bescherming

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
na aanleiding van een post waarbij men opmerkte om bescherming te gebruiken, ben ik dit ook gaan doen.

maar ik heb daarmee het volgende probleem. ik gebruik een mondbeschermingsmasker en een bril. nu sluit dat mondmasker aan de bovenzijde niet goed met als gevolg de warme lucht daarontsnapt en de bril gaat beslaan.

geen leuke situatie.

mijn vraag aan jullie is welke (merken/type) beschermings middelen gebruiken jullie die goed werken.

gr marc
 
Hoi Mcbons,

Zelf gebruik ik deze,
majestic_49630000.jpg

Is een masker van 3m . Mogelijk om verschillende filters toe te passen met voor filter voor de grove delen zodat het filter langer mee gaat.
Deze sluit perfect( bij mij ), absoluut geen lucht die naar boven kan ontsnappen. Hij draagt fijn, al is het altijd even wennen.
Sinds ik via dit forum gewaarschuwd was voor het fijne stof en wat dat kan doen met je longen draag ik hem bijna altijd.
Enige nadeel ( waar over heen te komen is ) vindt ik als je het masker draagt bij lage temperaturen ( < 10 graden)ontstaat er condensvocht aan de binnenzijde. Dit kan er via het uitadem ventiel uit en er valt dan soms een druppel vocht op je werkstuk. Ik kan me voorstellen dat dat soms niet wenselijk is.
Misschien is een heel gelaat masker nog wel beter maar heb ik geen ervaring mee.

Gr Edwin
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
zo, dat is heel iets anders dan ik gebruik. wat ik heb is meer het "luxe" model bouwmarkt mond kap.

oor bescherming is wel ok bij mij
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik ga er van uit dat de bril alleen voor de veiligheid is.
Zelf ben ik brildragend en er zijn ook veel mensen die een baard hebben.
En is het probleem dat je hier aankaart waarschijnlijk de meest voorkomende klacht.
De vorm van het hoofd en gezicht is bij iedereen anders (gelukkig maar) dus is het niet altijd makkelijk om een goed passende mond en oog bescherming te vinden.

Zelf gebruik ik nu een doorzichtige kap die mijn hele gelaat beschermd en kan ik mijn bril normaal dragen.
Daarbij draag ik een mondkapje of halfgelaatmasker van 3m naar gelang ik bewerk (zeker bij MDF).

De mondkapjes zijn PP3 dus ook voor e.v.t. asbeststof te gebruiken, de losse filters voor het masker zijn voor alle materialen te verkrijgen.
Dit bevalt mij tot nu toe nog het beste al beslaat in sommige gevallen mijn bril toch nog wel eens.

Scott_Protector_F200_compleet.jpg
dit is een voorbeeld afbeelding van het internet.

Je kan ook volledige gesloten gelaatmaskers kopen en zelfs met luchtverversing maar die zijn behoorlijk aan de prijs maar ik denk wel dat dit het beste is op dit gebied.

Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
ik ben brildrager, maar voor het werken bij met hout gebruik ik een veiligheidsbril. kan gelukkig ook zonder bril redelijk goed zien.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mondkapjes kun je prima gebruiken met P2 bescherming. P3 bescherming is onzin, dat bereik je alleen met een half of volgelaatsmasker, en dan wel het type dat aansluit op je huid.

Het hebben van een baard is een ijdel verschijnsel, en gaat nooit samen met een masker. Ik spreek uit ervaring, ik heb bij de bedrijfsbrandweer gezeten. Je gaat nooit een brandweerman met baard tegenkomen.

Het overdruksysteem dat Jurriaan laat zien sluit niet aan op de huid, maar met een hoes over je gezicht. Werkt ook goed, maar het is een actief systeem met motor op je rug, dat moet je wel fijn vinden. Het is ook duurder in aanschaf, maar de filters hoef je minder vaak te vervangen. Deze systemen zie je ook veel bij de laskappen. Op werk plaatsen we dan nog een extra filter voor Chroom 6 bij het lassen van RVS, dat kan met deze overdruksystemen.

De weggooi mondkapjes zijn overigens voor tijdelijke werkzaamheden geschikt, als het voor de hobby is, en dus met regelmaat voorkomt, zou ik in iets beters investeren.
Zelf heb ik deze: http://www.toolstation.nl/shop/Kled...askers/sd520/3M+Halfgelaatsmasker+6000/p97026

De actief koolfilters zijn voor gassen, dus die heb je niet nodig, die zijn mooi voor het verwerken van verf.

Ik heb er deze stoffilters bij: http://www.toolstation.nl/shop/Kled...elaatsmaskers/sd520/3M+Stoffilter+2135/p78811

Die schoef je op het masker, in plaats van de combifilters die er bij zitten. Dit is een betaalbare en betrouwbare oplossing.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Ik gebruik een halfgelaatsmasker van de 3M 7000 serie. Ik heb daar de P3 stoffilters bij, de 2135. Voor het draaien gebruik ik deze samen met het Uvex Bionic gezichtsscherm. De 3M 7000 heeft het uitblaasventiel goed naar onderen zitten, hierdoor heb ik nauwelijks last van beslaan van het gezichtsscherm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.