Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Schietbeitel; slijpen/wetten

Vanmorgen was ik, voor ik aan de gang ging, mijn beitels aan het wetten. Gaandeweg bedacht ik mij: hoe zit het ook al weer met schietbeitels. Hoe moet je die behandelen. Wet ik die mee met de rest van de beitels en hoe doe ik dat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meer weet of ik dat ooit heb geleerd. Graag jullie advies.
    Met vriendelijke groet, Ronald

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Bij mijn weten gewoon slijpen, wetten en eventueel stroppen zoals bij steekbeitels. De slijphoek is wellicht anders, maar de rest is gelijk zover ik weet. Ik slijp ze in ieder geval "normaal".

Klaas, Bedankt voor je response. Gekke vraag: neem je de zijkanten mee bij het wetten?
    Laatst gewijzigd door Hunto; 31-03-16 om 08:58. Reden: tekstueel aangevuld
    Met vriendelijke groet, Ronald

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Graag gedaan. 😊 En een goede vraag, ik doe het niet, maar had er ook nooit over nagedacht. Ik ga het vanaf heden wel doen, ik zie de toegevoegde waarde er wel van in!

Alle beitels, dus ook die van een schaaf en een schietbeitel wet je. De zijkanten laat je met rust. Anders wordt de beitel steeds smaller. Zeker bij een schietbeitel wil je dat niet, omdat dan je gat te smal wordt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Met wetten zal dat zo'n vaart niet lopen, net als de achterkant van de beitel kan je die m.i. prima wetten/polijsten. Dit zal je waarschijnlijk maar 1 of 2 keer moeten doen, maar voegt wel wat toe aan de algehele werking.

Slijpen is niet nodig, dan krijg je wat Leon zegt, een smallere beitel.

Meeste beitels slijp ik op de werkbank slijper maar dus niet de schietbeitels. Ik wil daar geen grote holle vouw op hebben. Ik heb ze geslepen met een bandschuurmachine tot hij ergens in de 25- 30 graden range zit, eerder lichtjes bol en zeker niet hol. Dan afwetten op 30+ graden. Tot nu toe heb ik niet opnieuw hoeven slijpen en wet elke keer weer in de 30+ range.

Zijkanten laat ik met rust.

Traditioneel: geen zijkanten wetten.
    Is totaal zinloos overigens

groeten ,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Forum Rechten