vlak vandiktebank, welke?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb de HBM 10" net als sommige anderen en die werd tot voor kort als de beste van de kleintjes gezien maaar.....nu er kort achter elkaar een paar problemen hebben gehad, de mijne die erg warm wordt maar het nog wel doet en de slechte service ivm Toxiq z'n HBM 12" daalt de reputatie van HBM wel weer snel, althans voor mij.
De andere zijn zoals bekend allemaal klonen en ik denk dat het een kwestie van geluk is als je er een koopt.
Gezien de ruimte die je hebt is een grotere machine al gauw een sta in de weg.
Als je een behoorlijk precieze zaagtafel hebt kan je misschien een goede lunchbox aanschaffen en nadat je dan gezaagd hebt de laatste streekjes op de hand schaven.
Je zei dat het maar om een paar plankjes in de week is dus....
Deze site is meer voor de grote jongens maar soms zitten er leuke kleintjes tussen (als je naar Duitsland wilt)
https://www.maschinensucher.de/Holz...bricht-Dickenhobelmaschinen-kombiniert/ci-854
Of wachten tot je een nette Inca tegenkomt misschien?
Het blijft lastig als je niet de ruimte hebt....
Ik heb je een pb gestuurd.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
ik zit net even de white paper van de Jet 10" vlak vandiktebank te bekijken, het lijkt wel of de tandwielen die getoond worden van plastic zijn: http://content.jettools.com/assets/whitepapers/707410_WP_EN.pdf

dat heeft mij die HBM ineens een stuk meer vertrouwen

dat het kunststof is is niet heel erg denk, ondanks dat slijt dat nooit heel erg snel. De ketting of snaar gaat meestal toch eerder kapot:p Sterker nog ik heb ooit een machine gezien die met opzet plastic wielen had omdat de snaar dan minder snel zou slijten.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Bij mp heeft iemand een link geplaatst naar marktplaat voor een robland schaaf/vandikte met boor voor ca 650 ,- euro
Ik stel voor sla je slag.

mvgr hans
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik heb een Elektra Beckum HC260, die heeft ook plastic tandwielen en is ondertussen al een wat oudere machine en is nogsteeds in orde. Ik zou je die machine ook wel aan kunnen raden alleen hij is wel wat groter dan de hbm 10 of 12 inch. Denk dat die machines veelal hetzelfde zullen zijn zelfs lijkt een vergelijkbare afwerking te hebben. Mijn Elektra beckum heeft wel eens moeite het hout goed te transporteren, zijn ook mensen die moeite hebben met het verstek op de vlakbank. Scheppach (hm1/hm2) heeft dan weer een levendige handel in de aandrijfrollen m.b.t. het rubber dat niet het eeuwige leven heeft.

Wat je zoekt zijn allemaal machines met consessies. De vraag is welke concessies je het liefste wilt doen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@willem1958, dankje voor het attenderen, kheb je direct een reply gestuurd. een lunchbox zou ik zeker overwegen zij het niet dat ik nu iets meer dan een jaar alleen handgereedschap heb geprobeerd maar simpelweg niets mooi vlak en haaks krijg. nog niet te beginnen over scheluw. ik probeer al een jaar een project te maken met balken van 40×40 eiken maar het levert zodanig veel frustratie op dat ik het vorige maand maar in de hoek heb gegooid en wacht tot ik een leuke bank heb gevonden.

@hvdb, ziet er mooi uit die robland maar ik heb er de plaats niet voor, mijn schuurtje is maar 2 bij 4 en daar staan al fietsen, stellingkasten met gereedschap, stofzuiger en werkbank in. ik moet mijn houtvoorraad verplaatsen naar zolder om nog een machine aan te kunnen schaffen, dan wordt een machine van 1.40m lang? echt te groot.

@Martijn, ook dat zijn zeker mooie machine maar ook hier geld bovenstaande argument....

ik zal vanavond een foto maken van mijn schuur, dat zal denk ik veel duidelijk maken waarom ik en mogelijk vele medeforummers niet een volledig stationaire machine kwijt kunnen...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
I stand corrected...

mijn schuur is nog kleiner dan ik dacht. Ik heb even een ooit ingetekend ontwerp in sketchup opgezocht en de maten nagekeken....

schuur.jpg

Poor me...
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik twijfel ook heel erg @lhoorweg, mede door de ruimte (2x2.5) maar met een gezamenlijke voorruimte er bij van 4x3. Onze fietsen hebben we opgehangen tegen de muur en verder staat alles bij ons op wieltjes dus wat niet nodig is kan naar buiten gereden worden.
De grote vraag blijft inderdaad een goede lunchbox of de "mindere" HBM met vlakfunctie.

