik zelf nog niet op gekomen, thanks
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gaaf, uit een stuk! En, gefeliciteerd met de promotie! ;)

Wat de bast aangaat, ik denk niet dat deze zonder een band, spijkers of iets dergelijks te behouden is. Het is van een andere structuur en dichtheid, dus wanneer het meubel gaat drogen gedraagt zich het anders.
 

Eddy0705

Nieuw lid
31 mrt 2016
6
0
Ik lees op het forum ook veel over beestjes Klaas.

Die bast gaat eraf.

Inmiddels ook een bovenfrees weten te regelen. Nu maar eens inlezen over hoe dat met het frame aan te pakken.
 

Eddy0705

Nieuw lid
31 mrt 2016
6
0
Klaar.

De bast toch laten zitten. Dan maar beestjes. Als het er na een tijdje af valt zien we dan wel weer.

Puntje van aandacht: de elektrische schaaf heeft het niet overleefd.
Bandschuurmachine deed zijn werk goed maar ben wel paar uurtjes bezig geweest.
100% vlak is ie net niet. Volgende keer ergens een bovenfrees zien te lenen.

Finishing touch met een top olie van Osmo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.