vlak vandiktebank, welke?

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Iedereen kent ze wel, de HBM 10" en HBM 12". de Scheppach HMS 2000, Einhell TH-SP 204, Powerplus POWX204, Bernardo Pt200ed, Gude Gadh 254 P en nog veel meer van deze series vlak vandiktebanken.

ieder zijn eigen merk en prijs maar toch allemaal hetzelfde concept. Een handzame verplaatsbare budget vlak vandiktebank. ze draaien allemaal op 230V en zijn in mijn ogen gericht op de hobby'ist.

Nu vraag ik mij af, welke zijn do's en welke zijn dont's. Wat zijn jullie ervaringen met deze apparaten, welke raden jullie mijn aan?

Het gene wat ik niet wil meenemen in de overweging is de service die de leverancier biedt, bijvoorbeeld HBM waarvan bekend is dat de leverancier een nogal discutabele serviceverlening heeft.

Zijn er nog meer/betere vlak vandikte combinaties voor een prijs tot €550?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
ik ben benieuwd welke adviezen je krijgt en ga dit volgen.

ik was eerst voor een hbm aan het kijken maar na een vreemde ervaring met hun gehad te hebben en de reacties van defect 10" ben ik aan het kijken voor een jet of triton , maar let op dit zijn geen vlak vandiktebank combinaties
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ligt eraan waar je naar op zoek bent. Op MP staan er een aantal professionele apparaten rond die prijsklasse maar die zijn 380V.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik zit in precies hetzelfde schuitje, wilde eerst de HBM 12" halen, maar toen verhalen gelezen over mindere kwaliteit en dacht toen aan een Metabo of Makita vandikte bank, zonder vlak functie dus.
Maar het vlakken lijkt me wel makkelijk wanneer je dit direct kan doen en niet eerst een "jig" moet bouwen. Voordeel van de machines die jij noemt en de "lunchbox" vandikte machines is dat ze weinig ruimte in beslag nemen, een gietijzeren bakbeest heb ik geen plaats voor.
Succes met je speurtocht :cool:
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ligt eraan waar je naar op zoek bent. Op MP staan er een aantal professionele apparaten rond die prijsklasse maar die zijn 380V.

Klopt idd, ik zoek een gemiddeld/goed apparaat op 230V (huurwoning met kleine schuur) wat dan ook niet te groot is (volledig stationair). een beetje het formaat van de bovengenoemde waar de HBM 12" toch wel het maximum.
gebruik zal middelmatig tot weinig gebruik (1 a 2 keer per week)zijn, meestal een eiken of essen balkje/plankje
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Als voor een lunchbox model gaat: Metabo of DeWalt in de hogere prijsklasse, Jet of Rigid (weet niet of deze in NL verkrijgbaar is) als goede prijs/kwaliteit machines.
Wil je een combinatie van vlak en vandiktebank zou ik met dat budget voor 2e hands gaan. Ik weet niet of je vlak bij de Duitse grens woont, anders kun je daar op eBay-kleinanzeigen.de kijken. Daar staan ook nog weleens leuke machines.

Op het HBM moppertopic heeft een medeforummer net de Jet gekocht.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Als voor een lunchbox model gaat: Metabo of DeWalt in de hogere prijsklasse, Jet of Rigid (weet niet of deze in NL verkrijgbaar is) als goede prijs/kwaliteit machines.
Wil je een combinatie van vlak en vandiktebank zou ik met dat budget voor 2e hands gaan. Ik weet niet of je vlak bij de Duitse grens woont, anders kun je daar op eBay-kleinanzeigen.de kijken. Daar staan ook nog weleens leuke machines.

Op het HBM moppertopic heeft een medeforummer net de Jet gekocht.

klopt, ben benieuwd hoe hij deze ervaart
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Die Jet is een vandikte alleen, hoe goed vlak moet je de ene kant schaven wil je hem door de vandikte gooien om er een mooi resultaat mee te behalen? Is bijvoorbeeld voor kleinere stukken bijwerken met een handschaaf voldoende, of moet deze dus echt 100% vlak zijn anders is de "kopie" aan de andere kant net zo slecht/goed?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Die kan ik alleen op de Amerikaanse Jet site vinden, niet op de Nederlandse. Wel zal ik op Amazon dat die ook niet hele hoge ratings krijgt (2.5-3 sterren van de 5).
Mogelijk heeft het met het voltage te maken dat ze niet op de NL site te vinden zijn?

Edit, had even een bakje koffie gedronken tussendoor, moet je niet doen :) maar dat is wel een joekel van een machine en gaat boven het budget van de TS (en ook bij mij)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7

Die kan ik alleen op de Amerikaanse Jet site vinden, niet op de Nederlandse. Wel zal ik op Amazon dat die ook niet hele hoge ratings krijgt (2.5-3 sterren van de 5).
Mogelijk heeft het met het voltage te maken dat ze niet op de NL site te vinden zijn?

Edit, had even een bakje koffie gedronken tussendoor, moet je niet doen :) maar dat is wel een joekel van een machine en gaat boven het budget van de TS (en ook bij mij)

Dat is exact wat ik nou ook dacht, machine is bijna 3 keer zo duur en veelste groot voor mijn 4 bij 2 schuurtje
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het is idd jammer dat Jet die tussenmaat niet in NL verkoopt. Als ik het goed heb hebben ze twee tussenmaten. Maar goed met de mogelijkheden die er wel zijn: bij de lunchboxen zou je een hulpstuk moeten maken, anders, als al aangegeven, een goede tweedehands vlak- en vandiktebank.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
wat ik wel machtig mooi vind aan die Jet vlakbanken is die beschermkap over de messen. weet iemand of deze ook los aan te schaffen zijn?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Werk zelf met de makita 2012nb luchbox. Prima voor op locatie en klein behuisde. Minder geschikt voor productie werk. Een tafel, kast, werkbank of bergruimte en fijner werk is prima te doen.

Een mal maken om 1 kant vlak te maken heb ik nog niet gebruikt en werk volgens het onderstaande filmpje. Zodoende houdt je je schaaftechniek ook op niveau. Er staan meer voorbeelden hoe te vlakken op YT.

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.