Je kan ook vlakken met een bovenfrees, alleen is dat wel weer een jig die je ergens moet laten.............
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik twijfel ook heel erg @lhoorweg, mede door de ruimte (2x2.5) maar met een gezamenlijke voorruimte er bij van 4x3. Onze fietsen hebben we opgehangen tegen de muur en verder staat alles bij ons op wieltjes dus wat niet nodig is kan naar buiten gereden worden.
De grote vraag blijft inderdaad een goede lunchbox of de "mindere" HBM met vlakfunctie.

Je kan ook vlakken met een bovenfrees, alleen is dat wel weer een jig die je ergens moet laten.............


dat niet alleen, het kost waarschijnlijk ook veel meer tijd.
Ik vraag mij af in hoeverre HBM slechte kwaliteit is ik heb nu 2 of 3 mindere verhalen gehoord waarvan één de service is. daarentegen lees is ook veel goede verhalen, of het apparaat functioneert gewoon goed of de service was goed. ik had laatst een aanvraag naar de levertijd van de HBM 12 verstuurd, direct na het weekend had ik een antwoord dat deze medio mei weer beschikbaar zou zijn. dat vindt ik vrij snel.

Tevens heb ik al een afkortzaag van hun, op de korte standtijd van bet blad na is de rest van het apparaat dik in orde voor mijn eisen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat er geklaagd wordt over roest op het blad van een zaagmachine daar is ook overdreven.
mischien komt dat wel omdat iedereen de hele dag met zijn bezwete klauwen overal aanzit daar.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dat er geklaagd wordt over roest op het blad van een zaagmachine daar is ook overdreven.
misschien komt dat wel omdat iedereen de hele dag met zijn bezwete klauwen overal aanzit daar.

ik begrijp niet helemaal waar je de term roest hebt gelezen, het blad is alleen vrij snel bot. ik moet als ik de zaag elke zaterdag gebruik toch wel minimaal 1 keer in de 2 maanden slijpen. dit slijpen doe ik met mijn slijptol met een doorslijpblad, ondertussen heb ik al meerdere bahco metaal vijlen geruïneerd omdat de tanden zo hard zijn. kheb geen zin om een CMT of Widia blad aan te schaffen zolang ik mij nog kan redden met dit blad en het slijpen ervan totdat ie op is.

sowieso zal ik niemand aanraden om met zijn vingers aan een zaagblad te zitten, zelfs met in en uithalen voor slijpen heb ik handschoenen aan. hoe meer vet en troep op het blad hoe minder blij ik wordt
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Nog even terugkomend op mijn initiele vraag, een toevoeging hierop,
Wie heeft er een benchtop vlak vandikte bank. welk merk en model heb je en wat is je ervaring er mee?
hoe lang heb je hem al en zijn er ondertussen defecten en/of verbeterpunten (geweest)?
heb je zelf veranderingen aangebracht aan het apparaat?

Momenteel neig ik nog erg naar de HBM 12" en als verbetering een langere aanslag er op te monteren en de in- en outfeed van de vandikte te verlengen.
Hoe ik dat wil gaan doen ben ik nog niet zeker van, het liefste zou ik eenzelfde profiel kopen als de huidige aanslag maar dan langer en deze monteren.
Voor de in- en outfeed wil ik een aluminium plaat van 4 of 5 mmm laten "zetten" door een metaalbewerkingsbedrijf en deze monteren aan de huidige feed. mijn verwachting is dat dit extra stabiliteit oplevert en die 5mm die ik minder kan doorvoeren zal ik niet snel missen.

any thoughts?
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Mijn Hc 260 is af en toe ook wat te kort naar mijn smaak dat er af en toe wat snipe optreedt. Je kan dat voor lief nemen en gewoon 100mm afkorten. Wat ik doe om het op te lossen is met rolschraagjes werken. Aangezien jij vanaf een tafelmodel denkt te willen werken zou het misschien een idee zijn om voor een lunchbox plainer te gaan omdat daarbij het blad niet in hoogte veranderd. Dan kan je zelf makkelijk vanuit je werkbank of workmate iets fabriceren voor de steun
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bij genoeg ruimte gaat er niets boven een solide vlak vandiktebank. Daar valt een HBM 12" en gelijksoortige niet onder.

