Vraagje over een leg vise

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Dag allemaal,

Ik ben van plan een werkbank te gaan maken met een leg vise. Het systeem met een plank met pen aan de onderzijde staat me minder aan ivm scheeftrekken.

Nou ben ik erg gecharmeerd van het criss-cross concept van Benchcrafted, maar niet zo gecharmeerd van de bijbehorende prijs.
Ik zit erover te denken om het systeem in hout te gaan maken, met een paar stalen strips in de poot van de bank, en de onderkant van de klembek ter voorkoming van inslijten.

Ik vraag mij alleen af of dit een haalbare zaak is, of dat hout (ik zit aan essen te denken) te zwak is om de krachten op te vangen die hierbij komen kijken.

In plaats van 2 latten zou ik het uitvoeren met twee dunnere buitenlatten voor het ene been, en een dikkere voor het andere been.
Wat betreft de maten: Op gevoel zou ik denken aan poten voor de X van ca 50cm lang, met een doorsnede van ca 70*50mm/2 keer 70*25mm, met een stalen pen (12mm ofzo) door het hart.

Als ik de tijd kan vinden zal ik nog even een sketchupje proberen te maken ter verduidelijking.

Denken jullie dat dit haalbaar is?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het systeem is inderdaad vrij eenvoudig, maar ik heb simpelweg de spullen niet om het in staal te maken...
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi TomTom,

Ik heb zelf een kopie-criss-cross gemaakt van wat platstaf. In dit topic kan je een paar foto's vinden.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?10254-Mijn-werkbank/page2

Toentertijd had ik weinig gereedschap tot mijn beschikking, maar het is mij wel gelukt.
De truc is om alle strips gelijk en recht op elkaar te klemmen met een bankschroef of lijmklemmen. Daarna de 3 gaten door alle strips voorboren
Dan is het eenvoudig opboren naar de juiste maat. Het geheel heb ik in elkaar gezet met carroserie ringen die gestapeld iets dikker zijn dan 1 strip.
Hierdoor blijft het geheel soepel draaien.

Groeten,
Martin
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dag allemaal,


....... zou ik het uitvoeren met twee dunnere buitenlatten voor het ene been, en een dikkere voor het andere been.
Wat betreft de maten: Op gevoel zou ik denken aan poten voor de X van ca 50cm lang, met een doorsnede van ca 70*50mm/2 keer 70*25mm, met een stalen pen (12mm ofzo) door het hart........

Denken jullie dat dit haalbaar is?


Mijn gevoel zegt ook dat dit - in essen uitgevoerd,zoalsje noemt - stijf en sterk genoeg is.


mvg
klaas0639
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Tomtom,
Als het je helpt om een idee van de sterkte die nodig is te krijgen, ben je welkom om even bij mij te komen kijken. Ik heb de Benchcrafted versie ingebruik.
Mij lijkt namaken van staal trouwens niet zo moeilijk, en ik denk dat hout ook prima kan.
Mhg, Guido
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Bedankt voor jullie reacties!

Met nog wat meer spitten in de topics die ornament postte in het topic over de bankschroef van klaasjandiederik, en met name de posts van tuoh over de bevindingen tijdens zijn experimenten hiermee heb ik besloten om toch voor staal te gaan.

guido, je krijgt zo een PB

Groetjes,

Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.