Bij een beperkte ruimte, zeg maar krap dan staat de HBM 12" ook in de weg wanneer je die niet gebruikt. Zelf ook een soortgelijke machine als de HBM in het vizier gehad maar uiteindelijk gekozen voor een lunchbox.

Praktisch ding gewoon die ook het ruige werk niet schuwt . Zoek op YT.

Op de tafel om fijn werk op dikte te brengen.

makita planer.jpg

Klaar onder de werkbank met dat ding

makita planerwerkbank.jpg

Voor grof werk en lange planken voldoet het onderstel van de gamma. Hier nog met een kapex erop maar sinds de UG-KA set voor de 120 alleen nog in gebruik voor de planer. Wel een plaat 18mm multiplex op de armen bevestigd. Alleen nog een kwestie van klikken, planer erop en balken, planken van een paar meter of langer geen probleem. Grote voordeel is dat je dit ook op locatie kan doen. In mijn geval achter of voor het huis ;)

kapexonderstel.jpg

Snipe is makkelijk te voorkomen door een stukje materiaal er achter door te voeren. Voor de wat luxere houtsoorten maar voor douglas etc gewoon iets langer houden dan..
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zoals al eerder vermeld heb ik de HBM 10" en de langste planken die ik er doorheen heb gevoerd waren plankjes kersen van 1.80 cm lang en 2,5 cm dik, terug gebracht naar 2 cm en geen snipe.
Ik zorg dan wel als de plank doorgevoerd wordt dat ik de plank aanpak en ondersteun zodat die niet aan het einde gaat kantelen.
Ik heb verder geen aanpassingen gedaan.
Omdat ik dus een bank heb die grotendeels lijkt op wat jij misschien aanschaft raad ik je aan als je 'm koopt eerst gewoon te proberen voor je aanpassingen gaat doen.
Het idee van een aluminium plaat 5 mm als outfeed ondersteuning is wel een goede als je veel dikke balken van dikte schaaft maar voor 'n paar plankjes in de week zoals je zei denk ik dat het misschien overbodig is.
Wat misschien wel een goede aanpassing kan zijn voor deze bank is iets te laten maken (of zelf maken) van aluminium zodat de zijgeleider niet weg hoeft als je van dikte gaat schaven en dat de geleider over de breedte van de bank verplaatsbaar is zodat je bij het haaks maken kan varieeren over de breedte van je messen zodat je een gelijkmatiger slijtage hebt.
Ik denk dat als je een goede tekening bij een bedrijf inlevert dat dit niet duur zal zijn en je er een heleboel plezier van zal hebben.
Ik had er al een idee over hoe dit te doen maar nog niet uitgevoerd omdat ik momenteel niet zo gek veel doe.
Mocht je zoiets gaan doen plaats dan een paar foto's want ik denk dat een aantal mensen met deze bank daar ook geïnteresseerd in zullen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik heb vanmorgen toch een Makita besteld door de goede verhalen, de plaats en omdat ik hem niet wekelijks zal gebruiken zal ik een Jig of met de hand schaven voor lief moeten nemen.
Ben benieuwd wat de TS voor machine zal aanschaffen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb vanmorgen toch een Makita besteld door de goede verhalen, de plaats en omdat ik hem niet wekelijks zal gebruiken zal ik een Jig of met de hand schaven voor lief moeten nemen.
Ben benieuwd wat de TS voor machine zal aanschaffen.

Tot nu toe neig ik nogsteeds naar de HBM 12", maar ik heb nog tot sowiezo eind juni voordat ik wat aan ga schaffen, eerst nog even sparen.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Goeie keus. Zal je jaren plezier van krijgen.

Ik heb vanmorgen toch een Makita besteld door de goede verhalen, de plaats en omdat ik hem niet wekelijks zal gebruiken zal ik een Jig of met de hand schaven voor lief moeten nemen.
Ben benieuwd wat de TS voor machine zal aanschaffen.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
WoW wat een geweldige machine is het inderdaad. Was begonnen met een snijplank te maken en de lijnwaden waren niet 100% recht, door de vandikte en wat maakt hij er een mooie plank van, haast zonden om hem te verzagen en er een kopse plank van te maken.

kwam er ook achter dat in de berging mijn Dewalt dw745 icm de Starmix niet de Starmix eerst moet aanzetten.
*Pats* toen was het donker en moest ik naar een van de VVE beheerders om de stop om te laten zetten :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.